«شنبه‌های خلاق» گفتمان جدید در مدیریت شهری کشور است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با ایجاد شنبه‌های خلاق یک گفتمان جدیدی در حوزه نوآوری در مدیریت شهری کشور در حال به وجود آمدن است و ارزش دارد که با تمرکز و وقت بیشتر در آن وارد شویم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروی امروز (یکشنبه) در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با تبریک هفته پژوهش و با اشاره به اقدامات یک سال گذشته مدیریت شهری در حوزه پژوهش، اظهار کرد: یکی از این اتفاقاتی که در شهرداری رخ داده است را با نام پارادایم جدید نوآوری در شهرداری اصفهان یاد می‌کنم، اتفاقی که در شهرداری در حال رخ دادن است و به مناسبت هفته پژوهش خوب است که به آن نگاهی بیندازیم و اگر احتیاج دارد آن را تقویت کنیم.

وی افزود: در گذشته وقتی که شهرداری با یک مسئله پیچیده‌ای مواجه می‌شد، برای حل آن مسئله یک پروپزال را تهیه می‌کرد و در اصطلاح آر. اف.پی آن منتشر شده و بر اساس آن، پروپزال‌هایی در جواب می‌آمد و آن‌ها بررسی شده و قرارداد بسته می‌شد تا پژوهشگر کار خود را انجام دهد سپس نتیجه کار پژوهش به دست دستگاه مربوطه می‌رسید.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه، این روش بین یک تا چند سال طول می‌کشید و معمولاً زمان و هزینه زیادی تلف می‌شد، گفت: این روال پژوهشی جاری و رایج نه تنها در شهرداری اصفهان بلکه در همه دستگاه‌ها اتفاق می‌افتاد و معمولاً هم آنچه از طرف پژوهشگر به دستگاه مجری و ناظر تحویل داده می‌شد به دلایل مختلف خیلی قابل کاربست نبود و شاید بتوان مدعی شد تنها ۱۰ درصد کل پروژه‌هایی که در این چند سال انجام شده به درد اقدامات خورده و ۹۰ درصد آن به داخل قفسه‌ها رفته و بدون استفاده باقی مانده است.

خسروی با بیان اینکه در یک سال گذشته شهرداری در یک اقدام جسورانه و نوآورانه در این خصوص وارد یک چهارچوب جدید شده است، افزود: باید با تمرکز بیشتری وارد این چهارچوب شد و به نظر می‌رسد که برای برون‌رفت از بن بست و انسدادی که در همه روش‌های پژوهشی وجود دارد با این خلاقیتی که در این یک سال صرف شده، اتفاق جدیدی در مدیریت شهری خواهد افتاد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: روش این اقدام در قالب یک فرایندی به نام «شنبه‌های خلاق» است که شهرداری مسئله و مشکلی را که دارد مطرح می‌کند و راه حل را برای برطرف کردن این مشکل را از تیم‌هایی که خود مجری هستند طلب می‌کند.

خسروی افزود: برای مثال همه می‌دانیم که در اصفهان و سایر کلانشهرهای ایران ضریب اشغال خودرو ۱.۶ نفر است یعنی خودروهای ما ۲.۴ ظرفیت خالی دارد و این یک معضل شهری است، اگر طبق روال قبل می‌خواستیم ادامه دهیم مانند همان پروپزال و بحث‌های پژوهشی قبلی به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید؛ اخیراً شهرداری برا ی رویداد شنبه‌های خلاق فراخوان منتشر کرده و سه تیم راه حل خود را ارائه کردند یعنی نرم افزار و اپلیکیشنی را که از قبل آماده داشته‌اند برای اشتراک سفر و برای اینکه مردم باهم همسفر شوند و از خودروی کمتری در خیابان‌ها استفاده شود و شهرداری نیز در حال ارزیابی توان این تیم‌های پژوهشی به جای اینکه به بررسی پروپزال آنان بپردازد است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه رویداد شنبه‌های خلاق یک اتفاق خیلی خوب و مبارکی است که تاکنون چند بار در شهرداری انجام شده است، گفت: پیشنهادم به اعضای شورا و شهرداری این است که شنبه‌های خلاق و این فرایندی که شهرداری به تازگی در حال استفاده از آن است را با دقت بیشتری دنبال کنند.

وی افزود: به نظر می‌آید با ایجاد شنبه‌های خلاق یک گفتمان جدیدی در حوزه نوآوری در مدیریت شهری کشور در حال به وجود آمدن است و ارزش دارد که با تمرکز و وقت بیشتر در آن وارد شویم.

خسروی اضافه کرد: از رئیس شورا خواستارم تا از مدیریت شهری بخواهد که گزارشی کامل از شنبه‌های خلاق به شورا بدهد تا اذهان اعضای شورا و اصحاب رسانه به این اتفاقی که در حال رخ دادن است بیشتر جذب شود و شهردار نیز دستور دهد که گزارشی در شورای معاونین از دستاوردهایی که تا به امروز شنبه‌های خلاق داشته است ارائه شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: در اجرای این رویداد، ناهماهنگی‌هایی دیده می‌شود به این دلیل که قسمتی از شهرداری تیم را شناسایی می‌کند و سایر مدیران شهرداری به عنوان یک تجربه جدید به آن نگاه نمی‌کنند و باید شورای معاونین موارد شنبه‌های خلاق را تصویب کند تا دستگاه اجرایی کار خود را انجام دهد، اگر این رویداد را نقویت کنیم شاید تا پایان دوره پنج مدیریت شهری تبدیل به یک مدل و دستاورد جدید شود که از خود به جا می‌گذاریم و برای تیم‌های بعدی و مدیریت شهر از آن استفاده شود.

کد خبر 461229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.