کرونا چگونه طراحی شهرها و روستاها را تغییر می‌دهد

روستاها در طول تاریخ نسبت به شهرها از تنوع کمتری برخوردار بوده‌اند اما اکنون تصور می‌شود که انتشار ویروس کرونا، نه تنها شهرها را متحول کند بلکه تغییراتی چشمگیر نیز بر طراحی روستاها و حومه‌های شهری بر جای بگذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مناطق شهری در طول تاریخ، هر روز بیشتر از قبل با تغییر مواجه شده‌اند که بخش اعظم این تحولات مدیون محرک‌های اقتصادی و اجتماعی بوده است. این در حالی است که حومه‌های شهری و روستاها اغلب تغییر چشمگیری تجربه نکرده و همچنان با کمترین امکانات، مردم را در خود سکونت داده بودند. البته خبر خوب اینکه، شیوع بیماری کووید -۱۹ و ترویج دورکاری باعث گرایش هرچه بیشتر مردم به زندگی در حومه‌های شهری و حتی روستاها شده است.

بدون شک، افزایش جمعیت این مناطق، طراحی آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد و دنیایی متفاوت با قبل به وجود خواهد آورد. البته پیش از انتشار ویروس کرونا نیز به علت مقرون به صرفه بودن خانه‌های روستایی، بسیاری از مردم به سکونت در این مناطق روی آورده بودند و همین امر منجر به ایجاد تغییراتی در حومه‌های شهری شده بود.

تغییر چشم‌اندازها

حومه‌های شهری بسیار با هم متفاوت است که عوامل مختلف تاریخی باعث ایجاد این تنوع شده است. قیمت متفاوت مناطق مختلف یک شهر و حومه‌های آن باعث جداسازی طبقات مختلف اجتماعی شده است به طوری که فقرا اغلب در زاغه‌هایی با کمترین امکانات سکونت دارند در حالی که ثروتمندان در مناطقی با بیشترین امکانات و چشم‌اندازهای زیبا زندگی می‌کنند. این تفاوت طبقاتی در شهرهای آمریکایی بیشتر به چشم می‌خورد به طوری که ثروتمندان این کشور در مناطق شهری زیبا، مردم طبقه متوسط در حومه‌های شهری و سیاه‌پوستان کم‌درآمد در مناطق روستایی که چیزی بیش از خرابه‌ها در آن‌ها به چشم نمی‌خورد سکونت گزیده‌اند.

اگرچه روستاهای آمریکایی در دو دهه اخیر بدون تغییر باقی مانده‌اند با این حال حومه‌ها و شهرها به خاطر افزایش زیاد جمعیت هر روز با تغییرات چشمگیری در طراحی و افزایش امکانات مواجه بوده است. البته اخیراً حومه‌های شهری نسبت به شهرها و حتی کلانشهرهای آمریکایی تحولات بیشتری را تجربه کرده‌اند چرا که بالا بودن نرخ خرید یا اجاره مسکن در شهرها باعث گرایش هرچه بیشتر مردم به سکونت در حومه‌ها شده است. با افزایش جمعیت این حومه‌های شهر، جای تعجب نیست که هر روز بیشتر از قبل بر تنوع و امکانات این مناطق افزوده شود.

هزینه‌های بالاتر

اگرچه هر روز بر تعداد آسمان‌خراش‌های مراکز شهری افزوده می‌شود، اما بالا رفتن هزینه اجاره و خرید این واحدهای مسکونی زندگی برای شهرنشینان آمریکایی را با مشکل مواجه کرده است. البته این رویداد تنها محدود به آمریکا و شهرهای آن نمی‌شود و چنین به نظر می‌رسد که افزایش هزینه خانه‌ها در اغلب مراکز شهری جهان، برای مردم مشکل‌ساز شده است.

بر اساس یافته‌های کمیسیون اروپایی، بیش از سه چهارم ساکنان کلانشهرهای اروپایی نظیر لندن، پاریس، استکهلم و دوبلین بر این باورند که قادر به فراهم آوردن خانه‌های خوب با قیمت معقول نیستند. بنابراین، مردم کم درآمد به طور کامل قید مراکز شهری را می‌زنند و اغلب به سکونت در حومه‌ها و روستاها می‌پردازند. به خصوص طی دو دهه اخیر در آمریکای شمالی گرایش مردم به حومه‌نشینی و سکونت در روستاها به خاطر قیمت مناسب خانه‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است و همین امر منجر به ایجاد تغییراتی در طراحی این مناطق مسکونی شده است.

گسترش ویروس کرونا بر گرایش بیشتر مردم به مهاجرت به حومه‌های شهری افزوده است؛ بسیاری از مردم به دورکاری مشغول شده‌اند، برخی نیز به طور کامل بیکار شده و توانایی پرداخت اجاره‌خانه‌هایشان را ندارند و این در حالی است که بسیاری از مردم نیز به خاطر ترس از تراکم زیاد جمعیت‌های شهری و امکان ابتلا به بیماری کووید -۱۹ به روستاها و حومه‌ها مهاجرت می‌کنند. به همین دلیل طی دوران کرونا ما هر روز شاهد افزایش جمعیت چنین مناطقی هستیم و شکی نیست که طراحی حومه‌ها و روستاها، تحت تأثیر افزایش جمعیت متحول خواهد شد.

کد خبر 461455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.