تامین اعتبار بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها و مدارس کاردانش

وزیر آموزش‌وپرورش در همایش بزرگداشت روز ملی پژوهش و آئین تجلیل از معلمان پژوهنده، پژوهشگران و فناوران برگزیده با تاکید بر تأمین اعتبار بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها و مدارس کاردانش، گفت: ویژگی بارز معلم در تراز سندتحول تربیت دانش‌آموزان پرسشگر، خلاق و پژوهنده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در همایش بزرگداشت روز ملی پژوهش و آئین تجلیل از معلمان پژوهنده، پژوهشگران و فناوران برگزیده که به طور نمادین در سالن اجتماعات ساختمان شهیدرجایی برگزار شد و به طور همزمان از طریق ویدئوکنفرانس و شبکه شاد در سراسر کشور، با حضور مجازی مدیران کل استان و رؤسای ۷۶۰ منطقه آموزشی کشور پخش شد، ضمن تبریک هفته پژوهش به اساتید، فرهنگیان و دانش آموز پژوهنده، اظهار کرد: هفته پژوهش فرصتی است تا از چشم انداز سند تحول بنیادین در مدرسه، معلم و دانش‌آموز مورد نظر سند رونمایی کنیم و بفهمیم چشم اندازی که سند تحول ترسیم می‌کند چگونه مدرسه‌ای، معلمی و دانش آموزی است؟

حاجی میرزایی افزود: پرسشگری، پژوهشگری و اندیشه‌ورزی جزو مختصات این تصویر از آینده آموزش و پرورش است که با عملی شدن آن، یک تغییر رویکرد اساسی در نظام تعلیم و تربیت شکل خواهد گرفت که گام‌های اولیه آن در طی سال‌های گذشته آغاز شده و به شدت شتاب می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه رویکردهای مختلفی در برخورد با دانش آموزان و آموزش به آنها وجود دارد، تصریح کرد: یک رویکرد این است که هر دانش آموز را مانند مخزنی تصور کنیم که باید در آن دانش را انباشته کنیم یعنی کارکرد معلم پر کردن این مخزن از انواع دانش‌ها شود. در این رویکرد نقش دانش آموز تنها به یک پذیرنده و منفعل و نقش معلم به یک نقش یکسویه، تغذیه کننده و انتقال دهنده و نقش مدرسه تبدیل به یک کانون بی روح، خسته کننده و فاقد نشاط و سرزندگی می‌شود که این مورد نظر ما نیست.

وی ادامه داد: در رویکرد دیگر دانش آموزان را عالی‌ترین موجود هستی با ممتازترین قدرت دریافت و پذیرش و پرورش و بالاترین سطح توانایی برای پردازش مفاهیم، اندیشیدن به موضوعات و نگاه خلاقانه به پیرامون در نظر می‌گیریم. آنها را صاحب حواسی برای مشاهده و دیدن می‌دانیم و معتقدیم با برقراری ارتباط معنادار بین مشاهدات و بکارگیری خلاقیت و ابتکار می‌توانند مفاهیم جدید و عرصه‌های نو را کشف کرده و برای حل مسائل راهکارهای بهتری بیاندیشند.

عضو کابینه تدبیر و امید، بیان کرد: در این نوع نگاه دیگر دانش‌آموز دریافت کننده صرف نیست بلکه انسانی است که می‌تواند داده‌های مناسب را جمع آوری کرده و با پردازش مناسب بر روی آنها از مجهولات خود بکاهد و قادر است از توانای های خود برای برخورد مؤثر با مسائل و کشف مجهولات استفاده کند و در ارتباط و پیوند با دیگران توانمند شود.

وزیر آموزش و پرورش معلم را مؤثرترین عنصر در شکل گیری رفتار و منش دانش آموزان دانست و بیان کرد: در این رویکرد کارکرد معلم توانا کردن دانش آموز برای ارتباط و پیوند با مفاهیم است.

حاجی میرزایی معلمی را شغل انبیا دانست و افزود: انبیا در نوع برخوردشان با مردم در نقش‌های بشیر، نذیر، نور، سراج و … ظاهر شدند. در تمام این تعابیر ضمن مشخص کردن راه برای انسان‌ها به آنها حق انتخاب داده شده است و پیامبران به نوعی متضمن انتخاب آگاهانه انسان‌ها معرفی شده‌اند و این موضوع که به انسان فرصت داده شده تا در میانه نور و نار راه خود را پیدا کند و مسیر خود را انتخاب کند، به وضوح بیانگر اعتماد به ظرفیت انسانی است.

وی با اشاره به اینکه معلمان باید بر ارتقا ظرفیت انسانی دانش آموزان تمرکز کرده و به آنها حق انتخاب دهند، اظهار کرد: طبق سند تحول بنیادین معلم تراز جمهور اسلامی، معلمی است که در پیوستگی و تعامل با دانش آموزان روح آنها را جلا می‌دهد و به آنها قدرت تصمیم گیری و انتخاب و ابزار اندیشیدن داده و مجال فکر کردن را برای آنها فراهم می‌کند. در این مسیر دانش آموز است که با انتخاب هوشمندانه خود بهترین راه را برمی‌گزیند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید معلمی را یکی از قوی‌ترین و پیچیده‌ترین کارهای دنیا دانست و افزود: معلمانی موفق هستند که توانایی برقرار کردن ارتباط روحی، جسمی و ذهنی با دانش آموز را داشته باشند. معلم در تراز سند تحول ویژگی‌هایی دارد که محصول آن تربیت دانش آموزان پرسشگر، خلاق و پژوهنده است و معلمی که نتواند دانش آموزانش را به این نقطه برساند در کار خود موفق نشده است و مدرسه‌ای که کانون این تعامل فعال و اثربخش قرار بگیرد با نشاط خواهد شد و دانش آموز را به شوق می‌آورد.

حاجی میرزایی درباره اینکه ما برای آموزش و پرورشی بانشاط و خلاق برنامه‌ریزی می‌کنیم، تصریح کرد: برنامه‌ریزی درسی ما باید به گونه‌ای باشد که چنین تربیتی را پشتیبانی کند و دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی باید برای ما چنین معلمی تربیت کند و مدرسه باید چنین دانش آموزی را به ما بدهد.

وی خاطرنشان کرد: امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها و مراکز کاردانش و ارتقا افزایش ظرفیت آنها هزینه شده است. خوشبختانه در دولت تدبیر و امید توانستیم تعداد پژوهش سراها را در کشور از ۳۰۰ پژوهش سرا به ۶۶۵ پژوهش سرا افزایش دادیم و این نشان می‌دهد که رویکرد دولت یک رویکرد پژوهشی است. به دنبال این هستیم که هر مدرسه تبدیل به یک پژوهش سرا شود. همه ما برای ایفای نقش خود و حل مسائل مان به دیدگاه و نگرش پژوهش نیازمندیم و باید خود را در این زمینه تقویت کنیم و قابلیت خود را در زمینه پژوهش بالا ببریم تا بتوانیم تعاملات خود را بهتر کنیم و مسائل را بهتر پیش ببریم.

شایان ذکر است در پایان این مراسم، از پژوهشگران برتر فرهنگی تقدیر به عمل آمد و همزمان از ۷۰ پژوهنده فرهنگی برتر در سراسر کشور و به طور همزمان تقدیر شد.

کد خبر 461479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.