برجام صنعت هسته‌ای کشور را نابود کرد؟

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: در صورتی که صنعت هسته‌ای در ایران نابود شده بود، امروز نمی‌توانستیم دستگاه‌های سانتریفوژ IR-4 که حدود پنج برابر بیش‌تر از دستگاه‌های سانتریفوژ IR-1 قدرت غنی سازی دارد را در مدار قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی که دولت را موظف می‌کرد در صورت انجام نشدن تعهدات برجامی توسط طرف‌های برجام از آن خارج شود و غنی سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را از سر بگیرد، بار دیگر فضای جامعه سیاسی کشور به سمت ارزیابی نتایج برجام و تأثیر آن بر روی صنعت هسته‌ای کشور رفت.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز ۲۹ تیرماه ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات مخالفان برجام در مورد تعطیلی صنعت هسته‌ای کشور و خروج از ان.پی.تی گفت که اگر بخواهیم از ان.پی.تی هم خارج شویم، این اتفاق زمانی می‌افتد که به زمان قبل از برجام بازگشته باشیم.

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل هسته‌ای دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: عده‌ای در کشور چندین دروغ بزرگ را در مورد برجام مطرح می‌کنند که مستند نیست؛ البته القاهای دشمنان ایران نیز باعث شده برخی در داخل نتوانند به درستی متن برجام را درک کنند و برای ادعاهای خود سندی ندارند و با این سخنان تنها باعث ناامیدی مردم کشور می‌شوند.

وی افزود: یکی از دروغ‌های بزرگی که مخالفان برجام مطرح می‌کنند این است که صنعت هسته‌ای در داخل ایران نابود شده است، در صورتی اگر نابود شده بود نمی‌توانستیم در اردیبهشت ۹۸ تعهدات هسته‌ای خود را کاهش دهیم. تا به امروز و بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، ایران توانسته بیش از ۲۴۴۰ کیلوگرم اورانیوم تولید کند.

راکتور آب سنگین اراک هنوز هم فعال است

این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: در صورتی که صنعت هسته‌ای در ایران نابود شده بود، امروز نمی‌توانستیم دستگاه‌های سانتریفوژ IR-4 که حدود پنج برابر بیش‌تر از دستگاه‌های سانتریفوژ IR-1 قدرت غنی‌سازی دارد را در مدار قرار دهیم. برخی جریان‌های داخلی مدعی هستند که راکتور آب سنگین اراک نابود شده که کاملاً اشتباه است؛ تنها در بخش لوله‌های کالندر که قلب راکتور است با بتن پر شده و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز یک راکتور یدک برای جایگزین کردن داشته است. کارخانه آب سنگین اراک هم بر اساس برجام تعطیل نشده و در حال حاضر فعالیت خود را ادامه می‌دهد و صادرات آب سنگین را انجام می‌دهد.

بهشتی پور با اشاره به سخن برخی کارشناسان که عقیده دارند برجام صنعت هسته‌ای کشور را نابود کرد، گفت: اگر بنا بر ادعاهای دروغین برخی افراد، صنعت هسته‌ای ایران نابود شده بود مجلس با چه سازوکاری طرح اقدام راهبردی را مطرح کرد و از دولت خواست طی دو ماه از تعهدات برجامی خارج شده و وضعیت هسته‌ای را به شرایط قبلی بازگرداند؟ صنعت هسته‌ای ایران همچنان برقرار است و بر همین اساس است که مجلس شورای اسلامی خواستار شروع دوباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران با غلظت ۲۰ درصد شده است.

مصوبه مجلس نهم، تصویب برجام نبود

وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس به بهانه‌ای برای بهره‌برداری‌های جناحی و گروهی تبدیل شده است، اما قانونی که مجلس در ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۴ به صورت یک ماده واحده شامل ۹ بند و ۲ تبصره با ۱۶۱ رأی موافق، ۵۹ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر تصویب کرد، به هیچ وجه تصویب برجام نبود؛ بلکه یک طرح هوشمندانه ارائه شده از سوی کمیسیون سیاست خارجی بود که خود نمایندگان آن را طراحی کرده بودند؛ یعنی لایحه دولت نبود و مهم‌تر از آن، این طرح هیچ اشاره‌ای به تصویب متن برجام نداشت، بلکه نکات اساسی و مهمی را که دولت باید در اجرای این معاهده به آنها توجه کند و به اجرا بگذارد را در خود جای داده بود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای خاطرنشان کرد: درواقع نمایندگان مجلس نهم که ترکیبی از نمایندگان اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل‌ها بودند با عنایت به اینکه نباید متن برجام را قبل از اجرای طرف مقابل به تأیید نهایی برسانند تا دست آنها برای انجام اصلاحات بعدی باز باشد و همچنین بر گردن نگرفتن مسئولیت تاریخی این تصمیم مهم و سرنوشت ساز، راه حل میانه را در پیش گرفتند؛ زیرا می‌دانستند متن برجام در جلسه ۶۳۴ مورخ ۱۹/‏۰۵/‏۹۴‬ به تأیید شورای عالی امنیت ملی رسیده است: بنابراین برای آنکه تا دی ماه سال بعد (۱۳۹۴) که قرار بود زمان اجرای تعهدات ایران و طرف مقابل باشد، تعهدی را نپذیرد از تصویب متن برجام خردمندانه خودداری کرد و صرفاً نکات مهمی را که دولت باید در نظر بگیرد در قانون مورد تاکید قرار داد.

مجلس نهم در بررسی برجام کوتاهی نکرد

بهشتی پور ادامه داد: از نظر بررسی کارشناسی و دقیق متن برجام نیز مجلس به هیچ وجه کوتاهی نکرد، بلکه کمیسیون ویژه‌ای به ریاست علیرضا زاکانی تشکیل شد تا این متن مورد مطالعه قرار گرفته و از ابعاد مختلف حقوقی، فنی، سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی بررسی شود. در واقع مجلس به جای آنکه ساعت‌ها وقت همه نمایندگان را برای این کار مهم بگیرد، با رأی آنها این وظیفه را به کمیسیونی مورد اعتماد اکثریت مجلس محول کرد که نتایج گزارش آن در اختیار عموم مردم گذاشته شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس، در بند یک گزارشی که به تصویب اعضای کمیسیون به عنوان جمع بندی نهایی رسید، مدعی می‌شود که این کمیسیون طی بیش از ۴۰ روز با برگزاری جلسات متعدد با تیم‌های مذاکره کننده هسته‌ای، مقام‌های مسئول عالی‌رتبه کشوری و لشگری، استادان دانشگاه و کارشناسان مختلف، به بررسی متن نهائی‌ شده مذاکرات تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و گروه ۱+۵ و قطعنامه ۲۲۳۱ پرداخته است؛ همچنین در ادامه این گزارش تاکید شده که این کمیسیون توفیق یافت ۱۷۰ ساعت جلسه کاری داشته باشد که ۵۶ ساعت آن با مسئولان تیم مذاکره‌کننده وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی، تأیید کنندگان و نقادان مرتبط و متخصصان و اندیشمندان کشور و ۵۰ ساعت نشست اعضای کمیسیون و ۹ ساعت جلسات هیئت رئیسه بوده است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است که قرار شده ۱۵ جلسه توسط کمیته‌های تخصصی به میزان ۳۲ ساعت با وقت گذاری مناسب برای جلسات متعدد با کارشناسان و متخصصان امر و بررسی اسناد و نتایج آنها تشکیل شده و همچنین ۲۳ ساعت بازدید میدانی از سایت‌های غنی‌سازی شهید علی‌محمدی در فردو و شهید احمدی روشن در نطنز و راکتور تحقیقاتی و کارخانه تولید آب سنگین اراک به عمل آید و جلسات کارشناسی با عزیزان فعال و مسئولان آنها در کنار بررسی کارهای انجام‌شده توسط سایر مجموعه‌های مسئول و تخصصی در کشور برگزار شود.

طرحی که در مجلس نهم به رأی گذاشته شد در مورد جزئیات برجام نبود

بهشتی پور در ادامه یادآور شد: بعد از همه بحث‌های کارشناسی و با در نظر گرفتن طرح هوشمندانه‌ای که کمیسیون سیاست خارجی مجلس با در نظر گرفتن همه ابعاد حقوقی، فنی و سیاسی به رأی گذاشت، در مورد جزئیات برجام نبود، زیرا خود مجلس این وظیفه قانونی را به کمیسیون مربوطه محول کرده بود. علاوه بر این، طرح تصویبی که به قانون تبدیل شد متن برجام را تأیید نمی‌کرد، بلکه دستورالعمل اجرایی آن را برای دولت تعیین کرد. با توجه به بررسی نظرات مخالفان و موافقان که ساعت‌ها به طول انجامید، دیگر نیازی نبود بیشتر از این وقتی برای برجام گذاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان مخالف مجلس نهم انتظار داشتند صحن علنی مجلس به صحنه مجادله بین موافقان و مخالفان تبدیل شود و بازهم روزها و ساعت‌ها در در مورد متنی بحث شود که پیش از آن بحث‌های کارشناسی بر سر آن انجام شده بود. کاری که علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس انجام داد، جلوگیری از اتلاف وقت در مورد موضوعی بود که قبلاً نمایندگان نظرات کارشناسی خود را در مورد آن مطرح کرده بودند.

کد خبر 461429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.