توافقنامه جدید اتحادیه اروپا برای کاهش انتشار کربن

کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با وجود مخالفت‌های شدید مقامات ارشد کشورهای لهستان و مجارستان، توافقنامه‌ای مبنی بر افزایش تلاش‌های خود برای کاهش ۵۵ درصدی انتشار گازهای آلاینده در هوا را امضا کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات ارشد کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک، توافقنامه‌ای امضا کردند که طی آن قرار شد این کشورها اهداف بلندپروازانه خود برای کاهش ۵۵ درصدی انتشار گازهای آلاینده تا سال ۲۰۳۰ را ادامه دهند. پیش از این نیز با وجود اصرار اعضای پارلمان اروپا برای ۶۰ درصد کاهش آلودگی تا زمان مقرر، کشورهای اروپایی موظف بودند میزان انتشار گاز دی اکسید کربن را تا ۴۰ درصد کاهش دهند.

در این بین کشورهایی نظیر مجارستان، جمهوری چک و لهستان شدیداً با افزایش هدف ۴۰ درصدی کاهش کربن به ۵۵ درصد مخالف بودند اما پس از ساعت‌ها مذاکره، در نهایت توافقنامه کاهش ۵۵ درصدی گاز دی اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ توسط تمام اعضا شرکت‌ کننده امضا شد. البته رهبران کشورهای اروپایی پس از توافق مبنی بر حمایت مالی از کشورهای مخالف برای بهبود زیرساخت‌های دوستدار محیط زیست خود، موفق به متقاعد کردن آن‌ها شدند.

امضای قرارداد فوق همزمان با سالگرد پیمان پاریس اتفاق افتاد و بنابراین شکلی نمادین به خود گرفت. در پیمان پاریس، تعداد ۱۹۵ نفر از نمایندگان کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پایتخت فرانسه مذاکره کردند و با اجماع در ۱۲ دسامبر توافقنامه‌ای برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به تصویب رساندند. قرارداد اتحادیه اروپا با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده از قدرت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود و بدون شک، شرکای بیشتری را از سراسر جهان برای مقابله با تغییرات اقلیمی به خود جذب خواهد کرد.
علاوه بر این، از آنجا که اتحادیه اروپا بارها ادعا کرده است که تا سال ۲۰۵۰ به اولین قاره کربن-صفر دنیا تبدیل خواهد شد، در نتیجه توافقنامه جدید زمینه را برای رسیدن سران این قاره به هدف بلندپروازانه خود هموار می‌کند.
 

کد خبر 461004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.