نقش طراحی ایستگاه‌های اتوبوس بر افزایش مسافران

بسیاری از ساکنان شهرها، در تمام گروه‌های سنی و با توانایی‌های متفاوت، در داخل شهرها از طریق وسایل حمل و نقل عمومی تردد می‌کنند، بنابراین طراحی ایستگاه‌های این وسایل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ساکنان یک شهر با انواع توانایی‌های جسمی و در تمام گروه‌های سنی باید بتوانند با امنیت کامل و به راحتی از وسایل حمل و نقل عمومی شهری خود بهره گیرند. در این راستا، تنها وجود وسایل نقلیه پیشرفته و راحت کافی نیست، بلکه طراحی مسیری که مردم را به سمت این وسایل هدایت می‌کند از یک سو و کیفیت ایستگاه‌ها از سوی دیگر، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین، مقامات محلی هر شهر باید تلاش کنند تمام زمینه‌های لازم را برای جذب ساکنان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی فراهم آورند چرا که این کار مزایای بسیاری برای شهرها دارد. در ادامه به شرح بهترین ایده‌ها برای طراحی ایستگاه‌های وسایل حمل و نقل عمومی، به خصوص اتوبوس‌ها پرداخته می‌شود.

طراحی ایستگاه‌ها به عنوان درهای ورودی

برنامه‌ریزان شهری باید ایستگاه‌ها را به عنوان درهای ورود به وسایل حمل و نقل عمومی طراحی کنند و به طور ویژه‌ای چگونگی ارتباط فضای تردد وسایل با سازه‌های مجاور را مورد توجه قرار دهند. ایجاد ایستگاه‌های راحت که از سایبان‌های درختی یا سقفی و مکان‌هایی برای نشستن و لم دادن برخوردار است می‌تواند شهروندان را هرچه بیشتر به سمت این ایستگاه‌ها و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد درون شهری سوق دهد. از سوی دیگر، وجود مراکز خرید در نزدیکی ایستگاه‌های اتوبوس می‌تواند به عنوان محرک دیگری برای جذب مردم به استفاده وسایل نقلیه عمومی عمل کند و درک آن‌ها از خدمات عمومی را افزایش دهد. مهم‌تر از همه اینکه در ایستگاه‌های اتوبوس باید در مورد ایستگاه‌های بعدی و مسیر حرکت اتوبوس‌ها اطلاعات دقیقی ارائه شود تا از اتلاف وقت کاربران خودداری شود.

تسهیل حرکت، راحتی تعاملات

ایستگاه‌های اتوبوس تعامل بین کاربران و افراد در حال عبور در حاشیه آن را افزایش می‌دهد، بنابراین باید به گونه‌ای طراحی شود که این تعاملات را ارتقا دهد. در این راستا، محل قرارگیری و چگونگی طراحی ایستگاه می‌تواند قابلیت اعتماد بین کاربران و سایر افراد را تحت تأثیر قرار دهد که همین امر خود در افزایش استفاده از وسایل نقلیه عمومی سهیم خواهد بود. جایگاه و طراحی ایستگاه‌ها می‌تواند منجر به حمل و نقل سریع نیز شود و امینت تردد کاربران از تقاطع‌های خیابانی را تضمین کند. علاوه بر این اگر در محل قرارگیری ایستگاه‌های اتوبوس، مکان‌هایی نیز برای دوچرخه‌ها و خودروهای اشتراکی وجود داشته باشد پویایی در ایستگاه‌های فوق چند برابر می‌شود که این امر به سهم خود اقتصاد منطقه را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

نزدیکی ایستگاه‌های اتوبوس به مسیر حرکت

اگر مانع یا فضایی هر چند کوتاه بین ایستگاه‌های اتوبوس و مسیر حرکت آن‌ها قرار گیرد، آنگاه مردم به استفاده از این وسایل حمل و نقل عمومی گرایش کمتری پیدا می‌کنند. این کاهش تمایل ممکن است در نتیجه دو واقعیت رخ دهد؛ اول اینکه اگر بین مسیر حرکت اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های آن‌ها مسیر دیگری مثلاً برای تردد خودروها وجود داشته باشد، آنگاه کاربران برای رساندن خود به محل توقف اتوبوس‌ها احساس امنیت نمی‌کنند. دوم مردم از اینکه بخواهند فضایی هر چند کوچک را طی کنند تا خود را به اتوبوس‌ها برسانند، دلسرد می‌شوند چرا که این کار را نوعی اتلاف وقت تلقی می‌کنند. اتوبوس‌ها همیشه به عنوان وسایلی برای کاهش ترافیک خیابانی در نظر گرفته شده‌اند که البته اگر مسیری بین محل توقف آن‌ها و ایستگاه‌ها قرار گیرد، آنگاه اتوبوس‌ها از اولویت کمتری نسبت به سایر وسایل حمل و نقلی که در مسیر میانی در حال حرکت هستند، برخوردار خواهند بود. مجاورت ایستگاه‌های اتوبوس به مسیر حرکت آن‌ها می‌تواند تأخیر کاربران در سوار شدن به این وسایل حمل و نقل را به حداقل برساند و امنیت آنان در حین سوار شدن را تضمین کند.

کد خبر 461711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.