انتخابات ۱۴۰۰ به تعویق می افتد؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد.

ملت ایران هیچگاه از خون فرزندان خود نخواهد گذشت

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم اعطای نشان نصر به خانواده شهید فخری‌زاده گفت: ملت بزرگ ایران هیچگاه از خون پاک فرزندان برجسته خود نخواهد گذشت.
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم اهدای نشان نصر درجه یک از سوی مقام معظم فرماندهی کل قوا به دانشمند شهید دکتر محسن فخری‌زاده با بیان اینکه ملت بزرگ ایران هیچگاه از خون پاک فرزندان برجسته خود نخواهد گذشت٬ تصریح کرد: امروز به نمایندگی از ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران، آحاد فرماندهان و کارکنان غیور ارتش مراتب احترام و تبریک و تسلیت خود را به خانواده شهید دکتر محسن فخری‌زاده اعلام می‌دارم.

وی تکریم و تجلیل از مقام شامخ دانشمند شهید دکتر محسن فخری‌زاده را پاسداشت علم و دانش و فرهیختگی فرزندان برومند ایران اسلامی دانست و افزود: این شهید والامقام در سخت‌ترین شرایط تحریم در مقابله با نظام سلطه توانستند قله‌های پیشرفت و ترقی را طی کرده و ایران اسلامی را علیرغم همه دشمنی‌ها و هجمه‌های سخت و نرم استکبار جهانی به جایگاه واقعی خود نائل کنند.

موافقت نمایندگان با پیشنهادات تقویت بنیه دفاعی

سرتیپ امیر حاتمی روز یکشنبه در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همواره پشتیبان مستحکم حوزه دفاعی نیروهای مسلح بوده و همانند سال‌های گذشته بعد از ارائه لایحه بودجه نشستی را برگزار کرده که ما در این جلسه توضیحاتی پیرامون کلیات بودجه ارائه دادیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: برخی از موارد در این حوزه نیازمند توجه بیشتر کمیسیون امنیت ملی است که در این نشست به آنها اشاره کردیم و در قالب پیشنهادات روشن به خصوص در حوزه تقویت بنیه دفاعی با نمایندگان صحبت کردیم، پیشنهادات به رأی گذاشته شد و با نظر موافق اکثریت قاطع تأیید شد تا این پیشنهادات برای تقویت بنیه دفاعی به کمیسیون تلفیق بودجه ارسال شد.

امیر حاتمی در ادامه یادآور شد: اکثر مسائل ما در حوزه بودجه دفاعی است و موضوعات جاری مورد توجه قرار گرفته، البته در شکل، اختلاف‌نظری با سازمان برنامه و بودجه داریم؛ یعنی در چگونگی درج این منابع اختلاف‌نظر است اما در مورد اصل این حوزه توجهات خوبی شده است.

کنایه معنادار به قالیباف

محمود میرلوحی، درباره آخرین تحولات جریان سیاسی اصلاح‌طلبی پیرامون انتخابات سال ۱۴۰۰ گفت: من مدتی قبل پیش‌بینی کردم که تا پایان ماه آذر یا اواسط دی‌ماه جریان اصلاحات بتواند روی یک سازوکار روشنی برای انتخابات به جمع‌بندی برسند. البته هنوز مشخص نیست که این سازوکار همان ساختار شورای عالی سیاستگذاری خواهد بود یا مجموعه و ساختار جدیدی مورد توافق قرار خواهد گرفت.

وی افزود: من معتقدم جریان اصلاح‌طلب، یک جریان گسترده‌ای است که می‌تواند در شرایط کنونی جامعه، ظرفیت مناسبی برای شناسایی، بازتاب و پیگیری مطالبات مردم ایجاد کند و نقطه اتکای این ظرفیت دیدگاه این جریان مبنی بر پیگیری اصلاحات در درون نظام و در چارچوب قانون اساسی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: در مقابل این رویکرد جریان اصلاح‌طلب دو جریان دیگر فعال هستند، یک جریان که راضی از وضع موجود است، همین جریان اصولگرا هستند که حتی اگر می‌بینیم در جاهایی اعتراضاتی را هم مطرح کرده و انتقاد می‌کنند آن هم از این زاویه است که چرا ما در آن جایگاه حضور نداریم، در غیر این صورت با قوه‌قضاییه، صداوسیما و سایر نهادها همراهی دارند و بخش عمده انتقادات خود را خطاب به دولت مطرح می‌کنند. یک جریان دیگر هم وجود دارد و آن براندازها شامل سلطنت طلب‌ها و منافقین هستند که در دوره حضور ترامپ شاهد بودیم که چقدر به رفتارهای او دل بسته بودند و در زمین او فعالیت کردند تا بتوانند کاری از پیش ببرند اما خوشبختانه ترامپ هم سرنگون شد.

این فعال سیاسی در پایان گفت: مردم اکنون مجلس فعلی را می‌بینند و متوجه هستند که سکوت آن‌ها چه بازتابی داشته است و نتیجه‌اش این شده که آقای قالیباف با کمتر از ۲ میلیون رأی در مقابل رئیس‌جمهوری که ۲۴ میلیون رأی از مردم گرفته است، می‌گوید من نماینده مردم هستم و بعید هم نیست که در انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان مثال ۵ میلیون رأی کسب کنند و طی چهار سال پس از آن بگویند که ما منتخب مردم هستیم و رأی مردم را داریم. در نتیجه بعید است که با توجه به مجلس کنونی، مردم در انتخابات آتی هم تصمیم به سکوت بگیرند.

پیشنهاد یک اصلاح طلب برای برگزاری انتخابات به روش پُستی

محسن رهامی، با بیان اینکه در قانون انتخابات غیر از حضور فیزیکی رأی دهندگان، راه دیگری برای اخذ رأی پیش بینی نکرده است، اظهار کرد: در حال حاضر مشخص نیست که خطر بیماری کرونا تا چه زمانی ادامه می‌یابد و اگر این شرایط ادامه یابد، ممکن است موجب کاهش مشارکت در انتخابات شود.

وی ادامه داد: در فاصله چند ماهه تا زمان انتخابات ممکن است واکسنی کشف و استفاده نشود، بنابراین باید از تجربه جهانی در برگزاری انتخابات استفاده کرد. انتخابات پستی یکی از راه‌هایی است که می‌توان استفاده کرد که البته باید زیرساخت آن از جمله قانون فراهم شود. در مدل رأی پستی، افراد با شناسنامه و کارت ملی به ثبت احوال می‌روند و پس از احراز هویت، برگه الکترال دریافت می‌کنند و در منزل رأی خود را پر کرده و به مراکزی می‌فرستند که از قبل مورد تأیید وزارت کشور و شورای نگهبان است‌.

این فعال سیاسی با بیان اینکه این مدل از رأی گیری در زمان قبل از انقلاب هم در ایران اجرا شده است، تصریح کرد: ممکن است حرف و حدیثی در رأی پستی وجود داشته باشد اما به هر حال بهتر از تجمع افراد در پای صندوق رأی است البته باید نظارت جدی بر این مدل رأی گیری انجام شود.

رهامی همچنین خاطرنشان کرد: راه دیگر این است که سامانه‌ای تعریف شود تا افراد در روز رأی گیری براساس کد ملی خود وارد سامانه شده و رأی دهند. البته ممکن است زیرساخت‌های فضای مجازی جواب ندهد چون در یک روز حدود ۴۰ میلیون نفر وارد سایت می‌شوند. بنابراین رأی پستی عملیاتی تر است. سازمان ثبت احوال هم آمار همه افراد را دارد و نمی‌شود با شناسنامه فرد فوت شده یا چند بار با یک نام رأی داد.

شورایی که محل ایراد و اشکال اصولگرایان شد

و سال پیش تقریباً در چنین روزهایی بود که ابراهیم رئیسی با زخمی که از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و ایرادات جمنا یا همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب بر کارنامه سیاسی‌اش به یادگار گذاشته شده بود آستین‌ها را بالا زد تا با ایجاد سازوکاری هم بتواند اصولگرایان را برای انتخابات اسفند ۹۸ زیر یک چتر جمع کند و هم از شر تشکیلاتی که تبدیل به ام‌المشکلات جناح راست شده بود خلاص شود. مهره‌چینی‌ها و جلسات به خوبی داشت پیش می‌رفت اما او در اسفند ۹۷ با حکم فرمانده کل قوا زمین انتخابات را بوسید تا ردای قاضی‌القضات را به تن کرد. البته ایده رئیسی برای تشکیل شورای وحدت فراموش نشد و مهدی چمران از یک سود و غلامعلی حدادعادل از سوی دیگر علم این شورا را به دست گرفتند تا آن را به سر منزل مقصود برسانند. هرچند «شورای وحدت نیروهای انقلاب» به میدان آمده بود تا گذشته جمنا را جبران کند و اشتباهاتش را در تشکلی دیگر رفع و رجوع کنند اما نه تنها این ایرادات رفع نشد بلکه با دعوت نشدن برخی چهره‌ها و احزاب اصولگرا باز بساط گلایه‌ها و اختلافات به پا شد.

هرچند ردصلاحیت‌ها در انتخابات ۹۸، رقیب قَدَر را به نفع اصولگرایان از میدان به در کرده بود و مشارکت پایین مردم در انتخابات نتیجه را به نفع جناح راست و نتیجه دلخواه شورای ائتلاف تمام کرد اما اهالی اردوگاه راست که می‌دانستند ایرادات کجا بود و علت پیروزی نتیجه کدام رفتار، انتقاداتشان را علنی‌تر کردند تا گفته باشند قایق شورای ائتلاف هم مانند جمنا ساحل امن را برای این جناح به ارمغان نیاورد.

از سوی دیگر همان روزهای منتهی به یازدهمین انتخابات مجلس اعضای ارشد این شورا دائماً از نظارت‌شان بر لیست معرفی شده می‌گفتند و اعلام می‌کردند وظیفه شورای ائتلاف تنها فرستادن لیست به مجلس نیست و نظارت‌ها و مشورت‌ها بعد از انتخابات هم ادامه پیدا می‌کند اما سکوت شورای ائتلاف بعد از انتخابات نشان داد تمام آن وعده‌ها و حرف و حیث‌ها تنها تا پشت در خانه ملت بوده است.

حالا چند ماهی است که تنور انتخابات ۱۴۰۰ در حال گرم شدن است البته برای احزاب و جریان‌های سیاسی و در این میان اصولگرایان که خود را برنده میدان می‌دانند رفت و آمدشان از رقیب بیشتر است اما با وجودِ بر و بیایی که در این خیمه جناح راست به راه افتاده هنوز سایه بلاتکلیفی روی سرشان سنگینی می‌کند از یک طرف جامعه روحانیت مبارز اعلام کرده است می‌خواهد ساز و کاری جدید به راه بیندازد و از سوی دیگر شورای ائتلاف اصلاً دوست ندارد به سرنوشت جمنا دچار شود.

کد خبر 461307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.