اظهارات اردوغان خوش خدمتی برای اسرائیل بود

یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اردوغان موقعیت خود را در منطقه در معرض خطر می‌بیند و به همین دلیل سعی می‌کند به رژیم صهیونیستی نزدیک شود. اظهارات اخیر اردوغان در باکو یک خوش خدمتی برای رژیم صهیونیستی بود.

ابراهیم فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد شعرخوانی اردوغان برای آذربایجان اظهار کرد: سیاست خارجی ترکیه بعد از سال ۲۰۱۱ و بهار عربی از جنبه اقتصادی به جنبه سیاسی دگرگون شد، اما بلافاصله بعد از تحولات سوریه و کودتای سال ۲۰۱۶ سیاست خارجی آن به حالت تهاجمی تغییر شکل داد.

وی افزود: ترکیه در راستای سیاست خارجی تهاجمی خود چندین عملیات گسترده در سوریه انجام داده و از طرف دیگر برای مقابله با گروهک پ. ک. ک وارد کشور عراق شده است و در منطقه مدیترانه شرقی نیز با همسایگان خود در حال کشمکش سیاسی است.

این کارشناس مسائل ترکیه تاکید کرد: امروز سیاست خارجی تهاجمی ترکیه به منطقه آذربایجان و قفقاز نیز کشیده شده است و به نظر می‌رسد اظهارات اردوغان برآمده از یک جو زدگی حاصل از پیروزی در مناقشه قره باغ بود.

فراهانی ادامه داد: هنوز جمهوری اسلامی ایران پاسخ محکمی نسبت به این اظهارات تجزیه‌طلبانه رئیس جمهور ترکیه نداده است و تنها شعرخوانی اردوغان را محکوم کرده است؛ البته سفیر ترکیه در تهران احضار شده که در برابر آن دولت آنکارا نیز محمد فرازمند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه را احضار کرده است.

وی یادآور شد: ترکیه یک تهدید علنی نیست، بلکه با نفوذ در مناطقی که ایران از آن غافل شده، در صدد خالی کردن ظرفیت ژئوپولتیک تهران است.

این کارشناس مسائل ترکیه خاطرنشان کرد: هم اکنون با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اردوغان موقعیت خود را در منطقه در معرض خطر می‌بیند و به همین دلیل سعی می‌کند به رژیم صهیونیستی نزدیک شود. اظهارات اخیر اردوغان در باکو یک خوش خدمتی برای رژیم صهیونیستی است.

کد خبر 461086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.