رد پای سرطان در زخم‌های دهانی

پزشکان معتقدند که برخی زخم‌های دهان که زود بهبود نمی‌یابند، ممکن است نشانه‌ای از سرطان دهان باشند.

به گزارش ایمنا، به نقل از اکسپرس، زمانی که بخشی از پوست در ناحیه‌ای از بدن از بین رفته باشد، زخم ایجاد می‌شود. بنابراین احتمال ایجاد زخم در نواحی سخت و حساس بیش از سایر مناطق وجود دارد.

دهان حاوی پایانه‌های عصبی بسیاری است، بنابراین زخم‌های آن اغلب بسیار دردناک هستند. زخم دهان یک حالت دردناکی است که می‌تواند زندگی فرد را تحت تأثیر منفی قرار دهد. معمولاً جای نگرانی نیست و ظرف چند هفته خود به خود از بین می‌رود، اما گاهی اوقات، علت ایجاد زخم خیلی نگران کننده است.

چگونه متوجه شویم علت درد در دهان وجود زخم بوده و این زخم چه زمانی نشانه سرطان است؟

یک فرد ممکن است در زبان خود دردی احساس کند که می‌تواند بر روی یک مکان خاص تمرکز کرده باشد. از جمله علائمی که در کنار درد باید مورد توجه قرار گیرد، وجود یک یا چند زخم دهان است که هنگام خوردن غذای شور، تند یا ترش تشدید می‌شود.

ممکن است فرد هنگامی که دهان خود را باز می‌کند، یک زخم گِرد یا بیضی شکل ببیند. این ضایعات ممکن است از نظر ظاهری سفید، قرمز، زرد یا گاهی خاکستری باشند.

چه زمانی زخم‌های دهان نشانه سرطان است؟

علل زخم‌های دهانی

گاز گرفتن لب‌ها به اشتباه، آسیب از مسواک (مانند لیز خوردن هنگام مسواک زدن)، تماس مداوم با دندان‌های نامرتب یا تیز و شکسته، تماس مداوم با پروتز یا بریس‌های ارتدونسی، سوختن بر اثر خوردن غذای داغ، تحریک بر اثر ضد عفونی کننده‌های قوی مانند دهان شویه، تزریق ویروسی مانند عفونت ویروسی هرپس سیمپلکس، واکنش به برخی از داروها، بثورات در دهان (به عنوان مثال لیکن پلان)، بیماری خودایمنی، فقر شدید آهن، بیماری‌های گوارشی زمینه‌ای مانند بیماری کرون یا سلیاک و نهایتاً سرطان دهان.

«کری نیولندز» مشاور جراحی دهان و فک و صورت می‌گوید: سرطان دهان بیشتر و به طور روز افزون در جوانان ظاهر می‌شود و در بسیاری از خانم‌ها بیشتر بر اثر انتقال از طریق تماس جنسی رخ می‌دهد.

این عامل توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود، که نامی برای یک گروه بسیار رایج از ویروس‌هاست که باعث ظهور زایده‌هایی روی پوست یا غشاهای مخاطی (تاول) می‌شود و می‌تواند منجر به سرطان دهان شود.

«روما کوچای»، مشاور جراح گوش و حلق و بینی در انگلستان نیز می‌گوید: اگر شما یکی از افراد بدشانس هستید که به طور منظم از این زخم‌های ناراحت کننده رنج می‌برید، ممکن است که دلیل اصلی داشته باشد. مشخص نیست که چه عواملی باعث زخم منظم دهان می‌شوند، اما استرس و اضطراب و خوردن برخی غذاها مانند شکلات، غذاهای پرادویه و بادام زمینی می‌تواند باعث عود آن‌ها شود. تغییرات هورمونی و استرس نیز می‌توانند محرک باشند. ژنتیک نیز در این زمینه اثرگذار است، زیرا زخم‌های مکرر دهان در خانواده‌ها می‌تواند منتقل شود.

چه زمانی زخم‌های دهان نشانه سرطان است؟

راه‌های درمان زخم‌های دهان

- تا زمان بهبودی زخم از مصرف غذاهای پرادویه و ترش پرهیز کنید.

- مایعات زیادی بنوشید.

- بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

- یک ژل ضد عفونی کننده را روی زخم بمالید.

- دهان خود را به طور مرتب با آب گرم و کم نمک به مدت ۴ دقیقه بشویید.

- دو بار در روز از دهان شویه بدون الکل (ترجیحاً حاوی کلرهگزیدین گلوکونات) استفاده کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 461491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.