بورل: اروپا باید با دولت بایدن راهی برای بازگشت آمریکا به برجام بیابد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه باید در تعامل خود با دولت جدید آمریکا راهی برای بازگرداندن واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران بیابد.

به گزارش ایمنا، جوزپ بورل امروز (دوشنبه) در یک یادداشت ۹ صفحه‌ای در نشریه فرانسوی گراند کانتیننت به بررسی تأثیرات همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در امور جهانی پرداخت و نسبت به واگرایی در میان قدرت‌های جهانی، افزایش فقر در دنیا و تقویت رژیم‌های استبدادی هشدار داد.

وی در بخشی از این یادداشت با بیان اینکه "در این میان بحران تضعیف چندجانبه گرایی نیز ادامه دارد"، تصریح کرد: گروه‌های G7 و G20 عملاً غایب هستند. شورای امنیت سازمان ملل فلج شده و بسیاری از ساختارهای جهانی مانند سازمان تجارت جهانی یا سازمان بهداشت جهانی به صحنه‌هایی تبدیل شده اند که کشورها در آن با یکدیگر درگیر می‌شوند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: انتخاب جو بایدن (به عنوان رئیس جمهور) در ایالات متحده چشم اندازهای بیشتری را برای چند جانبه گرایی باز می‌کند اما در عین حال، اتحادیه اروپا نباید انتظار معجزه داشته باشد. اروپا باید در مواقع لزوم، خود به تنهایی وارد عمل شود و حتی باوجود بایدن در کاخ سفید، نباید انتظار داشت که اتحادیه اروپا و ایالات متحده در خصوص همه چیز توافق داشته باشند.

بورل در بخش دیگری از یادداشت خود به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور یک جانبه و برخلاف تعهداتش از آن خارج شد و سپس تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.

وی در خصوص تعامل با ایالات متحده در این زمینه، خاطر نشان کرد که طرفدار طرح پیشنهاد به جای درخواست است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: اتحادیه اروپا باید در تعامل با بایدن راهی برای بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای و همچنین بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش پیدا کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 461509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.