از ۶ طرح فناورانه منابع طبیعی رونمایی می‌شود

معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۶ طرح فناورانه در زمینه منابع طبیعی هفته آینده رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرویز گرشاسبی صبح امروز - دوشنبه ۲۴ آذر - در آئین تکریم و معارفه مدیرکل و سرپرست منابع طبیعی استان اصفهان، اظهار کرد: از شاخص‌های مهم یک مدیر موفق در یک مجموعه این است که مدیرسازی کند و به دیگران فرصت دهد که توانایی‌های خود را نشان دهند که در اداره منابع طبیعی استان اصفهان این مهم بروز کرد و سرپرست جدید از بین چهار معاون این اداره که هر کدام شایسته بودند به راحتی انتخاب شد.

وی ضمن قدردانی از مدیرکل سابق منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، افزود: دولت‌ها در کشور ما در برنامه‌های ملی و توسعه‌ای برای سرمایه‌های انسانی که از خدمت جدا و بازنشسته می‌شوند برنامه مدونی ندارد؛ برای مثال وقتی مدیرکل جدید منصوب می‌شود به دلیل جلسات متعدد فرصت تفکر و اندیشه ندارد اما مدیر قبلی این فرصت را دارد و می‌توان از تجربیات او استفاده کرد.

معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ادامه داد: در نشست‌های ادواری با موضوع بیابان زدایی که سال‌ها قبل در کشور چین با موضوع بیابان زدایی شرکت می‌کردم حدود ۲۰ درصد از ۳۰۰ نفری که در آن نشست‌ها دعوت می‌شدند بازنشستگان این کشور یا کشورهای دیگر بودند که سابقه نخست وزیری و ریاست جمهوری داشتند و از مشاوره این افراد استفاده می‌شد اما در کشورمان چنین اقدامی نشده است و فکر می‌کنیم بار مسئولیت تنها برعهده افرادی است که حکم دارند و کار می‌کنند اما امیدواریم از تجربیات مدیران موفقی که در سازمان جنگل‌ها بازنشسته می‌شوند استفاده کنیم.

گرشاسبی در ادامه به روز جهانی خاک (۱۵ آذر) اشاره کرد و گفت: در جامعه جهانی به موضوع حفظ خاک بسیار کم توجه شده است و شاید بیشتر در زمینه فرسایش خاک، حجم خاک از دست رفته برای ما مهم بوده است در حالی که کیفیت خاک از دست رفته نیز بسیار اهمیت دارد و تاکنون به این مهم پرداخته نشده است.

وی با اشاره به موضوع روز جهانی خاک در سال ۲۰۲۰ که بر اهمیت "تنوع زیستی خاک" تاکید می‌کرد، افزود: دنیای زنده پنهان زیر پای ما به لحاظ گیاهی و جانوری بانک ژن پایدار است؛ ایران یک کشور کم آب و خشک است در حالی که اگر خاک خوب داشته باشیم آب خوب هم می‌توانیم داشته باشیم و این امر در آبخیزداری مورد توجه بوده است زیرا در هر نقطه‌ای که خاک فقیر بوده است آب مناسبی نیز نداشتیم و اگر دنبال آب هستیم باید به حفظ خاک توجه کنیم.

معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، با بیان اینکه به آلودگی، فرونشست و شوری خاک کمتر توجه شده است، خاطرنشان کرد: همه فعالیت‌های منابع طبیعی در زمینه جنگل داری، آبخیزداری، مرتع و فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی پایداری طبیعت و زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند که اگر انسان هوشیار و معقولی باشیم و با مواهب طبیعی خردمندانه رفتار کنیم بی شک دنیای پایداری را برای آیندگان ایجاد خواهیم کرد.

گرشاسبی همچنین به برنامه‌های سازمان جنگل‌ها در هفته پژوهش و فناوری اشاره و اظهار کرد: برای نخستین بار ۶ پروژه فناورانه در زمینه منابع طبیعی را در هفته آینده رونمایی خواهیم کرد که استفاده از ماسه بادی برای تولید مصالح ساختمانی، روش‌های تلفیقی استفاده از روان آب‌ها و احیای پوشش گیاهی برای جلوگیری از بیابان زایی و همچنین فناوری‌های کم آبیاری نوین مانند آب گلدان و واتر باکس است و باید ادارات استانی منابع طبیعی روش‌های سنتی را به رویکردهای نوین تغییر دهند.

وی با اشاره به ۱۸ پروژه فناورانه در دست اجرای سازمان جنگل‌ها، تصریح کرد: تدوین و استفاده از کتاب تجارب علمی مدیران کل و سلسله بخشنامه‌ها برای نیروهای جدید ضروری است؛ مجموعه منابع طبیعی کار سنگین و رسالت بزرگی برعهده دارد و به حمایت‌های همیشگی جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌ها نیز نیاز است.

به گزارش ایمنا، آئین معارفه سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان صبح امروز _دوشنبه ۲۴ آذر_ برگزار شد و محمدعلی کاظمی در سمت سرپرست اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان منصوب شد. محمدعلی کاظمی پیش از این سمت معاونت برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع این اداره کل استان را برعهده داشته است.

در این آئین از خدمات ۹ ساله محمدحسین شاملی مدیرکل سابق منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان قدردانی شد. در آئین تکریم و معارفه مدیرکل و سرپرست جدید اداره منابع طبیعی استان، جمعی از مدیران ستادی و سازمانی جهاد کشاورزی، مدیر انجمن آبخیزداری کشور و مدیرکل ثبت و اسناد استان اصفهان حضور داشتند.

کد خبر 461514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.