چک‌های ناقص عربستان برای ایران و برنامه اعزام به عراق و سوریه

شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت همزمان، با اعلام این‌که عربستان به تعداد مصدومان ایرانی حادثه مسجدالحرام، چک غرامت نداده است، از پیگیری این موضوع و هماهنگی برای از سرگیری سفرهای زیارتی به عراق و سوریه خبر داد.

به گزارش ایمنا، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، چند روز پس از انتشار رسمی حکم دادگاه عربستان درباره تبرئه متهمان پرونده سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، اعلام کرد: طبق مستندات هیأت پزشکی حج و زیارت تعداد مصدومان ایرانی حادثه سقوط جرثقیل بسیار بیشتر از آماری است که عربستان برای آن‌ها چک‌های بانکی غرامت صادر کرده است و این موضوع از طریق وزارت خارجه، سفارت سوئیس در تهران و سایر راهکارها پیگیری شود.

حادثه سقوط جرثقیل سال ۲۰۱۵ در جریان حج تمتع در مسجدالحرام رخ داد که بر اثر آن ۱۱۱ نفر کشته و بیش از ۲۳۸ نفر دیگر نقص عضو شدند. عربستان به تازگی حکم تبرئه عاملان آن حادثه را اعلام کرده است. سازمان حج و زیارت نیز پیرو آن روز شنبه (۲۲ آذرماه) در بیانیه ای آخرین وضعیت غرامت بازماندگان آن حادثه را توضیح داد. بنا بر اعلام سازمان حج و زیارت، در آن حادثه ۱۳ ایرانی جان باختند و ۸ نفر دیگر از ایرانی‌ها مصدوم شدند. خانواده‌های جان‌باختگان و مصدومان آن حادثه پس از یک سال، هنوز موفق نشده‌اند مبلغ چکی را که عربستان صادر کرده است، وصول کنند.

اکبر رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در شورای برنامه‌ریزی بعثه و حج که روز دوشنبه (۲۴ آذرماه) برگزار شد، درباره حکم مراجع قضائی عربستان در خصوص تبرئه شرکت «بن لادن» در حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام توضیحاتی داد و گفت: این حکم که سال قبل صادر شده بود، اخیراً در دادگاه تجدید نظر عربستان تأیید شد.

او افزود: سازمان حج و زیارت همچنان از طریق وزارت امور خارجه و سفارت سوئیس، به عنوان دفتر حافظ منافع عربستان وصول وجوه چک‌های بانکی صادرشده برای خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان حادثه سقوط جرثقیل را در دست پیگیری دارد که امیدواریم به نتیجه برسیم.

رضایی گفت: در حال پیگیری برای دریافت متن حکم دادگاه تجدید نظر عربستان هستیم تا موارد حقوقی مرتبط با این حادثه را نیز دنبال کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم که ریاست این شورا را داشت، تاکید کرد: پیگیری حقوق خانواده‌های شهدا و مصدومان این حادثه با جدیت دنبال شود.

شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در این جلسه، پرونده دیگری را هم باز کرد؛ این شورا از هماهنگی‌ها و برنامه‌های آینده برای سفر زائران ایرانی به عراق و سوریه خبر داده است.

اعزام زائران ایرانی به عراق و سوریه از زمان شیوع ویروس کرونا متوقف شده است. اگرچه پرواز بین ایران و عراق اینک برقرار شده است و بعضی از عراقی‌ها برای درمان و تجارت، امکان سفر به ایران را دارند، اما سفر زیارتی ایرانی‌ها به عتبات عالیات عراق همچنان متوقف است.

سازمان حج و زیارت قبلاً گفته بود پیشنهادی را از طریق وزارت خارجه به عراق، برای برقراری دوباره سفرهای زیارتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داده بود، اما دولت عراق هنوز دراین‌باره نظر رسمی خود را اعلام نکرده است. طبق آمارهای رسمی سازمان جهانی بهداشت، آمار مبتلایان به کووید -۱۹ در عراق روزانه کمی بیشتر از یک‌هزار نفر است و تعداد فوتی‌ها در روز به زیر ٢۵ نفر رسیده است.

اعزام زائران به سوریه نیز کمی پیش از شیوع ویروس کرونا پس از سال‌ها توقف، از سر گرفته شده بود که این همه‌گیری دوباره آن را متوقف کرد.

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه و حج، با اشاره به پیگیری‌ها صورت‌گرفته و هماهنگی‌های انجام‌شده با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های داخلی برای اعزام زائران به عراق و سوریه، گفت: به دستور رئیس سازمان حج و زیارت، هماهنگی با مجموعه‌های مرتبط با حوزه حج و زیارت در این دو کشور در حال پیگیری است تا در صورت موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا، اعزام محدود زائران ایرانی در قالب کاروان‌های زیارتی آغاز شود.

علی‌رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت هم به شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی تهیه‌شده برای سفرهای زیارتی اشاره کرد و گفت: سازمان حج با همکاری کارشناسان وزارت بهداشت و درمان این دستورالعمل‌ها را به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی آماده کرده و در اختیار طرف‌های مقابل قرار داده است و در صورت موافقت، برنامه‌ریزی سفرهای زیارتی انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 461547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.