افزایش توان صادارت نفت/ ذوب ۴ هزار میلیاردی مصرف خانوار

گزارش نیمه نخست سال نشان می دهد رشد اقتصادی به مدد نفت و صنعت مثبت شده است اما رفاه خانوار در این مدت از نظر کیفی وکمی با چالش مواجه بوده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از اقتصاد نیوز، بر اساس داده‌های حاصل از منابع آماری و برآوردهای مقدماتی انجام شده تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه بر اساس سال پایه ۹۰ از حدود ۳۱۸ هزار میلیارد تومان در نیمه اول سال ۹۸ به حدود ۳۲۳ هزار میلیارد تومان در نیمه اول سال ۹۹ رسیده است. این افزایش موجب شد رشد اقتصادی کشور ۱.۳ درصد مثبت شود.

این اتفاق در حالی رخ داده که در بازه مشابه سال قبل رشد اقتصادی ایران منفی ۱۰ درصد بوده است. بیشترین میزان تغییر مثبت در بخش نفت رخ داده است، رشد ارزش افزوده نفت در نیمه نخست ۹۸ حدود ۴۸ درصد کم شده بود اما در نیمه نخست سال جاری ۸ دهم درصد رشد کرده است. یعنی از دره رکود تا سطح زمین بالا آمده است. بیشترین اتفاق مثبت نیز در سه ماهه دوم سال رخ داده است، زیرا در نیمه اول سال نیز رشد بخش نفت منفی بوده است اما در سه ماهه دوم با ۲۲ درصد رشد مثبت، مقدار منفی شده در فصل اول نیز پوشش داده شده است.

بخش نفت بر پایه مقدار تولید و فروش است و با توجه به چسبندگی فروش در داخل می‌توان گفت بخش زیادی از این رشد در صادرات نفت اتفاق افتاده است.

پیش از این خبرگزاری‌ها خبر داده بودند که صادرات نفت در نیمه دوم سال به حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. هم اکنون نیز گزارش‌ها رسیدن مقدار صادرات به یک میلیون بشکه در روز حکایت دارد.

در مجموع بخش نفت به دلیل برگشت از زیر صفر و بخش صنعت به دلیل شتاب بیشتر رشد در سال جاری توانستند کل تولید ناخالص داخلی را از مدار منفی خارج کنند.

بخش کشاورزی گرچه رشد مثبتی داشت اما از شتاب آن در سال جاری کاسته شده است. گروه خدمات نیز تحت تأثیر کرونا به جای رشد، عقب گرد داشته است تا تنها بخش منفی فعالیت اقتصادی در نیمه نخست سال ۹۹ باشد.

از زاویه مصرف نیز گزارش نشان می‌دهد رشد مصرف بخش خصوصی کماکان منفی است و توان خرید مردم در سال جاری نیز کاهش یافته است. مردم در مقایسه با نیمه سال قبل ۴ هزار میلیارد تومان کمتر مصرف کرده‌اند. این بخش نشان می‌دهد از رفاه خانوار به این مقدار کاسته شده است. اما در مقابل مصرف دولت که بازتاب مخارج عمرانی بالا رفته است.

کد خبر 461573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.