هانی‌زاده: اردوغان می‌خواهد بین کشورهای منطقه شکاف ایجاد کند

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه نشان می‌دهد که هیچ گاه تاریخ را به خوبی نخوانده و تنها سعی دارد با کلماتی فریبنده دل مردم آذربایجان را به دست آورد و بین کشورهای منطقه شکاف ایجاد کند.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه در مورد آذربایجان اظهار کرد: سخنان اخیر رئیس جمهور ترکیه نشان می‌دهد که وی همواره درصدد احیای امپراطوری دفن شده عثمانی است و هرگز نتوانسته از تاریخ درس عبرت بگیرد.

وی افزود: بر اساس تاریخ، بخشی از رود ارس و ۱۴ ایالت جنوبی قفقاز تا سال ۱۸۱۳ بخشی از حاکمیت ایران بوده و در همین سال به موجب قرارداد ننگین گلستان بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر از مناطق جنوبی قفقاز از کشور جدا شد.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: ایران هرگز برای پیدا کردن اسناد حاکمیت خود در گذشته برنیامده است، اما اردوغان سعی دارد با خواندن اشعار آذری، واقعیت‌های تاریخی منطقه را تغییر دهد.

هانی‌زاده ادامه داد: آذربایجان از لحاظ مذهبی به ایران نزدیک‌تر است؛ زیرا جنبه‌های گرایشات مذهبی در آن بیشتر از تمایلات قومی است. تلاش‌های تیم اردوغان جهت بر انگیختن تمایلات قومیتی در آذربایجان بیهوده است.

وی تاکید کرد: پس از استقلال آذربایجان از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۰، خلیل تورگوت اوزال، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد آذربایجان ربطی به ترکیه ندارد؛ زیرا این کشور دارایی ملت شیعه است در حالی که ملت ترکیه سنی مذهب هستند.

این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه نشان می‌دهد که هیچ گاه تاریخ را به خوبی نخوانده و تنها سعی دارد با کلماتی فریبنده دل مردم آذربایجان را به دست آورد و بین کشورهای منطقه شکاف ایجاد کند.

کد خبر 460905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.