راهبرد اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مشخص شد

اصلاح‌ طلبان که در قالب شورای هماهنگی ساز و کار انتخاباتی را تدوین می‌کردند از نهاد اجماع‌ساز جدید برای انتخابات ۱۴۰۰ که با حضور ۳۰ حزب و ۱۰ شخصیت حقیقی تشکیل می‌شود رونمایی کردند.

به گزارش ایمنا، فرج کمیجانی روز دوشنبه درباره آخرین نشست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: طبق روال همیشگی جلسه این شورا به شکل مجازی با حضور اکثریت قاطع تشکیل شد. در این جلسه ابتدا اعضای حاضر به تبادل اطلاعات و اخبار درباره مسائل جاری کشور و عرصه بین‌المللی پرداختند و پس از بحث و بررسی درباره مواردی در ادامه خواهد آمد تصمیم‌گیری کردند.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره اظهارات اخیر نخست وزیر ترکیه خاطرنشان کرد: با توجه به شعرخوانی غیرواقع و غیراصولی اردوغان اعضای جلسه ضمن محکوم کردن این اقدام مصوب کردند طی چند روز بعد با هماهنگی و اخذ اطلاعات دقیق از وزارت امور خارجه نسبت به صدور بیانیه تحلیلی اقدام می‌کند.

کمیجانی در ادامه به صدور رأی محکومیت شهیندخت مولاوردی معاون سابق رئیس جمهوری، دبیر کل جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان و عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اشاره کرد و از نامه ۳۰ حزب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از رئیس قوه قضائیه و درخواست از ابراهیم رئیسی برای تجدید نظر در این پرونده خبر داد.

وی درباره مصوبه مجلس برای دادن اختیارات وضع عوارض شهرداری‌ها به وزارت کشور و حذف شوراهای اسلامی شهر و روستا، یادآور شد: با عنایت به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، اعضای جلسه این موضوع را در راستای کمرنگ کردن نقش رأی مردم در سرنوشت خویش ارزیابی و مصوب کردند که یک تیم کارشناسی این موضوع را پیگیری و در قالب یک بیانیه مستند و مستدل آثار زیان‌بار این اقدام را به مسؤولان امر گوشزد کند.

دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گفتمان اصلاح طلبان پیوسته در جهت اندیشه‌ورزی، علم‌جویی، تحول‌خواهی سازنده، خیرخواهی، صلح‌طلبی در سطح ملی و بین‌المللی، تکثرگرایی، دموکراسی خواهی، پاسخگویی، مسؤولیت پذیری، آزادی بیان، شایسته سالاری، برقراری عدالت اجتماعی، ارتقای تأمین اجتماعی، کاهش فقر، بهبود سلامت، حقوق شهروندی و حفظ محیط زیست و … از طریق اصلاح امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استوار است و اصلاح طلبان دین‌باوری راستین مردم را به عنوان پایه‌های استقامت اجتماعی پیرامون پاک دستی، شفافیت، مبارزه با فساد، رانت خواری، ضعف و گمراهی اجتماعی می‌دانند با هدف تحقق و عملیاتی شدن این امور نهاد اجماع سازی را با عنوان جدید با مشارکت فکری، عملی و اجرایی ۳۰ حزب دارای مجوز از وزارت کشور فعالیت خواهند کرد که برای تقویت و فراگیری این نهاد اجماع ساز تعداد ۳۰ نفر از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت فراگیر اجتماعی و غیرحزبی جریان اصلاحات به عنوان عضو مشاور در این نهاد اجماع ساز جدید دعوت خواهند شد.

مصوبات نشست روز گذشته شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به شرح زیر است.

۱- اصلاح‌طلبان در انتخاباتی آزاد، قانونی، رقابتی، عادلانه و در تراز قانون اساسی کشور و با حضور نامزد واحد اصلاح‌طلب مورد تأیید نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، شرکت خواهند کرد.

۲ - نهاد اجماع ساز: جبهه‌ای مرکب از احزاب اصلاح طلب که تا انتخابات ۱۴۰۰ مسؤولیت تصمیم‌گیری در جریان اصلاحات را با تأیید رئیس دولت اصلاحات عهده دار خواهد شد.

تبصره یک: تعداد ۱۰ نفر از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت فراگیر اجتماعی و غیرحزبی جریان اصلاحات به عنوان عضو مشاور در این نهاد اجماع ساز جدید اصلاح طلبان دعوت خواهند شد.
شیوه انتخاب این افراد پس از تدوین به تصویب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خواهد رسید.

تبصره دو: اساسنامه‌ها و آئین‌نامه‌های این نهاد اجماع‌ساز مبنی بر ضوابط قانونی ملاک عمل، به گونه‌ای تنظیم و به تصویب نهاد اجماع ساز جدید خواهد رسید که این نهاد تا پایان انتخابات ۱۴۰۰ هیأت رئیسه انتخابی ثابت داشته باشد.

نکته: منظور از احزاب اصلاح طلب، همان ۳۰ حزب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است.

راهبردها و رویکردهای جریان اصلاحات:

- (اصلاحات جامعه محور؛ تلاش در جهت نزدیک‌تر کردن تفکر اصلاح طلبان به جامعه)

- (جستجوی راهکارهای رسیدن به انسجام و وحدت حداکثری اصلاح طلبان با انتخاب تشکیلات جبهه‌ای واحد و توجه به مشترکات)

- (تدوین برنامه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و ارائه آن به جامعه با تاکید بر ارائه برنامه نجات اقتصاد کشور و کاهش مشکلات معیشتی مردم)

-نوسازی و بازسازی گفتمانی اصلاح طلبان، با تاکید بر

* غیرسیاسی شدن دستگاه قضا و استقلال قضات به ویژه در بررسی موضوعات سیاسی و فرهنگی

*پاسخگو کردن صاحبان قدرت و حذف نهادهای موازی غیرقانونی

*سخنگویی و پرچم‌داری مطالبات اساسی مردم و مبارزه با فساد، رانت و بی‌عدالتی

*بازنگری در قانون اساسی و پذیرش رفراندوم به عنوان یک حق ملی و اجرای اصول معطل مانده قانون اساسی در زمینه‌های مختلف

*تقویت اصل جمهوریت نظام و جامعه مدنی

*نهادینه شدن اصل شفافیت و تحقق گردش آزاد اطلاعات و تلاش برای تحقق حاکمیت قانون در جامعه

*تعامل عزت مندانه با جامعه جهانی و حمایت از تعامل سازنده در عرصه بین‌الملل و صیانت از منافع ملی

*افزایش حضور مؤثر زنان و جوانان در عرصه تصمیم سازی و مدیریت کشور

*ایجاد اندیشکده‌های سیاسی و فکری و سازوکار انتقال دانش بین نسلی دائمی در جریان اصلاحات

منبع: ایرنا

کد خبر 461439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.