ارز یارانه‌ای باید به آخرین حلقه در زنجیره تولید تا مصرف اختصاص یابد

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه هم اندیشی با فعالان زیست بوم فناوری ضمن یادآوری اینکه اگر از من سوال شود که امروز دشمن شماره یک ما چیست، می‌گویم نظام بروکراسی است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، جلسه هم اندیشی با فعالان زیست بوم فناوری عصر امروز (چهارشنبه، ۲۱ آبان ماه) با حضور محمدباقر قالیباف، دهنوی، رضاخواه، تقی پور، اکبری و تعدادی از رؤسای شرکت‌های دانش بنیان به منظور بررسی مشکلات این قشر و ایجاد بستری برای مشارکت آن‌ها در حوزه تولید جهت ایجاد تحول در حوزه اقتصادی کشور برگزار شد.

محمدباقر قالیباف رئیس، مجلس شورای اسلامی در این جلسه که ۳۰ نفر از فعالان شرکت‌های دانش بنیان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند، از این نشست به عنوان فرصتی مغتنم جهت هم اندیشی نمایندگان مجلس با فعالان زیست بوم فناوری که چه در قالب کارآفرین در حوزه آی تی و چه دانش بنیان و چه بخش‌های سایر خدمات اعم از شتاب دهنده‌ها و ارائه کنندگان خدمات اجتماعی فعالیت می‌کنند یاد کرد و اظهار کرد: ما در کنار هم جمع شده‌ایم تا کار مهمی را در حوزه دانش بنیان با گرایش و نگاه‌های مختلف اما با هدفی مشترک انجام دهیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات کنونی کشور این است که هر فردی در هر سمتی در هنگام اظهارنظر از موضع انتقاد سخن می‌گوید و تنها به بیان اشکالات می‌پردازد هر چند موضوعاتی که از سوی شما مطرح شد به حق است که آن‌ها را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بسیاری از اشکالات موجود در کشور راهکاری واضح و شفاف دارد و این در حالی است که همه ما ایستاده‌ایم و تنها آن‌ها را مشاهده می‌کنیم اما تصمیمی جهت رفع آن‌ها اتخاذ نمی‌کنیم و متأسفانه این روش به یک فرهنگ تبدیل شده است، فرهنگ غلطی که باعث می‌شود منتظر باشیم تا فرد دیگری برای رفع مشکلاتمان تصمیم بگیرد.

قالیباف با اشاره به نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی که تعدادی از فعالان در همین جلسه به آن اشاره کردند گفت: یکی از فعالان به نکته قابل تأمل اشاره کرد و آن این که با استفاده از ۶۰ میلیون دلار توانسته اند یک میلیارد و پانصد میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشند اما برای استفاده از ارز ترجیحی دچار مشکلات و پیچیدگی‌هایی شده اند.

وی با بیان آسیب‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی افزود: در ۶ ماه اول امسال در حوزه نهاده‌های دامی بیش از ۴.۲ میلیارد دلار اعتبارات تخصیص یافت تا کالاهای اساسی با قیمت ارزان به مردم عرضه شود اما همچنان شاهد گران شدن این اجناس در بازار هستیم و این تخصیص ارز در زندگی مردم اثری نداشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر در طول یک سال رقم ۹ میلیارد دلار ارز دولتی به اقتصاد کشور تزریق می‌شود باید آثار آن نیز در بازار قابل مشاهده باشد و اگر قرار است به کالایی یارانه تعلق بگیرد تجربه نشان می‌دهد که باید آخرین حلقه زنجیره مصرف مورد هدف قرار گیرد نه اینکه آخرین مصرف کننده این زنجیره از امکانات این بخش بی بهره باشد چرا که غفلت در این بخش جایی برای رقابت در بازار نیز به جا نمی‌گذارد.

قالیباف افزود: اگر با دقت به این موضوع نگاه کنیم مشخص است افرادی که از این سوداگری به یک درآمد هنگفت می‌رسند حتی مرتکب فرار مالیاتی نیز می‌شوند اما شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرینانی که در محیط محدودی کسب و کاری را راه اندازی کرده اند هر روز برای پرداخت مالیات تحت فشار قرار می‌گیرند که این موضوع به دلیل ضعف در مدیریت ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: البته در برخی حوزه‌های اقتصادی همچون سرمایه در بورس که ریسک پذیر بوده نمی‌توان افزایش سود افراد را تضمین کرد اما در سایر بازارها این اشکال وجود دارد که ناگهان سود حاصل از سوداگری به دلیل افزایش نرخ ارز به صورت سرسام‌آور یک شبه بالا رفته و مفهوم اقتصاد را در کشور تغییر می‌دهد و نتیجه آن می‌شود که به دلیل عدم توانایی برای برنامه‌ریزی جهت ایجاد ثبات در حوزه اقتصادی آینده روشن نباشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر نرخ ارز یا کالاهای اساسی در یک سال ثابت باشد می‌توان برای ارتقا شرایط اقتصادی کشور بر اساس آمارها برنامه‌ریزی کرد.

قالیباف افزود: اقتصاد کنونی توأم با رانت و بی ثباتی شده ضمن اینکه تفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است اما این امر نیز قابل قبول نیست که شرکتی دانش بنیان ۴ سال قبل از صندوق ذخیره ارزی وام گرفته و امسال که سررسید آن رسیده است بازپرداخت آن ۴ برابر قیمت پیش بینی شده باشد در این شرایط چطور انتظار داریم که شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تولید، توزیع، ترویج، حوزه مصرف، بهره‌وری مجموعه و نرم افزاری، روح حاکم در اقتصاد کشور باشند؟

وی تصریح کرد: شما از این حق برخوردار هستید که از دستگاه‌های نظارتی همچون مجلس، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور بخواهید که در این زمینه پاسخگو باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز نظام بوروکراسی در کشور دشمن شماره یک همه شده و هویتی مستقل و جدا از مردم و قوای سه‌گانه دارد و این هویت جاهایی سرکش و سرخود همچون اسبی غیرقابل کنترل عمل می‌کند و این اشکال در بخش دولتی، خصوصی و نهادهای عمومی وجود دارد ضمن اینکه هیچ کس نظارت دقیقی بر فعالیت دستگاه‌های تخصصی که به این طریق فعالیت می‌کنند ندارد.

قالیباف تاکید کرد: من در تجربه کار اجرایی که در بخش‌های مختلف داشتم نظام بوروکراسی حاکم را به کنترل خود درآوردم به این معنا که بر تصمیم‌گیری‌ها و داده‌ها تسلط پیدا کرده و داده‌ها را دقیق و به روز کردم و آن‌ها را بدون تعارف تحلیل و کنترل کردم و بعد با کمک دانش بنیان‌ها و پلتفرم‌ها افراد اضافی را از تصمیم‌گیری و اثرگذاری حذف و فرآیندها را اصلاح کردم و امروز در کشور نیازمند این هستیم که به‌کارگیری این روش را از یک نقطه آغاز کنیم.

وی در ادامه از شرکت‌های دانش بنیان خواست تا مسئولانه به عنوان یک وظیفه اجتماعی، ملی و انقلابی جهت رفع نظام بوروکراسی مشارکت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بخش عمده فعالیت‌های مجلس به حوزه نظارت برمی‌گردد که هرگز به روز نشده و در پی آن بسیاری از مصوبات اجرا نشده و یا غلط و ناقص اجرا می‌شود و نتیجه آن دو سال بعد مشخص می‌شود و چنانچه نتوانیم این رویه را اصلاح کنیم مشکلات اقتصادی همچون رشد نقدینگی قابل حل نیست.

قالیباف ادامه داد: اگر نقدینگی را جهت دهیم در بازار سرمایه نمی‌توانیم به سمت تولید برویم، همچنین تا زمانی که بودجه را بر اساس آگاهی از درصد قابل توجه کسری بودجه در بخش‌های مختلف نبندیم نمی‌توانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز تحریم از مهم‌ترین چالش‌های کشور است، یادآور شد: چون اساس اقتصاد رانت و فعالیت‌های غیر تولیدی است آئین نامه‌های واردات مشخص شده اما صادرات با موانع بسیاری همراه است و تا زمانی که نظام بوروکراسی حاکم باشد نمی‌توانیم این رویه را اصلاح کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول در برنامه سوم در بودجه دیکته شد و همین امر باعث شده که به این روز برسیم و حتی الان هم در برنامه‌های پنجم و ششم آثار آن سیاست‌ها در نحوه تصویب قانون بودجه مشاهده می‌شود.

قالیباف ادامه داد: تحریم زحمات و مشقات زیادی ایجاد کرده و نمی‌توان گفت کاغذ پاره است اما در عین مشکلات فرصت مهمی ایجاد کرده است که باید از آن استفاده کرد.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه، یادآور شد: ما نباید بعد از برگزاری این جلسه هرکدام بدون چاره اندیشی به مسیر خودمان ادامه دهیم ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که مجلس متعلق به مردم و خانه آن‌ها است ضمن اینکه لازم است در حوزه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان نیز ۴ رویکرد شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمد سازی مبنای کار قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما انتظار داریم که یک گروهی از نمایندگان مجلس و فعالان زیست بوم فناوری تشکیل شده و همه با هم به صورت آنلاین در ارتباط باشیم و با ویرایش طرح جهش تولید دانش بنیان که حاصل احصاء شدن ۱۴۰ مشکل و خلاصه شدن آن‌ها در ۱۴ ماده است بتوانیم قانونی را مصوب کنیم که به رفع مشکلات این بخش منتهی شود ضمن اینکه لازم است شما به مفاد آن دسترسی داشته باشید، همچنین این ارتباط باید تداوم داشته و به درستی مدیریت شود.

قالیباف تصریح کرد: از سوی دیگر بخش دیگر کار هم به حوزه نظارت برمی‌گردد که لازم است با همفکری یکدیگر یک بستر نیز برای حوزه نظارت مجلس طراحی کنیم چرا که ما در حوزه نظارت محتاج یکایک شما هستیم.

وی افزود: ما باید برای رفع نظام بوروکراسی نیز چاره اندیشی کنیم چرا که این بخش در کنترل کسی نیست مگر افرادی که در کشور سوداگری می‌کنند و پول بی رنج و زحمت به دست می‌آورند و همه مردم را به زحمت می‌اندازند تا منافع بعدی خود را به دست آورند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: شما باید در حوزه نظارت اشکالات را به مجلس گزارش دهید تا قانونگذاری در این زمینه شفاف و روشن باشد ضمن اینکه با کمک یکدیگر حوزه قانونگذاری و نظارت در این حوزه را ساماندهی کنیم.

قالیباف در پایان با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در این بخش و توجه به وضعیت مردم و درک مشکلات آن‌ها، گفت: ما باید در کنار هم ورق جدیدی در این حوزه ایجاد کرده و به گونه‌ای گام برداریم که هم مشکلات زندگی امروز و هم آینده مردم و جوانان حل شود و فرصتی ایجاد شود تا بتوانیم با استفاده از پتانسیل این بخش و خرد جمعی تحولی در کشور ایجاد کنیم.

کد خبر 461048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.