کنایه روحانی به محسن رضایی درباره ادامه تحریم‌ها

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد.

اولین کاندیدای رسمی انتخابات ۱۴۰۰ به دیدار مراجع تقلید رفت

مشاور دفاعی رهبر انقلاب صبح امروز با مراجع تقلید قم دیدار کرد. سردار حسین دهقان با سفر به استان قم با چند تن از مراجع تقلید و آیات عظام در این شهر دیدار کرد. این دیدارها در فاصله کمتر از یک ماه از زمان اعلام رسمی کاندیداتوری وزیر دفاع پیشین دفاع برای انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌گیرد.

شبستری: لوایح مبارزه با پول‌شویی از دستور مجمع خارج شده

آیت الله شبستری، در پاسخ به سوالی درباره ادعای بررسی مجدد لوایج FATF در مجمع تشخیص، گفت: لوایح FATF یکسال است که از دستور مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج شده است.

وی گفت: برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که این لایحه در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته اما ما روز چهارشنبه جلسه داشتیم و هیچ بحثی درباره FATF نشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام ممکن نیست مگر اینکه حکم یا دستور بالاتری ابلاغ شود که تا امروز به ما ابلاغ نشده است.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور اخیراً در گفت و گویی اظهار داشته که مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه دولت، موضوع بررسی مجدد این لوایح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

کنایه روحانی به محسن رضایی درباره ادامه تحریم‌ها

حسن روحانی در جریان نشست خبری امروز خود در کنایه به اظهارات محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که گفته بود تحریم‌ها تا پنج سال دیگر ادامه پیدا خواهد کرد گفت: اگر بخواهیم طلب را از آمریکا بگیریم، خیلی زیاد است. از اول انقلاب و حتی قبل انقلاب و کودتای سال ۱۹۵۳ تاکنون و قبل از آن هم داشتیم. حداقل در این دوران طولانی خسارت‌های زیادی از آمریکا داریم و محاسبه آن باید خیلی سخت باشد اما اینکه برای بازگشت به برجام پیش‌شرط بگذاریم، یک وقتی است که ما برمی‌گردیم به برجام و به تعهدات‌مان و در ضمن مطالبات را مطرح می‌کنیم آن خوب است و باید این کار را بکنیم ولی پیش شرط مثلاً چه بگوییم چقدر خسارت دیدیم چه کسی باید بدهد و چه جوری باید بدهد و در کدام کنگره این خسارت تصویب شود به معنای ادامه تحریم است و معنی دیگری ندارد.

او ادامه داد: اگر این حرف را زدیم، معنی‌اش این است که ۵ سال دیگر تحریم ادامه پیدا کند و بعضی‌ها هم گفتند که ۵ سال دیگر هم خوب است که تحریم ادامه پیدا کند و آن چیزی که امروز می‌گوئیم، این است که اگر ۱+۵ فردا صبح به تمام تعهدات عمل کند، ما هم بلافاصله به تمام تعهدات‌مان برمی‌گردیم اما اینکه مطالباتی داریم، بله از کشورهای مختلف و از آمریکا بیش از دیگر کشورها مطالبات داریم.

روحانی گفت: اما اینکه شما می‌گوئید در سال ۹۴ آن وقتی که برجام اجرا و پیاده شد، مقصود این نیست که ۱+۵ کامل به تمام تعهدات‌شان عمل کردند و الان در این ۳ سال که آمریکا نبود و ۱+۴ بود، به چه مقدار به تعهدات‌شان عمل کردند و آنها که به تعهدات‌شان عمل نکردند چه کار باید کرد و از آنها هم باید خسارت بگیریم آنها هم متعهد بودند و نکردند.

محمد صدر: امیدواریم نظرات خیلی منفی به FATF کنار گذاشته شود

سیدمحمد صدر نیز اعلام کرد که تا چهارشنبه گذشته که نشست مجمع برگزار شد چنین موضوعی به اطلاع اعضا نرسیده بود و او هم اطلاعی از موافقت رهبری با تمدید مدت بررسی لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام نداشته است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با توجه به قبول درخواست حسن روحانی، رئیس جمهوری مبنی بر تمدید مدت بررسی لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص توسط رهبری، این لوایح تأیید شوند با این حال تاکید کرد: بررسی مجدد این لوایح لزوماً به معنای تصویب یا عدم تصویب آنها نیست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امیدواریم اکنون آن نظرات خیلی منفی نسبت به این لوایح کنار گذاشته شود.

با وجود تحریم‌های زورگویانه نمی‌توان به صلح اندیشید

معصومه ابتکار در سمیناری مجازی که هم زمان با روز جهانی پیشگیری از اثرات تخریب جنگ و مخاصمات مسلحانه بر محیط زیست برگزار شد، گفت: به دلیل وجود تروریسم و ترور دانشمند برجسته ایرانی به دست رژیم صهیونیستی می‌توان گفت در منطقه امنیت وجود ندارد و این‌گونه مخاصمات اثرات منفی بسیاری بر روی محیط زیست و افراد آسیب‌پذیر از جمله زنان و کودکان دارد.

وی افزود: درگیری‌ها در عراق، افغانستان، سوریه، یمن، فلسطین و بخشی از آفریقا مانند لیبی اثرات مخربی را بر روی محیط زیست به دنبال دارد.

ابتکار با بیان اینکه سالهاست زنان و کودکان در فلسطین مورد خشونت قرار می‌گیرند و تروریست‌ها به پروتکل‌های الحاقی توجهی نمی‌کنند، گفت: قطع درختان در کشورهایی که مورد هجوم قرار گرفته‌اند بسیار رایج است.

وی تصریح کرد: با وجود تحریم‌های یکجانبه و زورگویانه و همچنین درگیری‌ها نمی‌توان به صلح اندیشید.

کد خبر 461579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.