دو روی سکه حمل و نقل در شهرکرد

داستان پر ماجرای حمل و نقل، گاه به کلاف سردرگمی می‌ماند که از هر طرف بخواهی جمع کنی، باز هم نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنان سراسر شهر را با دالان‌های نامرئی به هم دوخته‌اند. هر روز از صبحگاهان تا شامگاه به هر کوچه پس کوچه‌ای سرک می‌کشند که یا مسافران را به مقصد برسانند یا مسافرانی جدید را سوار کنند. گروه دیگری از آنان با اتوبوس‌های نو و گاه رنگ و رفته و پر دود، ایستگاه به ایستگاه می‌روند و مسافران را سوار و پیاده می‌کنند. همه آنان بخشی از ناوگان عریض و طویل حمل و نقل عمومی شهر هستند که چونان خون در رگ‌های شهر جریان دارند، اما کار آن‌ها به این سادگی‌ها هم نیست؛ تأمین دخل و خرج زندگی با مسافرکشی یا رانندگی با اتوبوس‌های عظیم‌الجثه در ترافیک و هیاهوی شهر، کار آسانی نیست. از این‌ها که بگذریم روی دیگر سکه، شهروندانی هستند چشم‌انتظار خدمت که اتفاقاً زیاد هم از وضعیت خدمات‌رسانی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهر راضی نیستند.

تأخیر اتوبوس‌ها در پیمایش مسیرها

مرضیه صانعی از شهروندان ساکن در منطقه منظریه (مسکن مهر) شهرکرد با اشاره به مشکلات این منطقه از نظر دسترسی به خطوط حمل و نقل عمومی، می‌گوید: بخش زیادی از مایحتاج روزانه را از بازار اصلی شهر تهیه می‌کنم، اما به دلیل فاصله این منطقه از بازار اصلی شهرکرد ترجیح می‌دهم کمتر به آن مکان بروم و اگر بخواهم به آنجا بروم هم بیشتر از تاکسی استفاده می‌کنم، زیرا با آنکه قیمت بالاتری نسبت به اتوبوس دارد اما سریع‌تر به مقصد و کارهای روزانه می‌رسم.

او می‌افزاید: اتوبوس‌های خط منظریه فرسوده است؛ یک بار هم برای بیان این مشکل با اتوبوسرانی تماس گرفتم که مسئولان آن سازمان مرا به شهرداری ارجاع دادند و مسئولان شهرداری هم گفتند: "اگر اتوبوس فرسوده است، پیاده شو و اتوبوس را حرکت بده"

محمود صفری، دیگر شهروند شهرکردی می‌گوید: در محله ما واقع در خیابان آفتاب میرآباد غربی، خط اتوبوس وجود دارد، اما تاکسی وجود ندارد؛ هر بار که عجله دارم باید تاکسی دربست یا آژانس بگیرم و رانندگان هم کرایه بیشتری دریافت می‌کنند و علت را استهلاک بالای این مسیر عنوان می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: فاصله این منطقه تا خیابان‌های اصلی شهر سبب می‌شود انجام کار اداری و رفتن به مراکز درمانی وقت‌گیر باشد به همین دلیل بسیاری از همسایه‌ها خودروی شخصی خریداری کرده‌اند، در این شرایط اگر مدیران شهری خواستار کاهش تردد خودروهای تک سرنشین هستند باید امکانات ناوگان حمل و نقل عمومی را افزایش دهند.

تینا خدیوی دیگر شهروند شهرکردی با بیان اینکه من هر روز با اتوبوس رفت و آمد می‌کنم، عنوان می‌کند: سرفاصله برخی مسیرها مانند میدان دفاع مقدس که خط اتوبوس گودال چشمه از آن عبور می‌کند بسیار زیاد است، تاکسی هم به ندرت از آن محل عبور می‌کند و به همین دلیل باید از آژانس استفاده کنم.

او اضافه کرد: هر زمان در تابستان یا زمستان از رانندگان اتوبوس خواستم سیستم گرمایشی یا سرمایشی را فعال کنند، گفتند: "نمی‌تونیم".

غم نان و درد جان و یک راه بن‌بست!

اما انتقادات به شیوه فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهرکرد تنها به انتقادات شهروندان محدود نمی‌شود؛ مسعود بهرامی، از رانندگان تاکسی شهرکرد می‌گوید: شیوع کرونا سبب شده تعداد مسافران کاهش یابد؛ سرفاصله و ایست در ایستگاه‌ها زیاد شده که سبب ناراحتی مسافران و رانندگان می‌شود. بیشتر رانندگان تاکسی به فکر تغییر شغل هستند، زیرا با این وضعیت امرار معاش و تأمین هزینه‌های زندگی بسیار سخت است.

یحیی باقری دیگر راننده تاکسی شهرکرد می‌گوید: مگر پرداخت تسهیلات کرونا به رانندگان تاکسی چه دردی دوا می‌کند؟ مگر نباید کار کنیم تا بتوانیم اقساط آن را پرداخت کنیم؟! تعجبم از این است که واقعاً راهکار دیگری برای کمک به رانندگان تاکسی نبود؟

شهروندانی که از ترس جان اتوبوس سوار نمی‌شوند

فرهاد رئیسی، رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری اما با اشاره به تأثیر شیوع کرونا بر حمل و نقل عمومی شهرهای این استان، می‌گوید: بسیاری از شهروندان به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی یا هراس از ابتلاء به این بیماری، از اتوبوس استفاده نمی‌کنند.

او با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از مراکز دانشگاهی و مدارس تعطیل است و اتوبوس‌ها چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، تصریح می‌کند: در این شرایط رانندگان اتوبوس از نظر تأمین درآمد با مشکل مواجه می‌شوند؛ برای مثال در مسیر دانشگاه آزاد، هفت دستگاه اتوبوس فعال بود که اکنون فعالیت این تعداد به صرفه نیست.

بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌شنوم

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ناچار هستیم این شرایط را تحمل کنیم، زیرا موظف به ارائه خدمات به شهروندان هستیم، اما باید بدانیم که در بسیاری از خطوط اتوبوسرانی دخل و خرج همخوانی ندارد و درآمدشان کاهش یافته است.

رئیسی خاطرنشان کرد: برای خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس شهری اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است تا برای نخستین بار تحول بزرگی در سیستم حمل و نقل عمومی شهر شهرکرد ایجاد شود.

او می‌گوید: با اجرای این طرح مهم ناوگان حمل و نقل عمومی شهرکرد نوسازی می‌شود، زیرا برخی اتوبوس‌های فعلی از رده خارج است که در قالب این طرح با اتوبوس‌های جدید جایگزین می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری تاکید می‌کند: در شهرها باید به طرح‌های توسعه و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اجرا و به این وسیله مشکلات ترافیکی رفع شود.

رئیسی خاطرنشان می‌کند: در ناوگان حمل و نقل شهری با توجه به تعداد کافی اتوبوس‌ها در خطوط شهری، به نحوی برنامه ریزی شده که حتی در دورترین نقاط شهر از میدان زاینده‌رود در غرب شهرکرد تا آپارتمان‌های مسکن مهر امکان استفاده از خطوط اتوبوس فراهم شود؛ این مسئله نشان می‌دهد پوشش حمل و نقل عمومی در شهر کامل شده و بیشتر بخش خصوصی درگیر فرایند ارائه خدمات شده است.

او با بیان اینکه در شورای پنجم طرح جامع ترافیک شهری شهرکرد مطرح شد که در حال تدوین است و به کاهش ترافیک شهری کمک می‌کند، عنوان می‌کند: سامانه جی‌پی‌اس بر روی تمام اتوبوس‌های شهری نصب شده تا مشخص شود هر اتوبوس در چه مسیری در حال فعالیت است.

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کارت شهروندی نیز با قابلیت استفاده در همه اتوبوس‌های شهری صادر شده و در حال استفاده است.

مترو نداریم، اما نیاز داریم

رئیسی می‌گوید: با توجه به هزینه‌های مترتب بر ایجاد خطوط مترو در حال حاضر طرح احداث خطوط قطار شهری برای شهرکرد پیش‌بینی نشده است، اما با توجه به بافت شهری شهرکرد که محدوده مشخصی دارد و ممکن است در طرح تفصیلی آینده، محدوده مسکونی این شهر افزایش یابد، لازم است طرح احداث مترو هم برای این شهر در نظر گرفته شود.

اتوبوس‌های پیر بازنشسته می‌شوند

مهرداد میرزائیان، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد می‌گوید: بر اساس چک لیست‌های موجود در ابتدای فصول سرد همه خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی از نظر آب بندی شیشه‌ها، پنجره‌ها و سیستم‌های گرمایشی چک و رفع ایراد می‌شود.

او می‌افزاید: سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر بر اساس موقعیت محلی و نیاز سنجی‌های تعداد مسافر، خطوط و تعداد خودروهای هر مسیر را تعیین می‌کند، این فرایند و کیفیت خدمات‌رسانی با استفاده از آمار روزانه، ماهانه، فصلی و سالانه بررسی و پایش می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد تصریح می‌کند: در صورت نیاز تعداد خودروها و اتوبوس‌های خطوط پر تراکم بیشتر خواهد شد؛ در عین حال این سازمان به دلیل شرایط ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال آن، دستورات جدید و محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد کرونا در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کند.

میرزائیان تاکید می‌کند: از ابتدای سال ۹۵ و با آغاز طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری تاکنون، تعداد ۱۷۴ دستگاه تاکسی شهری فرسوده با عمر بالای ۱۰ سال نوسازی و جایگزین شده است، این سازمان با توجه با افزایش عمر ناوگان حمل و نقل درون‌شهری فرایند بهسازی و تعمیر سالانه ۵۰ دستگاه اتوبوس را انجام داده است.

پول باشد، دلمان می‌خواهد کار کنیم!

او می‌گوید: از سال ۹۸ این سازمان پیگیری‌های لازم جهت اجرای طرح نوسازی ناوگان اتوبوسرانی طریق اوراق مالی اسلامی با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و بانک مرکزی را انجام داده است که با همت مدیران استانی و مجموعه مدیریت شهری، مجوزهای لازم در این خصوص اخذ شده است.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد یادآور می‌شود: برای این منظور اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال جهت خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس اختصاص داده می‌شود.

کد خبر 461030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی DE ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 0
    سلام من ساکن منظریه‌ام.روزی دوسه بار سوار اتوبوس میشم و میرم سرکار و برمیگردم.هردفعه هم باید ۲۰دقیقه نیم ساعت منتظر باشم تا اتوبوس بیاد اونم تو سرمای شهرکرد.بعد از ۷_۸سال که منظریه ساخته شده نباید یه فکری به این حال کرد.دیگه تموم مردم خسته شدن.هرچی ادم صبر میکنه اتوبوس نمیاد.