آنتن برای ‌اصول گرایان

پدیده‌های اجتماعی فقر در جامعه، ائتلاف جامعه روحانیت مبارز با اصولگرایان، دعوت رسانه ملی از چهره‌های جناح راست، حضور نمایندگان مجلس در مذاکرات برجام و اظهارات سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۲۴ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یارانه‌ام را بگیر؛ نان قسطی بده» به بررسی پدیده‌های اجتماعی فقر در جامعه پرداخت و نوشت: پس از اینکه فروش نان قسطی در سیستان و بلوچستان، بندرعباس و بوشهر خبرساز شد و برخی مسئولان این موضوع را تکذیب کردند، حالا خبر وجود این پدیده در استان‌های قزوین و بندرعباس بار دیگر جنجال‌برانگیز شد. در شرایطی که فرماندار بوشهر این موضوع را تکذیب کرده است چندی پیش عزیزالله کناری، فرماندار بندرعباس نیز گفت: «هر قرص نان تافتون بین دو هزار تا سه هزار ریال است که به‌طورمعمول همه افراد توان تهیه آن را دارند.»

وی این شایعه‌سازی‌ها را به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ارتباط داد و معتقد است که «انتشار چنین مطالبی برای اثرگذاری بر افکار عمومی توسط برخی افراد و جریان‌ها انجام می‌شود که نوعی التهاب آفرینی و اثرگذاری منفی است. تلاش داریم آرامش روانی خانواده‌ها را با جلوگیری از انتشار شایعه‌ها حفظ کرده و مانع التهاب‌آفرینی و ایجاد نگرانی برای افراد جامعه شویم.»

اما در همین تهران و محلات پایین شهر، بسیاری نانوایی‌ها هستند که به مردم نان قرضی می‌دهند. در بررسی دفتر قرضی آنها یکی ۱۵ هزار تومان بدهکار است و دیگری فقط ۳ هزار تومان. بدهی یکی به ۷۰ هزار تومان می‌رسد و نانوا را شاکی کرده است. در همین حال روز گذشته مصیب بهرامی، رئیس اتحادیه نانوایان استان قزوین نیز این موضوع را تأیید کرد و گفت: «فروش نسیه نان در برخی نواحی منفصل شهری استان قزوین مانند اسماعیل‌آباد، چوبیندر و اقبالیه وجود دارد.»

وی در توضیح بیشتر گفته است که «مردم با گرو گذاشتن کارت ملی نان می‌خرند تا خانواده‌شان گرسنه نمانند و سر ماه که یارانه واریز شد حسابشان را با نانوایان تسویه می‌کنند.»

د

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زنگ خطر برای شورای وحدت اصولگرایان» به بررسی ائتلاف جامعه روحانیت مبارز با اصولگرایان پرداخت و نوشت: چند ماهی است که تنور انتخابات در حال گرم شدن است البته برای احزاب و جریان‌های سیاسی و در این میان اصولگرایان که خود را برنده میدان ۱۴۰۰ می‌دانند رفت و آمدشان از رقیب بیشتر است. با وجودِ بر و بیایی که در خیمه جناح راست به راه افتاده هنوز سایه بلاتکلیفی روی سرشان سنگینی می‌کند، از یک طرف جامعه روحانیت مبارز اعلام کرده است می‌خواهد ساز و کاری جدید راه بیندازد و از سوی دیگر شورای ائتلاف اصلاً دوست ندارد به سرنوشت جمنا دچار شود.

دو سال پیش تقریباً در چنین روزهایی بود که ابراهیم رئیسی با زخمی که از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و ایرادات جمنا یا همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب بر کارنامه سیاسی‌اش به یادگار گذاشته شده بود آستین‌ها را بالا زد تا با ایجاد سازوکاری هم بتواند اصولگرایان را برای انتخابات اسفند ۹۸ زیر یک چتر جمع کند و هم از شر تشکیلاتی که تبدیل به ام‌المشکلات جناح راست شده بود خلاص شود. مهره‌چینی‌ها و جلسات به خوبی داشت پیش می‌رفت اما او در اسفند ۹۷ با حکم فرمانده کل قوا زمین انتخابات را بوسید و ردای قاضی‌القضات را بر تن کرد. البته ایده رئیسی برای تشکیل شورای وحدت فراموش نشد و مهدی چمران از یک سود و غلامعلی حدادعادل از سوی دیگر علم این شورا را به دست گرفتند تا آن را به سر منزل مقصود برسانند.

هرچند «شورای وحدت نیروهای انقلاب» به میدان آمده بود تا گذشته جمنا را جبران کند و اشتباهاتش را در تشکلی دیگر رفع و رجوع کنند، اما نه تنها این ایرادات رفع نشد بلکه با دعوت نشدن برخی چهره‌ها و احزاب اصولگرا باز بساط گلایه‌ها و اختلافات بر پا شد.

هرچند ردصلاحیت‌ها در انتخابات ۹۸، رقیب قَدَر را به نفع اصولگرایان از میدان به در کرده بود و مشارکت پایین مردم در انتخابات نتیجه را به نفع جناح راست و نتیجه دلخواه شورای ائتلاف تمام کرد اما اهالی اردوگاه راست که می‌دانستند ایرادات کجا بود و علت پیروزی نتیجه کدام رفتار، انتقاداتشان را علنی‌تر کردند تا گفته باشند قایق شورای ائتلاف هم مانند جمنا ساحل امن را برای این جناح به ارمغان نیاورد.

از سوی دیگر همان روزهای منتهی به یازدهمین انتخابات مجلس اعضای ارشد این شورا دائماً از نظارت‌شان بر لیست معرفی شده می‌گفتند و اعلام می‌کردند وظیفه شورای ائتلاف تنها فرستادن لیست به مجلس نیست و نظارت‌ها و مشورت‌ها بعد از انتخابات هم ادامه پیدا می‌کند اما سکوت شورای ائتلاف بعد از انتخابات نشان داد تمام آن وعده‌ها و حرف و حدیث‌ها تنها تا پشت در خانه ملت بوده است.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آنتن برای اصولگرایان» به بررسی دعوت رسانه ملی از چهره‌های جناح راست پرداخت و نوشت: اولین بار نیست که صداوسیما در مظان جانبداری از جریان‌های سیاسی و چهره‌های سیاسی قرار می‌گیرد. البته حمایت جانبداری این رسانه عمدتاً به سمت جریان اصولگرایان است. یعنی جریانی که کمتر نقد می‌کند و بیشتر از وضع موجود حمایت و دفاع می‌کند. به تازگی شنیده شده که سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ وارد عرصه شود و به همین منظور هم در حال انجام تبلیغات مختلف است، اما دقیقاً در همین هنگام او در تلویزیون حاضر می‌شود و درباره دستاوردهای مجموعه تحت امر خود یعنی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا صحبت می‌کند.

البته این روزها در محافل سیاسی بحث و نقد و نظر درباره کاندیداتوری نظامیان نیز مطرح است. برخی معتقدند که حضور نظامی در انتخابات آینده نه تنها کمکی به کشور نمی‌کند بلکه باعث می‌شود مردم مشارکت کمتری در انتخابات داشته باشند. با این حال حضور سعید محمد این شائبه را تشدید کرده است که از الان صدا و سیما قصد دارد به نفع جریان خاصی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری نقش‌آفرینی کند؛ چرا که هفته پیش هم در زمانی که بین دولت و مجلس اختلافات درباره برجام بالاگرفته بود و روحانی نسبت به نمایندگان با کنایه صحبت کرد، صداوسیما خیلی زود وارد عمل شد و یک تریبون زنده به محمدباقر قالیباف داد تا خیلی سریع بتواند هم با مردم سخن بگوید و هم جواب روحانی را بدهد. سیعد محمد دربرنامه نگاه یک حاضر شده و درباره موضوعات مختلف صحبت کرده است.

وی از جمله گفته است: «اثبات واژه ما می‌توانیم، راه نجات کشور است و امروز قرارگاه خاتم توانسته این واژه را به اثبات برساند و در حوزه‌های تحت فعالیت خود الگوسازی و ظرفیت‌سازی کند و از ظرفیت‌های موجود در کشور، زنجیره ارزش را در بخش‌های گوناگون تکمیل کند. در بخش‌هایی که کشور در آن به خودکفایی رسیده، دشمن مأیوس و ناامید است و در آن حوزه‌ها هیچ حرفی از تحریم مطرح نمی‌کند.»

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا درباره دولت هم صحبت کرده است. او با تاکید بر این‌ که قرارگاه بازوی اجرایی دولت‌ها است و در همه دولت‌ها خدمتگزار بوده‌ایم و پشتوانه قوی برای آنها هستیم، گفت: «هیچ عرصه‌ای نیست که قرارگاه در آن نقشی نداشته باشد. این‌که سهم قرارگاه چقدر است، در قانون بودجه ردیف پروژه‌ها مشخص است و اگر جمع زده شود کاملاً شفاف است. سهم بودجه عمرانی کشور در سال ۹۹ حدود ۸۳ هزار میلیارد تومان است که ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های عمرانی قرارگاه است که ۳.۵ تا ۴ درصد از کل بودجه عمومی کشور است. بودجه‌های غیر عمرانی هم داریم. سرجمع بودجه قرارگاه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم را الزاماً در حساب ۲۵۰ خزانه دولت گردش می‌دهیم. این مبلغ نسبت به کل پروژه‌های عمرانی و غیر عمرانی زیاد نیست و دلیل نقش پررنگ قرارگاه در طرح‌ها این است که ما در هر شرایط سختی فعالیت می‌کنیم.»

اما بخشی از سخنان سعید محمد با واکنش‌های مختلف و البته منفی از سوی افکار عمومی مواجه شده است. اکانت توئیتری منتسب به او در پیامی بخشی از سخنان سعید محمد را منتشر کرده که وی گفته است: «کشاورز ما امروز برده غرب شده است. عرقش را کشاورز ما می‌ریزد اما سودش را شرکت غربی می‌برد که از دانه و کود و خوراک‌… را به کشور ما صادر می‌کند. ما باید زنجیره ارزش را کامل کنیم.»

برخی با واکنش منفی نسبت به این سخنان محمد این افکار را قدیمی دانستند و نوشتند که طی سال‌های گذشته بسیاری برای جلب رأی این سخنان را مطرح کرده‌اند در حالی که مشکلات اساسی کشور را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد. با این حال به نظر می‌رسد که تنها افکار عمومی نیست که تا به حال به سعید محمد واکنش منفی نشان داده است؛ بلکه چهره‌های اصول‌گرا نیز روی خوش نسبت به او از خود نشان نداده‌اند.

مهدی چمران درباره احتمال حمایت اصولگرایان از نامزدی سعید محمد، رئیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در انتخابات ۱۴۰۰ به ایرنا گفته است: «نمی‌توان گفت که از او حمایت می‌شود یا خیر، ولی برداشت من این است که شناخت جامعه نسبت به او کم است و تا شناخت ایجاد شود زمان می‌برد. مردم شناخت عملیاتی می‌خواهند و اگر چهره‌های جوانی که توان و پشتوانه اجرایی و تجربه کاری دارند وارد شوند ممکن است مورد حمایت جریان اصولگرا قرار گیرند مردم هم به آنها توجه می‌کنند.»

عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی افزود: «وقتی بحث جوان‌گرایی مطرح می‌شود منظور این نیست که یک جوان ۲۰ ساله وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شود، حتی رئیس جمهوری ۳۰ ساله هم شاید برای این سمت مناسب نباشد، مگر این‌که یک نمونه عجیب، نخبه و خارق‌العاده‌ای پیدا شود، بنابراین نامزد جوان باید تجربیات خوب، بالا و ارزنده اجرایی داشته باشد.»

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سهم بهارستانی‌ها از مذاکرات» به بررسی حضور نمایندگان مجلس در مذاکرات برجام پرداخت و نوشت: «مذاکره با آمریکا را خلاف منافع ملی می‌دانند و مخالف آن هستند؛ مگر اینکه در تیم مذاکره‌کننده قرار بگیرند»؛ این موضع رسمی نمایندگان مجلس یازدهم در قبال دولت، برجام و مذاکرات احتمالی در آینده است. بهارستانی‌ها که هفته گذشته با تصویب طرح اقدام راهبردی در مقابله با تحریم‌ها به پیشواز مخالفت با هرگونه احتمال بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها رفتند، اکنون با آغاز هفته از سهم‌خواهی در مذاکرات احتمالی می‌گویند. البته همچنان از یک سو بر طبل مخالفت با برجام می‌کوبند و مذاکره را نفی می‌کنند و از سویی دیگر به دنبال حضور در تیم مذاکره‌ کننده هستند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در همین زمینه گفته است: قطعاً در مذاکرات آینده چند نفر از نمایندگان مجلس هم باید در مذاکرات حضور داشته باشند و اجازه نخواهیم داد که چند نفر برای کشور نسخه بپیچند.

البته فریدون عباسی‌دوانی به هدف مجلس از تصویب طرح اقدام راهبردی برای تحت فشار قرار دادن تیم مذاکره‌ کننده برای قبول نمایندگانی از مجلس در این تیم اشاره می‌کند و می‌گوید: با تصویب اقدام راهبردی در مقابله با تحریم‌ها مذاکره‌کنندگان کشورمان متوجه خواهند شد که باید به خطوط قرمز تعیین‌ شده پایبند باشند و مطابق آن پای میز مذاکره بروند و دیگر به آنها این اجازه را نخواهیم داد که مانند معاهده برجام با دستان خالی به مذاکره بنشینند. متأسفانه این طایفه برجامی کشور را خلع سلاح کرد و بعد از آن پا به میدان مذاکره گذاشتند و گفتند ما نتوانستیم خطوط قرمز را حفظ کنیم؛ اما این دفعه برای رعایت‌ نکردن خطوط قرمز مجازات هم تعیین کرده‌ایم و باید بدانند که مذاکره باید عزت‌مندانه باشد و زیر بار حرف زور تروئیکای اروپایی نروند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح می‌کند: مذاکره امر ناپسندی نبوده و همیشه هم باید وجود داشته باشد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کشتی‌های خارجی برای خرید بنزین از ایران صف بسته‌اند» به بررسی اظهارات سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پرداخت و نوشت: سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه در برنامه «نگاه یک» اظهار کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در طول ۳۰ سال فعالیت خود دستاوردهای زیادی داشته است که مهم‌ترین دستاورد این بود که کشور به روحیه خودباوری رسیده است.

وی افزود: اثبات واژه ما می‌توانیم، راه نجات کشور است و امروز قرارگاه خاتم توانسته این واژه را به اثبات برساند و در حوزه‌های تحت فعالیت خود الگوسازی و ظرفیت‌سازی کند و از ظرفیت‌های موجود در کشور، زنجیره ارزش را در بخش‌های گوناگون تکمیل کند. در بخش‌هایی که به خودکفایی رسیده‌ایم دشمن مأیوس است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه گفت: در بخش‌هایی که کشور در آن به خودکفایی رسیده، دشمن مأیوس و ناامید است و در آن حوزه‌ها هیچ حرفی از تحریم مطرح نمی‌کند.

محمد در خصوص اینکه گفته می‌شود ۴۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار این قرارگاه است، گفت: افراد مغرض بر علیه قرارگاه برنامه‌هایی دارند که نشان‌ دهنده این است ما راه درستی را طی می‌کنیم. قرارگاه بازوی اجرایی دولت‌ها است و در همه دولت‌ها خدمت‌گزار بوده‌ایم و پشتوانه قوی برای آن هستیم.

وی افزود: هیچ عرصه‌ای نیست که قرارگاه در آن نقشی نداشته باشد. اینکه سهم قرارگاه چقدر است، در قانون بودجه ردیف پروژه‌ها مشخص است و اگر جمع زده شود کاملاً شفاف است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه ادامه داد: سهم بودجه عمرانی کشور در سال ۹۹ حدود ۸۳ هزار میلیارد تومان است که ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های عمرانی قرارگاه است که ۳/۵ تا ۴ درصد از کل بودجه عمومی کشور است.

محمد ادامه داد: بودجه‌های غیر عمرانی هم داریم. سرجمع بودجه قرارگاه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم را الزاماً در حساب ۲۵۰ خزانه دولت گردش می‌دهیم. این مبلغ نسبت به کل پروژه‌های عمرانی و غیر عمرانی زیاد نیست و دلیل نقش پررنگ قرارگاه در طرح‌ها این است که ما در هر شرایط سختی فعالیت می‌کنیم.

وی افزود: ورودی قرارگاه از خزانه دولت است بنابراین یک فرد ذی‌حساب از طرف وزارت اقتصاد در قرارگاه مستقر است و تمام مؤسسات و شرکت‌های ما عامل ذی‌حساب دارند و پول ما منطبق بر قوانین کشور است و دیوان محاسبات هم بر هزینه‌کردها نظارت دارد. گزارش حسابرسی قرارگاه در روزنامه‌های رسمی منتشر می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه تأکید کرد: عملکرد مالی قرارگاه شفاف است، اما وقتی در تحریم هستیم و دشمن ما را رصد می‌کند، اینکه تمام عملیات را در معرض عموم قرار دهیم، منطقی نیست اما در برابر سیستم‌های رسمی نظارتی شفاف هستیم. سردار محمد افزود: سال گذشته سرجمع ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات و ۹۰۰ میلیارد تومان بیمه پرداخت کرده‌ایم.

کد خبر 461349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.