عراقچی: سند راهبردی ایران و افغانستان به زودی نهایی می شود

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: سند راهبردی ایران و افغانستان پنج بخش دارد که چهار بخش آن نهایی شده و فقط بخش امنیتی آن مانده است که به‌زودی نهایی می‌شود.

به گزارش ایمنا، عباس عراقچی شنبه‌شب در حاشیه سفر به کابل و دیدار با مقامات عالی‌رتبه افغانستان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایران‌پرس در کابل، درباره اهمیت رایزنی‌های فشرده دو کشور اظهار کرد: ایران و افغانستان دو کشور همسایه هستند و منافع و نگرانی مشترک دارند.

وی افزود: افغانستان درگیر مشکلات متعدد بوده است و همواره مردم و دولت ایران در کنار مردم و دولت افغانستان هستند.

معاون سیاسی وزیر خارجه خاطرنشان کرد: این همراهی نشان می‌دهد صلح و ثبات در افغانستان، صلح و ثبات در ایران بوده و رفاه و پیشرفت مردم افغانستان ارتباط مستقیم با پیشرفت مردم ایران دارد و این یک واقعیت راهبردی است.

عراقچی اظهار کرد: فکر می‌کنم همه مردم افغانستان اذعان دارند که منشأ مشکلات این کشور در ۴۰ سال گذشته از جاهای مختلف و جانب کشورهای دیگر بوده است.

وی ادامه داد: آسیب‌هایی که افغانستان در ۴۰ سال گذشته خورده، هیچ کدام از ناحیه ایران نبوده است.

معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه برای رایزنی درباره سند جامع راهبردی بین ایران و افغانستان به کابل سفر کرده است ابراز امیدواری کرد که این دور از مذاکرات در کابل، دور پایانی باشد، چرا که پیشرفت‌های خوبی درباره این سند حاصل شده است.

عراقچی با بیان اینکه امیدواریم امروز جمع‌بندی نهایی درباره سند جامع راهبردی انجام شود، گفت: سند جامع راهبردی چشم‌انذار روابط بلندمدت ایران و افغانستان را ترسیم و اصول این روابط مشخص می‌کند و نقش مهمی در تحکیم روابط دو کشور دارد.

وی همچنین درباره برخی اظهارنظرها در زمینه مکان مذاکرات صلح افغانستان در دوحه گفت: مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، مذاکراتی بین خود افغان‌هاست و کشوری نباید در جزئیات آن دخالت کند و محل مذاکرات در حالت ایده‎آل باید در داخل افغانستان باشد و البته فقط افغان‌ها در این زمینه تصمیم می‌گیرند.

کد خبر 461128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.