وحدت؛ حلقه گمشده اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰

اصولگرایان کاندیداهای متعدد و شناخته شده زیادی دارند و طبق برخی تحلیل ها و رایزنی گروه های سیاسی اصولگرا، هر یک به سهمخود با تدوین برنامه ها و تشکیل چارچوب های تبلیغی سعی دارند تا در سال ۱۴۰۰ به عنوان رئیس جمهور منتخب وارد پاستور شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی عمر دولت دوازدهم، تنور انتخابات ۱۴۰۰ در حال گرم شدن است و در این راستا فعالیت‌های جناح‌های سیاسی رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است. در حالی که اصولگرایان آغازگر فعالیت‌های انتخاباتی هستند و خود را برنده انتخابات ۱۴۰۰ می‌دانند، اصلاح طلبان هنوز آنگونه که از اخبار و تحولات احزاب و طیف‌های این جریان پیداست، تکلیفشان برای انتخابات ۱۴۰۰ مشخص نیست.

راه اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ قطعاً هموار نخواهد بود؛ زیرا با توجه به اعلام آمادگی چهره‌های شاخص متعدد  این جریان برای حضور در کارزار انتخابات، حضور آنها در انتخابات ۱۴۰۰ با چالش روبه‌رو خواهد کرد، اما مشکل اصلی آنها نه از جنس رقابت برای کسب حداکثر آرا بلکه رقابت‌های درون گفتمانی میان چهره‌های شاخص این جریان است.

در این راستا عزت‌الله ضرغامی که یکی از نامزدهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ است، با انتقاد از لشکر نامزدهای ۱۴۰۰ در ویژه‌برنامه بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت روز دانشجو در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، نحوه فعالیت شورای ائتلاف در این انتخابات و همچنین صف‌بندی احتمالی کاندیداها، گفت که درباره جبهه انقلاب و دوستان اصولگرا که من این نام را اصلاً قبول ندارم و معتقدم که پوست خربزه زیر پای بچه‌های انقلاب است، ما الان یک مینی‌بوس نامزد داریم و تعداد آنها زیاد است.

پازل انتخاباتی اصولگرایان مهره ثابتی دارد و قصد ندارند علیرغم شکست در انتخابات‌های گذشته، دست از رؤیای پاستور بردارند. محسن رضایی که اخیراً اظهاراتش رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است و گویا مجددا تصمیم گرفته برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور برود و ثبت نام کند. برخی شبکه‌های اجتماعی نزدیک به اصولگرایان، مدعی شده اند که رضایی گفته است «اگر به سراغم بیایند و از من دعوت کنند حاضرم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ورود کنم.» وی در توئیتی نیز نوشت که «تکرار دولت‌های گذشته اشتباهی بزرگ و نابخشودنی است نسل سوم انقلاب دولتی نو با راهی نو در اقتصاد در پیش خواهد گرفت.»

فعالیت‌های تبلیغاتی و انتخاباتی محمد باقر قالیباف نیز در جایگاه ریاست قوه مقننه به احتمال حضور وی در کارزار انتخاباتی ۱۴۰۰ رنگ حقیقت می‌بخشد؛ زیرا یکی از چهره‌های شاخص و با نفوذ جریان اصولگرا است که هنوز احتمال حضور خود در انتخابات را تکذیب نکرده است و به نظر می‌رسد برای نقل مکان به پاستور در صف بلند کاندیداهای اصولگرا حاضر می‌شود. برخی نمایندگان مجلس معتقدند اگر قالیباف برای ریاست جمهوری کاندیدا شود احتمال دارد صندلی ریاست مجلس را هم از دست بدهد.

با داغ شدن اعلام کاندیداتوری اصولگرایان، پایداری‌ها هم سریع دست به کار شده و همچون همیشه ساز مخالف کوک کرده‌اند و از احتمال حمایت از سعید جلیلی به‌طور مستقل سخن می‌گویند؛ هرچند جلیلی تاکنون رسماً دراین‌باره موضعگیری نکرده است و به نظر می‌رسد در حال ارزیابی شرایط باشد.

البته سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پدیده جدید اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ است که در حال حاضر بسیاری وی را به عنوان مصداق مناسبی برای جوان مؤمن و انقلابی می‌شناسند.

با این وجود بخشی از جبهه پیروان امام و رهبری هم معتقدند در انتخابات ۱۴۰۰ باید از نامزدی علی لاریجانی حمایت کنند. آنطور که پیداست علی لاریجانی فعلاً قصدی برای کاندیداتوری ندارد، اما اگر وی وارد کارزار انتخابات شود، جبهه پیروان که طیفی نزدیک به تفکر لاریجانی است به سمت حمایت رئیس سابق مجلس گرایش پیدا خواهد کرد.

در کنار طیف‌ها و اسامی مطرح شده، هستند دیگر اصولگرایانی که برنامه جدی برای انتخابات ۱۴۰۰ دارند؛ تلاش‌هایی که در غیاب رقیب همیشگی می‌تواند حتی زمینه ساز رقابت درون جریانی باشد و این احتمال مطرح می‌شود که شاید اصولگرایان نتوانند با سازوکاری وحدت گرا با یک یا دو کاندیدا وارد میدان رقابت شوند و باز هم صف آنها در انتخابات ۱۴۰۰ شلوغ باشد.

مهمترین چالش اصولگرایان در انتخابات تعدد کاندیداها است

تورج حاجی رحیمیان، فعال سیاسی اصولگرا دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به نظر می‌رسد چالش اصلی هر دو جناح سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ انتخاب یک چهره کارآمد، قوی و مقبول است؛ زیرا ممکن است در هر دو جناح چهره‌هایی حضور داشته باشند که هیچ کدام از این پارامترها را نداشته باشند.

به گفته وی، بهتر است جریان‌های سیاسی برای حضور در عرصه انتخابات به دنبال افراد املا ننوشته نروند؛ زیرا نتیجه انتخابات‌های گذشته ثابت کرده معلوم نیست این افراد در آینده چه عملکردی خواهند داشت.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، مهمترین چالش اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰، تعدد کاندیداها در عرصه انتخابات است؛ زیرا با توجه به نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی، همه احساس پیروزی دارند و می‌خواهند در کارزار انتخاباتی شرکت کنند.

به عقیده حاجی رحیمیان چالش دیگر اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری، حضور افراد مؤثر در نظام انتخابات است که به واسطه جایگاه مهمی که در نظام دارند، قوای دیگر را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

وی معتقد است که با توجه به نتایج انتخابات‌های گذشته، تعدد کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری نتیجه مطلوبی برای یک جریان سیاسی نخواهد داشت. همانگونه که در انتخابات‌های گذشته، افراد منتخب گزینه‌های اصلی جریان‌های سیاسی کشور در انتخابات نبودند و تنها به دلیل تعدد کاندیدا در انتخابات مجبور به توافق بر سر آنها شدند.

این فعال سیاسی می‌گوید: اگر برخی چهره‌های مطرح و قوی به عنوان کاندیدای واحد انتخاب شوند، قطعاً بر سر آن اجماع می‌شود، اما برخی چهره‌ها ممکن است تفرقه‌ها در این جناح را سنگین‌تر کند و طیف‌هایی مانند جریان پایداری نیز از چهره‌های مورد نظر خود حمایت خواهند کرد.

حاجی رحیمیان خاطرنشان می‌کند: در صورتی که جناح‌های سیاسی کشور راضی به حمایت از جوانان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری شوند، صف کاندیداها محدود تر خواهد شد.

اصولگرایان باید افراد شایسته و نخبه را گزینش کنند

محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اصولگرایان در صورتی که با وحدت به یک نتیجه مشخص برسند، موفق خواهند بود، اما اگر هرکدام از طیف‌های این جریان بخواهند از نیروی مدنظر خود در کارزار انتخاباتی حمایت کنند، به نتیجه قابل قبولی نخواهند رسید.

به گفته وی، بهتر است در مسائل کلان تصمیم‌گیری، وحدت و همدلی میان طیف‌های اصولگرا حفظ شود و در این صورت است که زمینه پیروزی در انتخابات فراهم می‌شود. جریان اصولگرا باید افراد شایسته و نخبه را گزینش کرده و در کارزار انتخاباتی از وی حمایت کنند؛ زیرا اگر این جریان بخواهد از افراد متفرقه در عرصه انتخابات حمایت کند به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

این عضو جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان می‌کند: شخصیت‌هایی که در طول انقلاب اسلامی عملکرد موفقی داشتند اگر با حمایت اصولگرایان در انتخابات حضور یابند موفق خواهند شد. مانعی ندارد که یک چهره نظامی انقلابی که عملکرد مثبتی هم در کارنامه فعالیت خود دارد در عرصه انتخابات شرکت کند.

کد خبر 461320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.