همکاری و مشارکت شهروندان لازمه بازگشایی مجدد آرامستان‌ها

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت: لازمه بازگشایی مجدد آرامستان‌های شهر همکاری و مشارکت شهروندان است.

احمدرضا مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سوگ، پاسخ طبیعی، مؤثر و سالم به یک مصیبت و فقدان است؛ فرهنگ سوگواری در جامعه ما با برگزاری مراسم تشییع، خاکسپاری، عزاداری جمعی و مراسم متعدد با حضور اقوام، دوستان و آشنایان موجب برون‌ریزی و تخلیه هیجانات منفی می‌شود و زمینه را برای بازگشت به زندگی عادی فراهم می‌کند.

وی افزود: در صورتی که شرایط برون‌ریزی هیجانات منفی فراهم نباشد فرد عزادار، دچار هیجانات منفی و دردناک اندوه، ناراحتی، عذاب وجدان و رنج بسیار زیاد می‌شود.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا در کشور موجب شد تا خانواده‌های متعددی با مرگ ناگهانی عزیزانشان مواجه و داغدار شوند، اما به دلیل شرایط موجود، محدودیت‌های زیادی در فرایند تشییع، تغسیل، تدفین و مراسم‌های سوم، هفتم، چهلم (و رفت و آمدهای خانوادگی، اقوام، دوستان، نزدیکان و همسایگان) به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه سازمان آرامستان‌های شهرداری نیز برای برون رفت از شوک از دست دادن فرد متوفا و تجربه سوگ ابراز نشده برای داغ دیدگان، برگزاری مراسم‌های سوگواری به صورت محدود و با رعایت تمام اصول بهداشتی و رعایت فاصله فیزیکی برای رفع فرایند سوگ را مورد توجه قرار داده بود، تاکید کرد: متأسفانه به جهت بی توجه و رعایت نکردن موارد بهداشتی توسط تعداد معدودی از افراد و به خطر افتادن سلامت شهروندان و بر اساس مصوبات ستاد مدیریت بیماری کرونا، آرامستان باغ رضوان و آرامستان‌های محلی تعطیل شد و پذیرش زائران برای زیارت اهل قبور و برگزاری مراسم امکان‌پذیر نیست و تنها خدمات مربوط به خاکسپاری با حضور حداقلی افراد انجام می‌شود.

مرادی گفت: هرچند که این تعطیلی نیز با واکنش‌های متفاوتی مواجه و بسیاری از خانواده‌ها علیرغم غم و اندوه فراوان و دوری از عزیزان از دست رفته خود همکاری‌های لازم را با خادمان خود در آرامستان ها انجام و از مراجعه به آرامستان‌ها خودداری کرده‌اند، اما تعداد کمی از افراد با پارک خودروهای خود در حاشیه خیابان و ورودی‌های آرامستان با پای پیاده به زیارت اهل قبور رفتند که قطعاً این موضوع مخاطرات زیادی را برای آرامستان‌ها و برای خود آنها به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار کرد: از شهروندان انتظار می‌رود زیارت اهل قبور را به زمان دیگری موکول و از مراجعه به آرامستان ها امتناع و با مشارکت و همکاری با خادمان خود، نقش مثبت و انسان دوستانه‌ای در پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس منحوس داشته باشند.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در صورت عادی شدن شرایط، مراتب به مردم عزیز اطلاع رسانی می‌شود تا به یاری خداوند با آرامش خاطر و بدون نگرانی به زیارت اهل قبور و عزیزان از دست رفته خود بروند.

وی ادامه داد: از خانواده‌های داغدار و مصیبت دیده نیز درخواست می‌شود با رعایت شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و با کمترین نفرات و بسیار محدود برای انجام آئین خاکسپاری به آرامستان باغ رضوان مراجعه و از هرگونه تجمع و ازدحام خودداری و پس از انجام مناسک خاکسپاری سریعاً محل را ترک کنند و همکاری لازم را با مأمورین انتظامات سازمان داشته باشند.

کد خبر 461316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.