اظهارات اردوغان در مانور نظامی به منزله تهدید برای ایران است

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: زمانی که اردوغان اظهارات تجزیه‌طلبانه خود را در یک مانور نظامی مطرح می‌کند، به منزله تهدید برای ایران است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

پاتریک ساهاکیان در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا در مورد شعرخوانی اردوغان برای جدایی آذربایجان اظهار کرد: سیاست‌های توسعه‌طلبانه اردوغان راه و روش فکری وی است؛ زیرا از زمانی که در ترکیه به قدرت رسید درصدد کشورگشایی بود. رئیس جمهور ترکیه به خوبی می‌داند که کشورهای غربی حتی به عنوان عضو ناتو نیز از وی حمایت نمی‌کنند.

وی افزود: تفکر اردوغان به نوعی مشابه با تفکر امپراطوری عثمانی است و سعی دارد تا این امپراطوری را در زمینه‌های اقتصادی گسترش دهد. وی برای دستیابی به این هدف به منابع انرژی، جمعیت و گسترش ارضی نیازمند است.

این کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: با بررسی دقیق ابعاد سخنان اخیر اردوغان در مانور نظامی باکو به این نتیجه می‌رسیم که این اظهارات در راستای اهداف اقتصادی و کشورگشایی مطرح شده است؛ زیرا اجرای مانور نظامی به معنای نشان دادن قدرت یک کشور به همسایگانش است. زمانی که اردوغان اظهارات تجزیه‌طلبانه خود را در یک مانور نظامی مطرح می‌کند، به منزله تهدید برای ایران است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

ساهاکیان ادامه داد: ایران باید در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه، از قدرت بازدارندگی خود استفاده کند. بهتر است دولت با توجه به حضور آذری زبانان در کشورمان، برنامه‌هایی را در جهت تقویت وحدت بین اقوام ایرانی اجرا کند.

کد خبر 461194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.