تنفس‌گاه‌های شهری به ساختمان تبدیل شده است

یک کارشناس شهرسازی گفت: ایجاد توده‌ای از کالبدها بدون توجه به فضا موجب می‌شود تنفس‌گاه و ریه‌های شهری را از دست بدهیم و شهروندان دچار سردرگمی و افسردگی شوند.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تولید فضا در شهر به صورت بهینه اهمیت زیادی دارد و تولید کالبد و فرم سازی صرف کافی نیست بلکه فضا باید متناسب با طراحی شهری باشد.

وی افزود: در شهر نیویورک ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته شده است، اما در جلوی این ساختمان‌های چندین طبقه فضای باز و سبز شهری نیز وجود دارد و این دو محیط با هم هماهنگ است و شرایط را برای حرکت هوا فراهم می‌کنند.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه توجه به کالبد در کنار توجه به فضای شهری مفهوم پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: ایجاد توده‌ای از کالبدها بدون توجه به فضا موجب می‌شود تنفس گاه و ریه‌های شهری را از دست بدهیم و شهروندان دچار سردرگمی و افسردگی شوند.

مؤمنی به اهمیت تعیین نوع بافت‌های شهری اشاره و تاکید کرد: بافت حاشیه‌ای، بافت فرسوده و بافت سکونتگاهی روستایی از انواع بافت‌های شهری است که هرکدام خصوصیات متفاوتی دارند و ساختار و فرم آنها، همینطور حس تعلق ساکنان این بافت‌ها متفاوت است.

وی با بیان اینکه حس تعلق در بافت‌های تاریخی هسته مرکزی شهر بیشتر از سایر بافت‌های شهری است، ادامه داد: امکان مداخله در بافت‌هایی که ساکنان آن حس تعلق مکانی نسبت به آن دارند به راحتی ممکن نیست، اما در صورتی که ساکنان تعلقی نسبت به بافتی که در آن زندگی می‌کنند نداشته باشند، هرگونه مداخله در بافت و تبدیل خانه‌ها به ساختمان‌های چندین طبقه آسان‌تر خواهد بود.

این کارشناس شهرسازی گفت: حس تعلق افراد نسبت به جامعه شهری و محله‌ای که در آن زندگی می‌کنند، بر نوع طراحی فضا و شرایط محیط شهری تأثیرگذار است.

کد خبر 461450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.