فعالیت بیش از ۶۰۰ پژوهش سرا در سراسر کشور

وزیر آموزش‌وپرورش در آئین تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناور برگزیده بااشاره به فعالیت بیش از ۶۰۰ پژوهش سرا در سراسر کشور، اظهار کرد: دانش‌آموز پژوهشگر به دانشجوی توانمند، کسب‌وکار قاعده‌مندتر و عرضه خدمات حرفه‌ای‌تر منجر خواهد شد.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در آئین تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناور برگزیده که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با تبریک هفته پژوهش، اظهار کرد: همه انسان‌ها در سطح فردی و چه در سطح گروهی و جمعی در تکاپو و تلاش برای رسیدن به اهداف هستند.

وی حل مسئله را یکی از پر فراوان‌ترین کارکردهای زندگی انسانی برشمرد و افزود: تلاش برای رفع نگرانی‌ها و کاهش بیم‌ها، تلاشی است که جامعه به شکل فردی و یا جمعی آن را دنبال می‌کند.

وزیر آموزش‌وپرورش، تصریح کرد: اگر این کارکرد انسان را به‌عنوان یک توانایی مادر شناسایی کنیم، مسئولیت آماده کردن انسان‌ها برای چنین توانمندی بر عهده نظام یادگیری است، بنابراین نظام یادگیری افراد را برای ایفای این نقش تجهیز می‌کند.

وی سطح بلوغ افراد، گروه‌ها و جامعه را به میزان توانمندی‌های آنان وابسته دانست و ادامه داد: هر چه توان جامعه در حل مسائل بالاتر رود توان ملی افزایش می‌یابد و برای دست‌یابی به این توانایی نیازمند پژوهش هستیم.

حاجی میرزایی پژوهش را جزو لاینفک زندگی انسان دانست و خاطرنشان کرد: بدون پژوهش زندگی کیفیت نخواهد داشت، منظور از پژوهش، فهم دقیق روابط بین پدیده‌ها، توانمندی مرتب کردن معلومات، روشن شدن مجهولات، بهره‌مندی مؤثر از معلومات برای کاستن از مجهولات، توانمندی جمع‌آوری اطلاعات و توانایی ساماندهی معلومات و تحلیل و آسیب‌شناسی مسائل است.

وی پژوهش را نیاز واقعی انسان‌ها و جوامع برشمرد و گفت: یکی از معیارهای حکمرانی شایسته، توانایی پایدار در حل مسئله است، بنابراین جامعه‌ای توانایی حل مسئله را دارد که این ظرفیت و توانمندی در آن به وجود آمده باشد و پژوهش این مأموریت را بر عهده دارد.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: پژوهش جزو راهبردی‌ترین مأموریت‌هایی است که یک جامعه دنبال می‌کند و آموزش‌وپرورش سنگ نخست این بنای رفیع است. در آموزش‌وپرورش، دانش آموزان را در بهترین دوره یادگیری و دوره طولانی دوازده‌ساله در اختیارداریم، در دوره‌ای که بیشترین اثرپذیری و پایدارترین نقش‌پذیری‌ها رادارند و هویت و شاکله شخصیت آن‌ها شکل می‌گیرد و اگر افراد با این توانمندی انس گرفتند در تمام زندگی این توانایی به کارشان می‌آید.

وی برنامه‌ریزی درسی را خلق موقعیت‌هایی برای یادگیری انسان‌ها دانست و گفت: در برنامه‌ریزی درسی، پژوهش رکن جدی و مورد توجه است بنابراین دروس باید مسئله محور باشند. فعالیت بیش از ۶۰۰ پژوهش سرا در سراسر کشور را داشتیم، وقتی به بهبود الگوی حکمرانی در آموزش‌وپرورش می‌اندیشیم بنای پژوهش بنای رفیعی است که این توانایی را به نحو مؤثری فراهم می‌کند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: وقتی دانش آموزان به‌اندازه زیادی به توانایی پژوهشگری مسلط شوند بهتر می‌توانند آینده کشورشان را بسازند بنابراین اگر دانش‌آموز پژوهشگری داشته باشیم، دانشجوی توانمند و کسب‌وکار قاعده‌مندتری را خواهیم داشت و عرصه و عرضه خدمات ما حرفه‌ای‌تر خواهد بود، روابط اجتماعی ما بهتر شکل می‌گیرد و ظرفیت‌های حل مسئله جامعه افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: مسائلی قابل‌حل است که درک مشترکی از آن به وجود آید، بنابراین اگر اجماع نسبی در میان صاحبان اندیشه، سیاست‌گذاران، سیاستمداران و مسئولین امر به‌خصوص در سطح ملی به وجود آید، توانایی برای حل مسئله افزایش می‌یابد.

عضو کابینه تدبیر و امید، خاطرنشان کرد: در شرایطی که به‌شدت واگرا هستیم ظرفیت‌های لازم برای حل پایدار مسائل ایجاد نشده است. در چنین شرایطی نمی‌توان یک نگرش واحد در اندیشه‌های واگرا ایجاد کرد و بهترین راه این است که به‌جای تفاهم روی محتوا، روی روش‌ها تمرکز کنیم.

وی پژوهش را روش اندیشیدن، گفتگو کردن و حل مسئله دانست و بیان کرد: اگر بیاموزیم که چگونه اطلاعات را طبقه‌بندی کنیم و در خدمت همدیگر قرار دهیم دستیابی به تفاهم میسرتر خواهد بود. هر چه ظرفیت پژوهشگری و آشنایی با روش‌ها و تکنیک‌های اندیشیدن عمیق و پژوهش کردن در موضوعات مختلف جامعه افزایش یابد، امید است که تفاهم ملی میسرتر باشد، بنابراین ما به پژوهش از این مسیر، با عنوان کارکرد امنیت ملی، عنصر اساسی در اقتدار و عزت جمهوری اسلامی و یک ابزار راهبردی برای تحقق اهداف و آرمان‌هایمان می‌رسیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محسن فخری زاده، گفت: این شهید بزرگوار در این عرصه تلاش زیادی کردند و در آسمان اندیشه ایرانی، پیروان رهبری و در آسمان همه دلسوزان و علاقه‌مندان نظام جمهوری اسلامی همواره می‌درخشد.

گفتنی است؛ برنامه‌های گرامیداشت هفته پژوهش با شعار "مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش‌آموز پرسشگر" برگزار می‌شود.

کد خبر 460993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.