تلاش می کنیم در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی، اقتصاد مردم ‌پایه شکل بگیرد

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای استفاده از منابع مردمی در حفظ و مرمت بناهای تاریخی، گفت: تلاش می کنیم در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی، اقتصاد مردم‌پایه شکل بگیرد.

به گزارش ایمنا به نقل از میراث آریا، دومین جلسه کمیته تشخیص نفایس ملی امروز -شنبه، ۲۲ آذرماه- به ریاست علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی وزیر، مدیران ستادی به صورت حضوری و مدیران کل استان‌ها به‌صورت مجازی در سالن فجر وزارتخانه در تهران برگزار شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه این جلسه گفت: تعداد بناهای تاریخی کشور زیاد و در حالی‌که منابع و بودجه ما بسیار محدود است، بنابراین با این بودجه محدود نمی‌توانیم به این همه مطالبات پاسخ دهیم. بنا بر احکام قانونی اجازه پیدا کردیم بناهای تاریخی را که نفیس و منحصر به‌فرد شناخته نمی‌شوند، به سرمایه‌گذاران بیرونی و مردم واگذار کنیم.

مونسان افزود: این واگذاری‌ها با تأیید طرح‌های مرمتی در دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی و با نظارت عالی معاونت میراث‌فرهنگی انجام خواهد شد که بر استفاده از منابع مالی خود مردم و ایجاد جاذبه‌های بسیار خوب برای حوزه‌های گردشگری، برای جوانان هم اشتغال ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: در جلسه دیگری که امروز برگزار شد برای واگذاری برخی از این بناها در استان‌های بوشهر، ایلام، قزوین و خراسان‌رضوی تصمیم‌گیری شد، خوشبختانه حجم این طرح‌ها بسیار زیاد است، سایر بناها نیز قرار شد در جلسه‌های بعدی مطرح و تصمیمات لازم انجام شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به حضور خود در جلسات هفتگی کمیته و تسریع در واگذاری‌ها گفت: با توجه به اینکه بناهای تاریخی بی‌نظیری در کشور وجود دارد، واگذاری آن‌ها هم جلوی تخریب بیشتر را می‌گیرد و هم می‌توان زودتر این بناها را به فضاها و اماکن تاریخی و گردشگری تبدیل کرد که به زیرساخت‌ها نیز کمک می‌کند. برخی از این بناها را به اقامتگاه و برخی دیگر به موزه تبدیل می‌شود.

کد خبر 461065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.