۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
بررسی آخرین وضعیت بازار طلا

افت ‌و خیز قیمت طلا، شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن به‌ علاوه کاهش توان خرید مردم، شرایط بحرانی را بر بازار طلا حاکم کرده که شاید در نوع خود بی‌سابقه بوده است.

به گزارش ایمنا، گذری بر بازارهای طلای شهر با خلوتی عجیبی مواجه می‌شویم؛ در این هفته‌ها به دلایلی نظیر محدودیت‌های کرونایی، شرایط مالی مردم و… وضعیت به‌گونه‌ای شده است که نه خریدار و نه فروشنده از آن راضی است.

عده‌ای بر این باورند که دلیل عمده شرایط اخیر بازار طلا، مرتبط با وضعیت بازار ارز و نرخ دلار است؛ هنگامی‌که قیمت‌ها در بازار ارز، دچار افزایش و نوسان می‌شود، اثر مستقیم بر بازار سکه و طلا برجای می‌گذارد؛ حال با توجه به اینکه اخیراً بازار ارز، با نوسانات افزایشی همراه شده طلا هم دچار نوساناتی شده است.

نرخ اونس جهانی نیز به عنوان یکی از عوامل مهم در نوسان قیمت سکه و طلای داخلی اثرگذار است؛ مورد تأثیرگذار دیگر، تقاضاهای بی‌رویه برای خرید طلاهای خام و سکه است که بر قیمت‌ها تأثیرگذار بوده است؛ البته ویروس کرونا هم خود عامل مهم دیگری است که تمام بازارهای دنیا را تحت تأثیر قرار داده است.

بازار طلا به کدام سو می‌رود

پیش‌بینی‌های بسیار زیادی درباره قیمت طلا در دو هفته اخیر منتشر شده است که برخی کاهشی و برخی افزایشی بوده‌اند؛ یکی از معتبرترین پیش‌بینی‌ها از سوی پیتر هوگ کارشناس و تحلیلگر بازار طلا و مدیر بخش تجارت جهانی کیتکو نیوز است که در آخرین اظهارات خود گفته است: قیمت طلا می‌تواند تا پیش از کریسمس یعنی ۵ دی‌ماه تا ۱۹۲۵ دلار برسد.

وی معتقد است: حتی اگر بسته محرک مالی تا پیش از پایان سال تصویب نشده و به سال بعد موکول شود مجدد طلا رشد خواهد کرد و به قیمت‌های بالاتری خواهد رسید.

در کل بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، در ادامه ماه دسامبر رشد یا افت قیمت طلا به سرنوشت بسته محرک مالی در کنگره آمریکا وابسته است. سوالی که وجود دارد آن است که وضعیت بازار سکه و طلا در ایران تا پایان پاییز به چه صورت خواهد بود؟

عده‌ای اعتقاد دارند سکه و دلار تا ابتدای زمستان، نوسان خاصی نخواهد داشت و در محتمل‌ترین حالت در دامنه‌هایی حرکت خواهند کرد که در یک ماه گذشته در آن‌ها نوسان کرده است؛ عده دیگری بر این باورند که بازار فاز کاهشی خود را پشت سر گذاشته و اکنون در مسیر افزایشی قرار گرفته است و نیازمند شناختن سقف‌های قیمتی خود است.

همچنین دیدگاه برخی دیگر آن است که قیمت‌ها طی دو هفته آتی به‌سوی کف‌های جدید حرکت خواهد کرد؛ این گروه اعتقاد دارند، بازار دلار بار دیگر در مسیر ریزشی حرکت خواهد کرد.

مسئله بعدی که عده‌ای بر آن تأکید دارند نزدیک شدن به دوران پایان کرونا است؛ از نگاه آن‌ها اگر ایران بتواند اقدام به خرید واکسن کند هزینه‌های دولت کاهش پیدا خواهد کرد و امید به بهبود اوضاع اقتصادی کمی سمت‌وسوی انتظارات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کاهش معاملات طلا

اما فعالان بازار طلا در وضعیت کنونی چشم‌انداز آینده این بازار را چگونه می‌بینند؟ ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، درباره وضعیت خرید و فروش و معاملات بازار سکه و طلا می‌گوید: معاملات در صنعت طلا و جواهر و به‌ویژه بخش مصنوعات به شدت کاهش یافته است به طوری که تقاضا در این بازار به زیر ۲۰ درصد شرایط پیشین رسیده است؛ اما تقاضاهای عجولانه و غیرفنی در زمینه طلای آب‌شده و سکه وجود دارد که سبب اثرگذاری بر قیمت سکه و طلا شده است.

وی درباره وضعیت بازار سکه و طلا و نوسانات قیمت آن می‌گوید: شاید مانند یک ماه گذشته نوسانات شدید را شاهد نباشیم اما روندی که ایجادشده ممکن است سبب نوسان شود؛ بنابراین با شکل فعلی بازار، انتظار تغییرات جزئی قیمت‌ها راداریم.

انس و دلار، تعیین‌کننده نرخ طلا است

علی موزرانی، نایب رئیس اتحادیه طلای اصفهان، در گفت‌وگو با ایمنا می‌گوید: وضعیت بازار طلای اصفهان، به توان مالی و نیازهای مردم برمی‌گردد، زمانی که فرد قدرت خرید مناسبی داشته باشد طلا را برای مصرف و سرمایه‌گذاری خریداری می‌کند به خصوص با توجه به اینکه طلا از مصنوعاتی است که ارزش خود را از دست نمی‌دهد؛ زمان‌هایی که مراسمی چون عقد و عروسی برگزار می‌شود افراد برای رفع نیاز، طلا را خریداری می‌کنند که در شرایط فعلی هم بیشتر خریدها از این بازار در حد رفع نیاز است و کمتر باهدف سرمایه‌گذاری، طلایی خریداری می‌شود.

وی بیان می‌کند: با این اوصاف، این بازار، فعالیت قبلی خود را ندارد چون باوجود توان اقتصادی مردم، از مصرف طلا بسیار کاسته شده است و حتی عده‌ای به جایگزین‌هایی مانند نقره و بدلیجات روی آورده‌اند.

نایب رئیس اتحادیه طلای اصفهان در رابطه با چشم‌انداز بازار طلا می‌گوید: نرخ طلا بستگی به انس جهانی و دلار دارد؛ طلا انس جهانی است که به دلایل مختلف تغییر می‌کند؛ البته این تغییرات چندان محسوس نیست؛ به عنوان مثال طی دو سال گذشته از یک هزار و۴۰۰ دلار به دو هزار دلار رسید و اکنون در حدود هزار و ۸۴۰ دلار است؛ بنابراین افت و خیز بالایی ندارد ولی آنچه تأثیر بسیار بیشتری در تعیین قیمت طلا دارد، قیمت دلار است.

موزرانی ادامه می‌دهد: انس در طی چند سال، حدود ۲۵ درصد رشد نرخ داشته است اما دلار نوسان بسیار بالایی داشته است؛ اینکه آینده قیمت طلا چه می‌شود بستگی به تغییرات قیمتی دلار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که تقاضای مردم چه اثری بر قیمت طلا دار می‌گوید: هم اکنون، بسیاری از کارگاه‌های طلا سازی تعطیل یا نیمه تعطیل هستند؛ این چنین که تولید طلای ساخته شده بسیار کاهش یافته ولی بازهم همین میزان از طلا بیش از تقاضای مردم است؛ بر این اساس کمبودی در این بازار نیست که افزایش خرید، باعث گرانی آن شود.

نایب رئیس اتحادیه طلای اصفهان تأکید می‌کند: در شرایط کنونی دو عامل انس جهانی و دلار تعیین‌کننده قیمت طلا است.

چگونگی بازگشت رونق

فیضی دیگر فعال بازار طلای اصفهان، در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: رکود بازار طلا در حدی است که کمتر خرید و فروشی در این بازار انجام می‌گیرد و شاید هم مردم جرأت خرید یا فروش طلای خود را ندارند؛ زیرا از قیمت‌ها و آینده این بازار ناآگاه‌اند وعده‌ای هم در انتظار ثبات هستند.

وی ادامه می‌دهد: با وجود نوسان بازار، کسبه متمایل به فروش هستند اگرچه در این نوسانات امکان متضرر شدن فروشنده هم زیاد است اما مشتری حاضر به خرید طلا در این بازار بی‌ثبات نیست و اگر خریدی انجام شود طلای آب‌شده و سکه است و کسی طلای با اجرت نمی‌خرد.

این فعال اظهار می‌کند: خرید هیچ کالایی مانند طلا برای مردم سودآور و نزدیک به پول نیست اما قدرت مالی مردم و وضعیت نابسامان این بازار، باعث کاهش تقاضا و رکود عمیق شده است؛ قطعاً بازگشت رونق به این بخش، به ثبات قیمت طلا مرتبط است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 461330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.