آن سوی مشکلات آب‌گرفتگی‌ها در بندرگاه

با آغاز فصل پاییز و زمستان و بارش باران بیشتر شهرهای ایران با مشکلاتی رو به رو می‌شوند به نام آبگرفتگی؛ معضلی که گاهی مدیران شهری نمی توانند تدابیری برای آن بیاندیشند و همین موضوعزندگی برخی از ساکنان را برای مدتی مختل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخیراً در استان‌های جنوبی به خصوص اهواز و هرمزگان بارندگی‌های اخیر مردم و مسئولان با معضلاتی چون تخریب خانه‌ها و مرگ افراد رو به رو کرده است و به خصوص ساکنان شهرستان‌های سیریک و میناب استان هرمزگان با مشکل آب‌گرفتگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

البته شهر بندرعباس نیز به دلیل زیرساخت‌های نامناسب شهری از قدیم در هنگام بارش‌ها دچار آب‌گرفتگی‌هایی به خصوص در محلات بافت قدیم شهر نیز درگیر بوده و هست. کارشناسان شهری بر این عقیده هستند که ساخت و سازهای غیرمجاز و تصرفات شهری نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل معضل آب‌گرفتگی شهرها به خصوص در شهر بندرعباس است.

دلایل آبگرفتگی‌های امروز چیست؟

«سعید اشتری» کارشناس برنامه ریزی شهری در این باره به ایمنا می‌گوید: متأسفانه انسان‌ها چه در مسائل شهری و چه در مسائل روزمره زندگی خود هر زمان به مشکل برخورده اند در لحظه انتظار رفع مشکل را دارند در صورتی که باید از قبل برنامه ریزی وجود داشته باشد که دچار مشکل نشویم و اگر هم به معضلی برخوردیم، نمی‌توانیم سریعاً مشکل به وجود آمده را رفع کنیم.

وی اظهار می‌کند: آب‌گرفتگی که در اثر بارندگی به وجود می‌آید سیل و سیلاب نیست و به مراتب مشکلات کمتری به بار می‌آورد.

این کارشناس برنامه ریزی شهری ادامه می‌دهد: موضوع آب‌گرفتگی مشکل ما انسان‌ها است که در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها ساخت و ساز کرده‌ایم و همین موضوع سبب شده که امروز شهرهای ما با مشکلاتی رو به رو شوند.

وی با اشاره به قرار گرفتن شهر بندرعباس، اهواز و سربندر در نقطه شیب شکست، می‌افزاید: نقطه شیب شکست جایی است که شیب تند به شیب صاف و ملایم منتهی می‌شود؛ باید از قرار گرفتن در نقطه شیب شکست دوری کنیم، شهرهایی که معمولاً در کنار ساحل قرار گرفته‌اند و سطح آب‌های زیرزمینی آنها بالاست، آب امکان جذب در زمین را ندارد.

اشتری تصریح می‌کند: اراضی و شهرهایی که سطح آب‌های زیر زمینی آنها پایین است آب امکان جذب را دارد و از آنجایی که زمین تشنه است آب را جذب خود می‌کند.

وی یکی از دلایل به وجود آمدن آب در سطح خیابان‌ها را شیب می‌داند و می‌گوید: شیب بندی خیابان‌ها مناسب نیست اگر مناسب باشد آب باید از آن عبور کند و به پست‌ترین نقطه زمین روانه شود حال اگر مکان‌هایی که احداث می‌کنیم شیب لازم در آن دیده به صورتی که به خروجی شهر هدایت شود آب روی زمین جمع نمی‌شود اما در صورت نداشتن شیب مناسب، آب با گل و لای موجود در روی زمین ترکیب شده و باید با ماشین آلات مکانیکی و گذشت زمان آب خارج شود.

این کارشناس برنامه ریزی شهری دلایل عمده بروز آب‌گرفتگی در سطح شهرها را توسعه شهرها، نادیده گرفتن مسیرهای طبیعی آب‌روها و ساخت و سازهای در مسیر آب می‌داند و خاطرنشان می‌کند: در گذشته علیرغم اینکه بارش‌ها زیاد بود، اما اینگونه مسائل و مشکلات وجود نداشت چراکه مشکل امروز همه ما انسان‌ها هستیم که حتی با بارش اندک باران دچار اینگونه معضلات می‌شویم.

وی اظهار می‌کند: یکی دیگر از مشکلات، ساخت و سازهای بی رویه، تصرف در محلات شهر بندرعباس و … است که متأسفانه برخی از شهروندان بدون اطلاع دست به ساخت و سازهای غیرمجاز در این مسیر می‌زنند.

مدیرت بحران در زمان آب‌گرفتگی

«مظفر آرمیده» مدیر بحران شهرداری بندرعباس به ایمنا می‌گوید: شش خور اصلی در سطح شهر بندرعباس وجود دارد که از بیرون شهر وارد می‌شود؛ این خورها شامل خور سورو، هتل امین، گور سوزان، شیلات، خور سنگ کن و خور راه آهن است.

وی ادامه می‌دهد: جهت پیشگیری از هرگونه خطر احتمال آب گرفتگی و وقوع سیلاب اقداماتی قبل از بحران، حین بحران و بعد از بحران لازم است که بر این مبنا در دستور کار مدیریت بحران قرار دارد.

مدیر بحران شهرداری بندرعباس با اشاره به پاکسازی خورها و کانال‌ها می‌افزاید: حدوداً بیش از ۹۰ درصد کانال‌ها و خورهای بندرعباس پاکسازی شده است.

وی اظهار می‌کند: بازدید مستمر از دهانه خورها، کانال‌ها و پل‌ها، همچنین احداث و بدنه سازی خورها از اقداماتی است که جهت پیشگیری آب‌گرفتگی ها صورت می‌گیرد و بر اساس معضلاتی که ایجاد شده از سال‌های قبل کانال و خورهای جدیدی نیز احداث شده است.

آرمیده اضافه می‌کند: آموزش تیم‌های بحران که حدود بیش از ۳۰ الی ۳۵ تیم بحران در حوزه‌های مختلف شهرداری و مناطق شکل گرفته است از زمانی که سازمان هواشناسی اعلام بارندگی می‌کند، این تیم‌ها به صورت آماده‌باش هستند، تیم‌ها در حوزه مناطق و نقاط حادثه خیز و آبگیر مستقر هستند.

وی تصریح می‌کند: هماهنگی بین دستگاهی با سایر حوزه‌ها با اداراتی همچون آب و فاضلاب، گاز و.... از دیگر اقدامات مدیریت بحران قبل از بارندگی‌ها است.

مدیر بحران شهرداری بندرعباس خاطرنشان می‌کند: در حین بارندگی نیز، مهمترین موضوع، غلبه بر استرس است که بتوانیم روحیه خوبی را در تمام نیرو ایجاد کنیم تا به صورت منظم کار خود را انجام دهند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین این نیروها در مکان‌های آبگیر و حادثه خیز که از قبل آنها شناسایی شده مستقر می‌شوند.

آرمیده می‌افزاید: اقدامات پس از بارندگی، جمع آوری گل و لای به جای مانده از بارندگی، پاکسازی مجدد خورها و ترمیم و بازسازی مکان‌هایی است که در اثر آب‌گرفتگی دچار آب گرفتی شده و کنترل سطح شهر نیز انجام می‌شود.

کد خبر 461192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.