دانشگاه علوم پزشکی ایران، رتبه دوم کشور از نظر سرانه مقالات اعضای هیأت علمی

معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:دانشگاه علوم پزشکی ایران در شاخص سرانه مقالات اعضای هیأت علمی بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران، رتبه دوم کشوری را دارد.

به گزارش ایمنا، عباس متولیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد: بر اساس سامانه علم سنجی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، دانشگاه علوم پزشکی ایران با انتشار دو هزار و ۵۰۰ مقاله در سال ۲۰۱۹ برای چهارمین سال متوالی رتبه سوم کشوری را بعد از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران (۵۳۰۰ مقاله) و شهید بهشتی (۳۵۰۰ مقاله) از نظر تعداد مقالات منتشر شده در سامانه اسکوپوس داشته است.

متولیان تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران در شاخص سرانه مقالات اعضای هیأت علمی بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران، رتبه دوم کشوری را دارد. این شاخص از تقسیم تعداد مقالات منتشر شده در یک سال به تعداد کل اعضای هیأت علمی به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال ۲۰۱۹ کمتر از دو هزار مقاله منتشر کرده‌اند، افزود: از نظر کیفیت مقالات، با توجه به ادغام دانشگاه که باعث شد به مدت حدود سه ساله مقالات با وابستگی سازمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران منتشر نشوند، شاخص اچ یا هیرش (H-index) شاخص مناسبی نیست و شاخص اچ ۵ سال اخیر (H۵-index) شاخص قابل قبول‌تری است.

متولیان گفت: این شاخص در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی ایران ۷۷ است؛ یعنی در پنج سال گذشته حداقل ۷۷ مقاله از نویسندگان دانشگاه علوم پزشکی ایران منتشر شده که نویسندگان سایر مقالات از سراسر دنیا به هر کدام از آنها حداقل ۷۷ بار استناد کرده‌اند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه این استنادات بالا، نشانه کیفیت مقالات منتشر شده دانشگاه است، افزود: از نظر این شاخص نیز دانشگاه علوم پزشکی ایران، رتبه سوم کشوری را بعد از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران (H۵-index=۱۰۴) و مشهد (h۵-index=۸۰) دارد و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (h۵-index=۷۴) در رتبه چهارم قرار دارد.

متولیان اظهار کرد: شاخص دیگری که فعالیت نسبی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی را در حوزه پژوهش نشان می‌دهد، شاخص سرانه مقالات اعضای هیئت علمی است. این شاخص از تقسیم تعداد مقالات منتشر شده در یک سال (۲۰۱۹) به تعداد کل اعضای هیئت علمی به دست می‌آید.

وی افزود: این شاخص در دانشگاه علوم پزشکی ایران ۲.۵۵ است که بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران (۲.۸۷) رتبه دوم کشوری را دارد و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی (۲.۵۳) و بقیه الله (۲.۳۷) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: مجموعه این شاخص‌ها نشان می‌دهد که دانشگاه علوم پزشکی ایران از نظر عملکرد پژوهشی دانشگاه موفقی بوده و این دستاوردها نتیجه عملکرد اساتید، دانشجویان و پژوهشگران در گروه‌های آموزشی، دانشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های دانشگاه است.

وی افزود: مانند سال‌های گذشته، به صورت نمادین از اساتید و دانشجویانی که نقش برجسته‌تری در این موفقیت‌های دانشگاه داشته‌اند در جشن بزرگداشت پژوهش و فناوری دانشگاه تقدیر و تشکر خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: شاخص‌های انتخاب برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه در سال ۱۳۹۹ در جلسه کمیته انتخاب برگزیدگان پژوهش و فناوری به تصویب رسیده که در اغلب موارد شبیه سال گذشته است، به جز اینکه محور پژوهش و فناوری مربوط به کووید ۱۹ نیز به آن‌ها اضافه شده است.

متولیان متذکر شد: این شاخص‌ها بیش از سال‌های گذشته به کیفیت مقالات توجه دارد. به عنوان مثال شاخص انتخاب پژوهشگر برگزیده عبارت است از: "پژوهشگری که در سال ۲۰۱۹ بیشترین تعداد مقالات در مجلات Q۱ را به عنوان نویسنده اول یا مسئول با وابستگی سازمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران" داشته است.

منبع: فارس

کد خبر 461702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.