اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ به وحدت می رسند؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد.

زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ به شکل الکترونیکی وجود ندارد

حجت‌الاسلام حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس در خصوص احتمال برگزاری انتخابات سال ۱۴۰۰ به شکل الکترونیکی، اظهار کرد: بعید است چنین اتفاقی رخ دهد، چراکه زیرساخت کافی برای انجام چنین کاری در کشور وجود ندارد. مهم‌ترین شاخصه‌ای که در انتخابات سراسری بسیار اهمیت دارد این است که افراد دارای صلاحیت قانونی رأی دادن بتوانند رأی خودشان را بدهند و از طرف دیگر سلامت آرا هم تضمین شده باشد.

وی افزود: تا امروز زیرساخت‌های الکترونیکی انتخابات وجود ندارد و در نقاط مختلف کشور امکانات کم است و از طرفی دیگر برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی ایمنی رأی‌گیری را دچار خدشه می‌کند و احتمال تخلف را بالا می‌برد.

میرزایی گفت: بنابراین در شرایط فعلی موافق برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی نیستم. پیشنهاد می‌کنم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردم مانند انتخابات گذشته در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ حضور یابند و وزارت کشور هم در شهرهایی که احتمال رأی بالا و ایجاد صف‌های طولانی رأی‌گیری وجود دارد تعداد شعب اخذ رأی را بیشتر کند تا تراکم کمتری رخ دهد.

مالکی: اردوغان به جای حرف‌های بدون مبنای تاریخی در کنار ایران بایستد

سردار حسین مالکی، این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنرانی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در جشن پیروزی قره باغ در باکو و بازخوانی سرود محلی آراز آراز مرتبط با رود ارس به عنوان یکی از نمادهای «پان‌ترکیست‌ها» و با مضمون گلایه از جدا افتادن شهروندان آذری‌زبان در دو سوی این رودخانه گفت: وزارت خارجه واکنش خوبی در برابر صحبت‌های اردوغان گرفت ولی اساساً باید در مقابل برخی جریانات پیرامون کشورمان محکم‌تر ایستاد و برخورد کرد.

وی افزود: گاهی مسئول کشوری ناخواسته حرفی را می‌زند که باید جواب مناسب به آن داد اما آقای اردوغان چند بار این مسائل را مطرح کرده در جنگ قره‌باغ مصاحبه‌ای داشت که در آن بیان کرد که از نخجوان تا تبریز ۱۵۰ کیلومتر فاصله بیشتر نیست این در حقوق بین‌الملل معنای خاص خود را می‌دهد؛ به همین دلیل باید بسیار مراقب باشیم به خصوص این‌که حضور اسرائیل و آمریکا و گروهک‌های معاند و داعش در شمال غرب کشور زیادتر شده و نمی‌توان چراغ سبز اردوغان را در این مسائل فراموش کرد مگر این‌که بتواند خلاف آن را ثابت کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اردوغان به جای این‌که به دنبال تعبیر خواب آشفته امپراطوری عثمانی باشد در کنار جمهوری اسلامی ایران بایستد تا با دشمنان مشترک‌مان مقابله کنیم تاکنون چندین بار خواب آشفته اردوغان در برقراری امپراطوری عثمانی برهم خورد و لازم است کودتای ۲۰۱۶ هم به یادش بیاید.

مالکی در پایان و در جمع‌بندی اظهار کرد: در حال حاضر دشمنان مشترک ایران و ترکیه در کنار مرزهایمان هستند لذا اردوغان به جای بیان حرف‌هایی بدون مبنای تاریخی در کنار جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با دشمنان مشترک بایستد نه این‌که رجوع به تاریخ کند که اگر این طور هم باشد اردوغان بازنده خواهد بود از طرف دیگر زمانی جمهوری آذربایجان پاره تن جمهوری اسلامی بود. ما به آقای اردوغان اجازه نمی‌دهیم حتی نیم‌نگاهی به جمهوری آذربایجان داشته باشد.

لزوم تسریع وزارت جهاد کشاورزی در تشکیل شورای قیمت‌گذاری

سید جواد ساداتی نژاد، نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از سدالغدیر ساوه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه ارز ترجیحی از سم و کود و به عبارتی از نهاده‌های کشاورزی حذف شد چالش بزرگی برای کشاورزان ایجاد شد و هزینه کشاورزی بالا رفت.

وی افزود: به دلیل اینکه محصولات استراتژیک توسط دولت خرید تضمینی می‌شود، طبیعتاً در این شرایط این محصولات بیشترین آسیب را می‌بینند و قیمتی که دولت برای خرید این محصولات تعیین می‌کند در این شرایط بسیار اهمیت دارد. اگر این قیمت اقتصادی نباشد کشاورزان با هزینه‌هایی که در حوزه خرید کود و سم متحمل می‌شوند لاجرم اقدام به کشت نمی‌کنند.

نماینده مردم کاشان در مجلس ادامه داد: در این شرایط در حوزه محصولاتی مثل دانه‌های روغنی و گندم دچار خسران می‌شویم چراکه کشاورز به سمت کشت دیگر محصولات می‌رود، لذا مجلس در اقدامی مهم قانون قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را اصلاح کرد که هفته گذشته توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و انتظار می‌رود با این کار یک جهش بزرگ در تولید داخل اتفاق بیفتد.

ساداتی نژاد تصریح کرد: قیمتی که دولت قبل از تصویب این قانون برای گندم اعلام کرده بود ۲,۵۰۰ تومان بود که به دلیل شروع این فرایند این قیمت را به چهار هزار تومان افزایش داد و از وزیر جهاد کشاورزی انتظار می‌رود با تشکیل شورای قیمت گذاری که در این قانون اصلاح شد بتواند قیمت جدید امسال را برای محصولاتی مثل گندم و دانه‌های روغنی تعیین کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور با مشکل نهاده‌های دامی مواجه است و ما متأسفانه تنها ۲۰ درصد نهاده‌های دامی را در داخل تولید می‌کنیم و ۸۰ درصد مابقی از محل واردات تأمین می‌شود، در حالی که توان تولید ۵۰ درصد این نهاده‌ها را در داخل کشور داریم، افزود: این اقدام مجلس باعث می‌شود قیمت دانه‌های روغنی افزایش یابد. این دانه‌ها در حال حاضر حدود ۷ هزار تومان است در حالی که واردات به کشور حدود ۱۳ هزار تومان است و انتظار اینست که دولت دانه‌های روغنی مثل سویا و کلزا را با قیمت مناسب خریداری کند تا کشاورزان نسبت به تولید این محصولات اقدام کنند.

نماینده مردم کاشان در مجلس ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده با تغییر این قانون و سیاستگذاری بسیار خوبی که وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهد، شاهد رونق تولید محصولات استراتژیک در داخل کشور باشیم.

ساداتی نژاد در خصوص کود نیز گفت: با توجه به اینکه کود کشاورزی ارز ترجیحی دریافت نمی‌کند، اقدام یاد شده توسط مجلس در خصوص قیمت خرید تضمینی به نوعی اقدامی جبرانی در بخش کود نیز محسوب می‌شود به این معنا که با توجه به اینکه کود، ارز ترجیحی نمی‌گیرد، اگر قیمت خرید محصول به درستی تعیین شود، لازم نیست قیمت کود تغییر پیدا کند.

رئوفیان: بعید است اصولگرایان به وحدت برسند

ابوالقاسم رئوفیان، نایب رئیس اول جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در خصوص روند فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که به منظور وحدت در جریان اصولگرایی در جریان است و شانس موفقیت این فعالیت‌ها، اظهار کرد: پیش‌بینی نمی‌شود که اصولگرایان بتوانند به وحدت برسند و با همان سازوکارهای گذشته، اما با ظاهر و شاید اسم جدید در عرصه رقابت‌ها حاضر خواهد شد. به عبارت دیگر به معنای واقعی کلمه اراده‌ای برای وحدت میان تمام قطب‌های اصولگرایان وجود ندارد، این مساله در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم تکرار شد و علیرغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفت که فهرست پایانی یک بار منتشر شد و بعد از آن فهرستی در کار نباشد اما بعد از یک بار انتشار، فهرست نهایی دیگری با چند تغییر منتشر شد و تعدادی افراد عوض شدند.

وی افزود: این نشان دهنده روحیه سهم‌خواهی و خودشیفتگی در میان برخی افراد و گروه‌ها است که می‌خواهند تحت پوشش رسیدن به انسجام و وحدت، فضا را مهندسی کنند اما در نهایت نتیجه به گونه دیگری رقم می‌خورد. اکنون هم همینطور است، به هیچ عنوان نیروهای رادیکال و تندروی این جبهه که امروز به پایداری‌ها معروف هستند اجازه نخواهند داد که این اتفاق رخ دهد و من هم به عنوان یک فعال سیاسی ترجیح می‌دهم وارد این بازی و سناریوهای از پیش تعیین شده نشوم.

نایب رئیس اول جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در جبهه خود، گفت: من به عنوان عضو جبهه پیشرفت رفاه و عدالت بارها به دوستان شورای مرکزی گفته‌ام که این روند فعالیت‌ها با هدف وحدت در نهایت به سرانجام نخواهد رسید و معتقد هستم که پس به جای اینکه ما زمان را از دست بدهیم و آن‌ها بتوانند ما را به بازی بگیرند باید با توجه به پتانسیلی که وجود دارد خودمان فعالیت مستقل را ساماندهی کنیم. به دوستان هم گفتم که جبهه پیشرفت رفاه و عدالت وزن بسیار خوبی در میان سایر جبهه‌های مطرح در کشور دارد و می‌تواند ملجاء و مرجع بسیاری از فعالان سیاسی که بخواهند در انتخابات ۱۴۰۰ به عرصه شوراها ورود کنند، باشد؛ لذا نباید با این پتانسیل در زمینی بذر کاشته شود که در نهایت محصولی که بتوان روی آن حساب کرد، به دست نمی‌دهد.

مرتضی طلایی: نمی‌توان اقدامات دولت احمدی‌نژاد را انکار کرد

مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا دولت احمدی نژاد سابقه روشن و کافی از عملکرد اصولگرایان برای مردم نیست؟، تاکید کرد: در ارزیابی همه دولت‌ها از ابتدای انقلاب تا به امروز می‌توان نشست کارشناسی به منظور بررسی آنها برگزار کرد و نقاط ضعف و قوت آنها را دسته بندی کرد و به کارنامه آنها نمره داد به بیانی دیگر همه دولت‌‎ها یک سری اقدامات در کشور انجام دادند و هیچکس نمی‌تواند انکار کند که فلان دولت، فلان اقدام را در کشور انجام نداده است.

وی افزود: در واقع بحث بر سر این است که ببینیم در حوزه سیاست خارجی، مواضع و عملکرد دولت‌ها برای نظام و انقلاب حائز اهمیت است چون اگر در حال حاضر مؤلفه‌های قدرت کشورمان را بررسی کنیم شاهدیم برخی از مؤلفه‌های قدرت ملی کشورمان در فراتر از مرزها قرار دارد به عنوان مثال ایران انقلاب اسلامی در بین کشورهای مسلمان از پایگاه بسیار خوبی برخوردار است این مؤلفه را قبلاً نداشتیم اما اکنون جز مؤلفه‌های قدرت ملی ما است.

این فعال سیاسی ادامه داد: به عنوان مثال، حوزه انرژی هسته‌ای و دستاوردهای دفاعی ما مؤلفه‌های قدرت ملی است؛ بحث اصلی ما این است دولتی باید عهده دار امور کشور شود که برای افزایش مؤلفه‌های قدرت ملی تلاش می‌کند نه اینکه با بیگانگان بنشیند و گفت‌وگو و مذاکره کند و از آن برجام را به وجود آورد!

طلایی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم و حیاتی کشور، بحث اقتصاد و سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی آن است که ضروری است هر دولتی که در کشور مستقر می‌شود به عنوان یکی از مهمترین وظایف و مأموریت به آن نگاه کند. ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد که اگر به درستی مدیریت شود می‌تواند منجر به رونق اقتصادی کشور منجر شود.

کد خبر 461081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.