تهران نیازمند برنامه‌ریزی بحران‌مدار است

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: بحران‌ها همچنان ادامه دارند و نمی‌توانیم بگوییم تنها یک مشکل است که همیشه تهران را در خطر می‌اندازد بلکه شهرسازان و مشاوران طرح تفصیلی باید به بحران‌های دائمی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا نژاد بهرام در یک گفت‌وگوی بر خط با اشاره به مقوله شهرسازی و ارتباط آن در مواقع بحران‌های خاص مانند کرونا اظهار کرد: شهرسازی مانند همه پدیده‌های موجود تحت تأثیر تحولاتی که درون آن به وقوع می‌پیوندد، از عوارض درونی و بیرونی بی بهره نمی‌ماند، چون شهرسازی با مسائل موجودی به نام شهر که موجودیت زنده دارد دست به گریبان است و در حال برنامه‌ریزی برای این موجودیت است و از عملکرد و اندیشه کسانی که درون شهر زندگی می‌کنند متأثر می‌شود.

عضو شورای شهر تهران گفت: هنگامی که انقلاب صنعتی به وقوع می‌پیوندد و موضوع شهرها جدی تر می‌شود، مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جوامع بیش از پیش بروز می‌کند به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که شهرسازی کنونی با مدل‌هایی که در گذشته وجود داشته کاملاً متفاوت است و تغییرات آشکاری را در خود داشته است.

نژادبهرام با بیان اینکه یک واقعه بزرگ اقتصادی به یک تحول اساسی در شهرها تبدیل می‌شود گفت: رخداد این تحول در عرصه شهر و شهرسازی، تحولات جدی را در اندیشه و نگرش شهرسازان در هزاره سوم ایجاد می‌کند که در نهایت توسعه آن را در قرن بیستم می‌بینیم.

وی افزود: وقتی که جنگی به وقوع می‌پیوندد پیامدهای آن جنگ باعث تحولاتی در عرصه شهرسازی می‌شود و این تحولات در واقع ورود اندیشه‌های جدید در حوزه‌های مختلف خواهد بود مانند یک دهه اخیر، رکود اقتصادی سال ۲۰۰۷ که در جهان به وجود آمد و به سبب آن شاهد تحولاتی در عرصه شهر سازی شده‌ایم که مواجه شدن شهرسازان سبک خاصی از شهرسازی را به کشورها نشان داد.

نژاد بهرام اضافه کرد: پاندمی کرونا موضوعی است که تمام جهان را تحت تأثیر خود قرار داده و جان بسیاری را از انسان ها را گرفته است کل جهان را در یک ایست زمانی برای روبه‌رو شدن با بحران قرار داده و باعث شد تا مردم با پدیده‌های مختلفی در عصر کرونا روبه‌رو شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد از بیماران مبتلا به کرونا در شهرها زندگی می‌کنند افزود: شهرنشینی و تعداد بالای شهروندان نشان دهنده این است که در واقع با یک بحران تجمع، روبه‌رو هستیم و کرونا باعث شد تا با یک قرنطینه خود ساخته و تحمیلی که در واقع مسئولان مدیریتی بحران در نظر داشتند روبه‌رو شویم.

وی تصریح کرد: اگر پیش از این سرزندگی شهری را در تجمع و شلوغی‌ها می‌دیدیم و نشان شهریت را در تراکم بالای جمعیت احساس می‌کردیم با شروع کرونا ناخودآگاه با یک افول جدی اثر جمعیت روبه‌رو شدیم.

وی افزود: مجموع عوارض پساکرونای جمعی باعث شد تا شهرسازی با یک تحول جدی روبه‌رو شود و نه فقط در سطح مقطعی و بحران بلکه این تغییر بزرگ ادامه دار است و تأثیر جدی بر زندگی شهروندی در آینده می‌گذارد.

نژادبهرام با بیان اینکه شهرسازی بدون مطالبات شهروندان نمی‌تواند بهره زیادی در پیشرفت خود داشته باشد گفت: مطالبات و نیازهای شهروندی در مواقع بحران، باعث شده تا یک رویکرد جدیدی که در گذشته نیز مطرح بوده است اما کمتر به آن توجه می‌شد تحت عنوان محله محوری بیشتر مورد توجه شهرسازان قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: شاید اگر زون محله‌ها تقسیم یافته تر بود و می‌توانستیم آن را کنترل کنیم خیلی بهتر می‌توانستیم قرنطینه را اجرا کنیم و کنترل بیشتری روی مهار آن داشته باشیم. این موضوع نشان دهنده این است که نیازمند تفکیک محله‌ها هستیم و باید محلات شهری را به خود کفایی برسانیم و آنها را کانون شهری بدانیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تفکیک محلات در نهایت ما را به سمتی هدایت خواهد کرد که اگر الگوهای معماری خانه‌سازی‌ها تا به امروز قدرت تأثیر گذاری و روان بودن را در جامعه شهری داشتند، الان بیش از گذشته تقسیم بندی و کانون گذاری محلات در شهرها نیاز است.

وی افزود: اگر بخواهیم پاندمی ویروس کرونا را در چند شاخه و اثراتش را روی شهرها بررسی کنیم باید از بخش‌های مختلفی به این پاندمی نگاه کرد، یکی بخش مدیریتی و دیگری بخش مدیریت ساختاری است.

نژادبهرام تصریح کرد: حوزه مدیریتی همان حوزه‌ای است که در واقع به شهروندان می‌آموزد که نمی‌شود در اداره شهرها، چندگانگی ایجاد کرد و مدیریت را در بخش‌های مختلف و ناهماهنگ ادامه داد و نیازمند این هستیم که نسبت به اداره یکپارچه شهرها بیشتر توجه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد که حوزه آب برای خود یک طراحی جداگانه مدیریتی داشته باشد، حوزه امنیت یک طراحی و حوزه مدیریت شهری یک روش و طراحی دیگر، امکان اینکه بتوانیم به یک رویکرد مناسب، مثبت و تأثیرگذار دست پیدا کنیم بسیار دشوار خواهد بود.

نژادبهرام با بیان اینکه باید یک بازنگری روی ساختار مدیریتی شهرهای خود انجام دهیم گفت: باید طبق بازنگری بر شیوه مدیریت و برنامه‌های مدیریتی نتیجه بگیریم که چه عواملی باعث شده تا شهر را بیشتر درگیر مشکلات کند همچنین شهر برای انجام هر اقدام و بحرانی هزینه‌های بیشتری بپردازد.

وی تاکید کرد: این موضوع مدیریتی یک مقوله مهم و زیرساختی است چون اگر بتوانیم آن را توسعه بدهیم سبک زندگی شهروندی هم در آن دچار تحول بزرگی خواهد شد.

نژادبهرام با بیان اینکه آینده شهری پساکرونا باید برنامه‌ریزی منطبق بر بحران داشته باشد گفت: در زندگی شهری هر لحظه باید منتظر و آماده بروز یک بحران جدید باشیم و در برنامه‌ریزی منطبق با بحران به برنامه‌های کوتاه مدت و تأثیرگذار برای شهر بپردازیم.

وی افزود: دیگر نمی‌توانیم برنامه‌های تفصیلی بلند مدت طرح کنیم و مجبوریم طرح‌های جامع ده ساله و کوتاه مدت را روی کار آوریم چون در حال تشکیل برنامه‌ریزی‌های بحران محور هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: برنامه‌ریزی کوتاه مدت و مؤثر این امکان را به شهرها می‌دهد تا به طور دائم آن را پایش کند و بر روی آن کنترل و مدیریت بحران تأثیر گذاری داشته باشد.

وی با اشاره به بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که مقوله بحران کرونا که ایران را نیز تحت تأثیر زیادی قرار داده است باید به عنوان یک دستورالعمل جدید در شهرداری و برنامه تفصیلی تهران مورد توجه باشد که موضوعات و بحران‌های دائمی و پیش رویی هستند که امروز نام آن کروناست ولی فردا ممکن است اسم آن چیز دیگری باشد، باید به یاد داشته باشیم بحران‌ها همچنان ادامه دارند و نمی‌توانیم بگوییم تنها یک مشکل است که همیشه تهران را در خطر می‌اندازد بلکه شهرسازان و مشاوران طرح تفصیلی باید به بحران‌های دائمی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کد خبر 461669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.