نسخه غذایی برای سیگاری‌ها/ بادام هندی مفید برای درمان آسم

مصرف تخم مرغ و جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی، نسخه غذایی برای سیگاری‌ها، خطرناک‌ترین غذاها برای وعده شام، موز میوه افزایش دهنده هوش کودکان و بادام هندی مفید برای درمان آسم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تخم مرغ به دلیل دارا بودن سطح بالای کلسترول و اسیدهای چرب اشباع شده، همواره از سوی متخصصان تغذیه به عنوان یک ماده غذایی بحث‌انگیز برای گنجاندن در رژیم غذایی محسوب می‌شود. به همین دلیل هم بسیاری از مردم برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی سعی می‌کنند از مصرف این ماده غذایی خودداری کنند. با این حال، تحقیقات جدید حاکی از فواید متفاوت مصرف تخم مرغ است.

بر این اساس، دانشمندان می‌گویند برخلاف تصور عمومی، مصرف تخم مرغ کامل به صورت روزانه می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را در افراد کاهش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به صورت روزانه یک تخم مرغ مصرف می‌کنند ۱۲ درصد کمتر به بیماری‌های ایسکمیک قلب (بیماری‌های ناشی از کاهش خونرسانی به عضله قلب و ایسکمی که اغلب باعث انسداد عروق کرونر و در نتیجه سکته قلبی می‌شوند) مبتلا می‌شوند، و ۱۸ درصد کمتر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی نسبت به افرادی که روزانه تخم مرغ مصرف نمی‌کنند، جان خود را از دست می‌دهند.

دانشمندان چینی و انگلیسی با بررسی بیش از ۵۱۲ هزار فرد بالغ ۳۰ تا ۷۹ ساله از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ به این نتایج دست یافتند. محققان می‌گویند یافته‌ها نشان داد ارتباط مستقیمی میان مصرف روزانه تخم مرغ کامل و کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی وجود دارد.

این تحقیقات ثابت کرد برخلاف تصورات، تخم مرغ آنگونه که پیش‌تر تصور می‌شد برای عروق و قلب مضر نیست. گنجاندن اندازه تخم مرغ در رژیم غذایی (یک تخم مرغ در روز) نه تنها مضر نیست، بلکه به تندرستی و سلامت بیشتر بدن کمک می‌کند. تخم مرغ تمامی اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را داراست و منبع خوبی برای تأمین پروتئین بدن است. از این رو، توصیه می‌شود تخم مرغ را به طور مستمر در برنامه غذایی خود قرار دهید.

آسم را با این آجیل پرطرفدار درمان کنید

بادام هندی یکی از آجیل‌های پرطرفدار در میان مردم است. بادام هندی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، روی، منیزیوم و پتاسیم است. با این حال، تنها میوه این گیاه برای بدن مفید نیست. تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد برگ‌های این گیاه دارای خواص دارویی است.

بر این اساس، از دیرباز در نیجریه از برگ درختان بادام هندی برای درمان التهاب و آسم استفاده می‌شد، اما ماده فعال موجود در آن که این خواص درمانی را داشت هنوز کشف نشده بود. محققان نیجریه‌ای توانستند در محیط آزمایشگاهی با جداسازی ماده فعال این گیاه، از آن برای درمان طبیعی مشکلات تنفسی مانند آسم استفاده کنند.

آزمایش‌ها بر روی خوکچه هندی نشان داد این ماده می‌تواند منجر به کاهش انقباضات نایژه و حملات آسمی به دلیل وجود هیستامین (عامل حساسیت) شود. نایژه‌ها در نهایت به کیسه‌های هوایی ریه متصل می‌شوند که مسئول جذب اکسیژن است. در حملات آسم نایژه‌ها دچار انقباض شده و مانع از رسیدن اکسیژن به کیسه‌های هوایی می‌شوند و همین امر تنفس را برای فرد دشوار می‌کند.

محققان برای سنجش قابلیت ضدالتهابی این ماده نیز اقدام به آزمایش بر روی موش‌ها کردند. شواهد نشان داد ماده استخراج شده از این گیاه توانست به طور قابل توجهی مشکلات مربوط به انقباضات نایژه را حل کند و در عین حال، این ماده به دلیل خواصی که دارد می‌تواند باعث کاهش التهابات بدن شود.

محققان می‌گویند " اولامید" اصلی‌ترین ترکیب شیمیایی در این ماده استخراج شده از گیاه بادام هندی است. اولامید یک آمینو اسید چرب است که به طور طبیعی در بدن پستانداران بخصوص هنگام محرومیت از خواب تولید می‌شود و باعث به خواب رفتن جاندار می‌شود. احتمالاً این ترکیب شیمیایی به دلیل قابلیت ایجاد آرامش در بافت شش، مانع از انقباض نایژه و حملات آسم می‌شود. متخصصان می‌گویند می‌توان از عصاره استخراج شده از برگ درخت بادام هندی به عنوان یک درمان طبیعی برای التهاب بدن و نیز بیماران مبتلا به آسم بهره برد.

خطرناک‌ترین غذاها برای وعده شام

پزشکان اعلام کرده‌اند خوردن برخی از غذاهای محبوب در وعده شام برای سلامتی خطرناک هستند. ریانووستی، سرگئی آگاپکین و میخائیل گینسبورگ مواد غذایی که مصرف آنها در وعده شام باعث ایجاد مشکلات سلامتی می‌شوند را معرفی کردند. این دو پزشک تصریح کرده‌اند که لیست این مواد شامل مرکبات، ترشی، سوسیس، محصولات گوشتی فراوری شده و همچنین نان سفید است.

به گفته آگاپکین غذاهای شور باعث احتباس مایعات در بدن می‌شوند؛ بنابراین کسانی که هنگام شام این مواد غذایی استفاده می‌کنند با بدن متورم و صورت پر از چین و چروک بیدار می‌شوند و در حالت طبیعی خود نیستند. گینسبورگ نیز نسبت به خوردن سوسیس و کالباس در شام هشدار می‌دهد؛ زیرا این مواد سرشار از نمک هستند که خطر ورم معده را افزایش می‌دهد.

نان سفید شاخص گلیسمی بالایی دارد؛ بنابراین خوردن آن سطح قند خون را به شدت افزایش می‌دهد، چرا که افزایش هورمون انسولین به طور مستقیماً منجر به فشار خون و ظهور برخی از تومورها می‌شود. همچنین شوک‌های انسولین قبل از خواب منجر به تنش شدید و احساس گرسنگی ناگهانی می‌شود.

موز میوه افزایش دهنده هوش کودکان

یک متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت مصرف موز در گروه کودکان، اظهار کرد: موز برای اطفال و اشخاص سالخورده بسیار مفید است و همچنین برای درمان اسهال شدید مؤثر بوده و هوش و حافظه کودکان را افزایش می‌دهد.

سمیرا مرادی، اضافه کرد: موز میوه درختی است که در جاهای گرمسیر و مرطوب به ثمر می‌رسد، برگ‌های آن بسیار دراز و عریض است و درازی برگ‌ها تا دو متر می‌رسد؛ موز ابتدا در غلاف صنوبری شکل قرار دارد سپس می‌شکافد و خوشه پدیدار می‌شود و در هر خوشه بیش از ۱۰۰ دانه موز وجود دارد.

وی تصریح کرد: میوه موز بسیار خوشمزه و خوش طعم است و درخت آن در حدود سه متر ارتفاع دارد و معمولاً آن‌را به صورت نارس از درخت چیده و در میان کاه می‌گذارند تا زرد و شیرین شود، اما در تجارت به وسیله مواد شیمیایی مانند اتیلن و استلن، رنگ موز را زرد می‌کنند.

مرادی با تاکید بر اینکه این میوه در جنوب ایران نیز تولید می‌شود، گفت: از میوه و پوست آن استفاده شده و خاصیت غذایی زیادی دارد و از نظر ترکیبات بسیار به گندم نزدیک است.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه موز برای اطفال و اشخاص سالخورده و کسانی که تازه از بستر بیماری برخاسته‌اند بسیار مفید است، اظهار کرد: قند موجود در موز بسیار مرغوبتر از قند شیرینی بوده و برای سلامتی اطفال مفید است.

وی با بیان اینکه موز میوه‌ای گرم و دارای ویتامین‌های B ۱، B ۲، C است، اضافه کرد: موز غذای کاملی برای کودکان و افراد مبتلا به سو هاضمه است.

مرادی اضافه کرد: موز مانند سایر میوه‌ها خون را قلیایی کرده و در نتیجه صافی، تعادل و پاکی خون ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه اوره اضافی در خون را دفع کرده و برای افراد مبتلا به بیماری قلبی، ورم کلیه و بیماری‌های تورمی مفید است.

این متخصص تغذیه درباره اینکه این میوه برای درمان بیماری‌های اسهال شدید و اسهال در اطفال مفید است، بیان کرد: ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم از آن‌را می‌توان به صورت پوره درآورد با کمی آب برنج مخلوط کرده و به این بیماران داد. موز میوه‌ای معتدل، مقوی و چاق کننده است و جهت تسکین سرفه و خشونت حلق مؤثر بوده و برای افرادی که درد کلیه دارند نیز مفید است.

مرادی با اشاره به اینکه موز به علت داشتن مقدار زیادی فسفر در افزایش هوش و حافظه کودکان تأثیر زیادی دارد، اظهار کرد: این میوه نیروی بدنی مادر را افزایش داده و مانع از سقط جنین می‌شود. موز دارای مواد معدنی پتاسیم، کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم و روی است، این میوه برای افرادی که نمی‌توانند مواد قندی را به خوبی هضم کنند یا مبتلا به ورم معده، دیابت و چاقی هستند، زیان‌آور است.

وی با تأکید بر اینکه زیاده روی در مصرف موز باعث ایجاد حساسیت در بدن و خارش‌های شدید خواهد شد، تصریح کرد: باید از مصرف موزهای نارس یا کهنه و سیاه خودداری کرد.

نسخه غذایی برای سیگاری‌ها

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه دود سیگار ترکیبات بسیاری دارد که می‌توانند به عنوان اکسیدان یا پرواکسیدان عمل کنند، اظهار کرد: به این ترتیب رادیکال آزاد تولید نموده و پراکسیداسیون لیپیدی را در غشاهای بیولوژیک افزایش دهند. ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن و سلنیوم در دفاع آنتی‌اکسیدانی سلول‌های بدن بر علیه اثرات مخرب رادیکال‌ها کار می‌کنند، لذا به نظر می‌رسد کشیدن سیگار سطوح این آنتی‌اکسیدان‌ها را در بدن کاهش دهد. عملاً در مطالعات نشان داده شده است که سطوح ویتامین C و بتاکاروتن در پلاسمای سیگاری‌ها کمتر است. ممکن است سطوح ویتامین E نیز در سیگاری‌ها کمتر از حالت عادی باشد.

سید مرتضی صفوی، افزود: علاوه بر این نشان داده شده است که ترکیبات سیگار سطوح چندین ویتامین گروه B را کاهش می‌دهند. کادمیوم که به طور طبیعی در سیگار یافت می‌شود، زیست‌دسترسی سلنیوم را کم می‌کند و به عنوان آنتاگونیست (مخالف) روی عمل می‌کند. روی برای آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان مورد نیاز است. عدم تعادل در میکرونوترینت‌ها و ماکرونوترینت‌های داخل بدن ممکن است در بسیاری از مشکلاتی که ما آن‌ها را به سیگار نسبت می‌دهیم، نقش داشته باشد. از طرفی، مطالعات نشان می‌دهند که سیگاری‌ها به احتمال کمتری میوه و سبزیجات کافی، به خصوص انواع غنی از ویتامین C و کاروتن‌ها، مصرف می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مطالعات نشان داده‌اند، دانش تغذیه‌ای سیگاری‌ها کمتر از افراد غیر سیگاری است. دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر در این افراد کمتر از افراد غیر سیگاری است، ولی دریافت کلسترول و الکل در آن‌ها بیشتر است، تصریح کرد: علاقه زیادی به دریافت مقادیر بیشتر نمک دارند و سهم‌های بیشتر چربی اشباع، کره، مارگارین و شیر پر چرب مصرف می‌نمایند. HDL (کلسترول خوب) آن‌ها کمتر، ولی TG (تری‌گلیسریدفیبرینوژن و کلسترول تام آن‌ها بالاتر از افراد غیر سیگاری است. BMI (نمایه توده بدنی) و فشار خون دیاستولیک در سیگاری‌ها کمتر است. میل افراد سیگاری به میوه‌ها و سبزیجات کم است و معمولاً اشتهای کمی دارند و لذا اغلب لاغر هستند. تنوع غذایی آن‌ها کم است و اغلب چربی زیادی می‌خورند و گاهی برخی گروه‌های غذایی را اصلاً دریافت نمی‌کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، خاطرنشان کرد: بیشتر آن‌ها برخی از میان‌وعده‌ها را ندارند. مطالعات دیگری نشان می‌دهند که مصرف تخم‌مرغ، شکر، نوشیدنی‌های غیر الکلی و قهوه در سیگاری‌ها بیشتر است. همچنین دریافت پروتئین، فیبر، تیامین (ویتامین B۱) در سیگاری‌ها کمتر است. سیگاری‌ها برنج سفید، گوشت قرمز، کره و شیر کامل بیشتری مصرف می‌کنند و مقادیر کمتری غلات کامل، غلات سبوس‌دار صبحانه و میوه دریافت می‌کنند. سیگاری‌ها PUFA (اسید چرب چند غیر اشباع)، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، آهن، کاروتن و ویتامین C کمتری می‌خورند.

وی با بیان اینکه ممکن است این الگوی رژیمی سیگاری‌ها در افزایش خطر بیماری‌ها مثل سرطان و بیماری قلبی عروقی در آن‌ها مؤثر باشد، اضافه کرد: در بین تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی، محققان توصیه می‌کنند دریافت ویتامین C برای سیگاری‌ها افزایش یابد. باید به آن‌ها توصیه کرد میوه و سبزی تازه بیشتری بخورند، به خصوص از انواع سبزیجات و میوه‌جات رنگی. فلفل دلمه‌ای، توت‌ها از جمله توت‌فرنگی، طالبی، سیب‌زمینی و سبزیجات برگ سبز منابع خوبی از ویتامین C هستند. حتی در صورت عدم تأمین مقادیر کافی ویتامین C از طریق رژیم غذایی، استفاده از مکمل آن را می‌توان توصیه کرد. در کل باید گفت هیچ مکمل یا آنتی‌اکسیدان غذایی نمی‌تواند از تأثیرات مضر سیگار بر بدن جلوگیری کند و تنها راه‌حل واقعی و روش مؤثر، ترک سیگار برای همیشه است.

به گفته صفوی؛ سیگار خطر بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و بیماری مزمن انسدادی ریه و چندین بیماری دیگر را افزایش می‌دهد. اگر تصمیم به ترک سیگار گرفته‌اید، به چند نکته تغذیه‌ای توجه داشته باشید. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف غذاهای گوشتی، الکل و نوشیدنی‌های کافئین‌دار سبب افزایش میل به سیگار و مصرف لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات سبب کاهش میل به سیگار می‌شود، لذا مصرف لبنیات کم‌چرب کمک بسیاری به ترک سیگار می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند مصرف یک قطعه پنیر، یک لیوان آب و یک بشقاب کلم بروکلی طعم سیگار را کم می‌کند.

اوی درباره اینکه علاوه بر جلوگیری از بیماری‌های مختلف، ترک سیگار عادات تغذیه‌ای سیگاری‌ها را نیز بهبود می‌بخشد، بیان کرد: مثلاً به نظر می‌رسد در کسانی که ترک کرده‌اند دریافت PUFA (اسید چرب چند غیر اشباع) بیشتر و دریافت SFA (اسید چرب اشباع) کمتر باشد. با این وجود ترک سیگار مشکلاتی نیز برای فرد به دنبال دارد. یکی از مشکلات اصلی بعد از ترک سیگار افزایش وزن است. به علت خستگی بعد از ترک سیگار، تمایل به خوردن افزایش می‌یابد. جویدن آدامس بدون شکر یا مصرف میوه و سبزی در میان‌وعده‌ها به جای غذاهای سرخ شده و چرب، به کاهش تمایل به خوردن و حفظ وزن کمک می‌کند. به جای غذاهای سرخ‌کرده از انواع بخارپز، آب‌پز و یا کبابی استفاده کنید. در کنترل وزن بعد از ترک سیگار، مصرف حبوبات نیز مناسب است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: توصیه‌های عمومی از جمله عدم مصرف لبنیات و گوشت پرچرب، مصرف غلات کامل و مصرف کمتر چربی را نیز باید برای کنترل افزایش وزن مدنظر قرار داد. یک راه ساده این است که وقتی احساس گرسنگی می‌کنید، بخوابید. در پایان، هرگز ورزش روزانه را فراموش نکنید. علاوه بر کمک برای کنترل وزن، به حفظ آرامش و رفع عوارض ترک سیگار نیز کمک می‌کند.

وی ادامه داد: خشکی دهان، دردناکی گلو، لثه‌ها و زبان بعد از ترک سیگار محتمل است. این وضعیت را با نوشیدن گاه به گاه و تدریجی آب یخ، آب میوه یا جویدن آدامس بدون شکر رفع کنید. سردرد ناشی از ترک سیگار را با دوش آب گرم، مشکلات خوابیدن را با پرهیز از نوشیدن مایعات کافئین‌دار در ساعات قبل از خواب، یبوست را با نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب و مایعات در روز و مصرف میوه و سبزیجات و غلات کامل رفع کنید.

صفوی با تاکید بر اینکه مصرف چند عدد انجیر، توت خشک یا آلو به رفع یبوست کمک می‌کند. در صورت عدم رفع مشکل از اسفرزه استفاده کنید، گفت: یک قاشق اسفرزه را در یک لیوان آب حل کنید و ۱۵ دقیقه بعد میل نمائید. برای رفع خستگی، خواب کوتاه بین روز را مدنظر قرار دهید. عصبی بودن و تحریک‌پذیری را با پیاده‌روی، فرو رفتن در وان آب گرم، استخر رفتن و انجام روش‌های آرام‌سازی (از جمله یوگا) حل کنند.

وی بیان کرد: مصرف منابع ویتامین‌های گروه B اعصاب را آرام می‌کند. انواع غلات کامل، لبنیات، گوشت و حبوبات منابع مناسبی هستند. به علت افزایش تحریک‌پذیری و افزایش تمایل به مصرف مجدد سیگار، بهتر است دریافت نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه و چای کم شود.

کد خبر 461467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.