"اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" سدی در برابر بازگشت بایدن به برجام خواهد بود؟

در حالی که بخشی از مردم و مسئولان کشور امیدوار به بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام بودند، مجلس شورای اسلامی با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، همه این امیدواری‌ها را در هاله‌ای از ابهام فرو برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه ۱۲ آبان، پس از بررسی طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» با قید یک‌فوریت و با ۱۹۶ رأی با آن موافقت کردند. این طرح مصوبه‌ای هسته‌ای است که سازمان انرژی اتمی و دولت را موظف می‌کند به‌تدریج و مبتنی‌ بر میزان بدعهدی طرفین اروپایی و آمریکایی برجام در اجرای تعهداتشان، غنی‌سازی اورانیوم را به شرایط پیش از برجام بازگردانند. اما این طرح دارای بندهای مهم دیگری نیز هست.

به عقیده بسیاری از کارشناسان در این طرح خط باریکی میان تقویت موضع مذاکراتی ایران و تقویت توان اجماع سازی علیه ایران وجود دارد. یعنی اقدامی که به منظور تقویت موضع ایران اتخاذ می‌شود، اگر مبنای کارشناسی نداشته باشد، ممکن است به تقویت ایران هراسی و توان اجماع سازی علیه ایران منجر شود و به همین دلیل ضروری است چنین طرحی با مشورت و هماهنگی دستگاه دیپلماسی و کارشناسان خبره و فراجناحی این نهاد تهیه می‌شد. همچنین این طرح می‌تواند راه دشوار جو بایدن، رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا که در مورد روابطش با ایران از سوی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی شدیداً تحت فشار است، برای بازگشت به برجام دشوارتر کند.

در مورد طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و همینطور شرایط فعلی برجام با سیدعلیرضا نقوی حسینی، سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

تغییر دولت در آمریکا چه تأثیری بر رویکرد این کشور در قبال ایران دارد؟

معاهده برجام در زمان ریاست جمهوری اوباما منعقد شد و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت، اما با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وی به صورت غیرقانونی و با یک امضا از آن خارج شد. ترامپ با خروج از برجام همه موازین بین‌المللی را نقض کرد؛ زیرا زمانی که دولت یک کشور وارد قراردادی بین‌المللی می‌شود، اگر آن دولت تغییر کرد دولت بعدی نمی‌تواند از آن تعهد خارج شود، اما جمهوری خواهان تعهد برجام را تعهد دموکرات‌ها تلقی می‌کردند و از آن خارج شدند.

با خروج ترامپ از برجام، تحریم‌های ثانویه علیه جمهوری اسلامی ایران فعال شد و کشورهای عضو ۱+۴ نیز به تعهدات برجامی خود عمل نکردند و به نوعی تمامی مراودات بین‌المللی ایران متوقف شد و فروش نفت به پایین‌ترین سطح خود رسید. با آغاز فعالیت‌های انتخاباتی در ایالات متحده، جو بایدن صراحتاً اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات، به معاهده برجام برمی‌گردد.

در حال حاضر بایدن در صدد بازگشت به برجام است و به همین دلیل رژیم صهیونیستی و گروه‌های فشار تلاش می‌کنند که بازگشت وی به توافق برجام را مشروط به مذاکره در مورد فعایت‌های موشکی و تسلیحاتی ایران کنند. بایدن نمی‌تواند تنها با یک امضا برجام را احیا کند، در حالی که موضع رسمی و قاطع جمهوری اسلامی ایران این است که به هیچ عنوان در موضوعات موشکی مذاکره نخواهد کرد و اگر ایالات متحده می‌خواهد چهارچوب همکاری با ایران را تقویت کند، تنها باید در قالب برجام به تعهدات خود عمل کند. در صورتی ایران طرح پنجگانه کاهش تعهدات برجامی خود را لغو می‌کند، که واشنگتن و کشورهای اروپایی بدون شرط به برجام برگردند.

طرح اقدام راهبردی چه تأثیری در روند لغو تحریم‌ها خواهد داشت؟

مصوبه مجلس شورای اسلامی چندین گام جلوتر از شرایط فعلی است و حامیان آن معتقدند که می‌تواند دست دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را پر کند و به عنوان یک اهرم فشار، کمک دست آن باشد؛ در صورتی که این مصوبه مشکلات زیادی را برای بازگشت بایدن به برجام ایجاد خواهد کرد. بهتر است تا زمانی که دولت بایدن مستقر نشده و موضع رسمی خود را در مورد برجام اعلام نکرده است برای بازگشت وی به برجام نباید مانع شد. در حال حاضر گروه‌های فشار در ایالات متحده تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا مانع از بازگشت بایدن به برجام شوند. ایران نباید به دست این جریان‌ها بهانه بدهد و آن‌ها را در رسیدن به اهدافشان کمک کند.

دلیل نگرانی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از بازگشت بایدن به برجام چیست؟

فشارهای اقتصادی ترامپ بر ایران تمام بازوهای اقتصادی تهران در منطقه را قطع کرد؛ بنابراین طبیعی است که رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات از این شرایط خرسند باشند. اگر بایدن به برجام بازگردد تمام خواب‌های خوش دشمنان ایران آشفته می‌شود و به همین دلیل است که سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا اعلام می‌کند از ترس بازگشت بایدن به برجام خوابش نمی‌برد.

خروج ایران از برجام چه مشکلاتی را همراه خواهد داشت؟

بنده از مخالفان برجام بودم و اعتقادی به آن نداشتم؛ زیرا تصویب آن را خلاف منافع ملی کشور می‌دانستم و معتقد بودم نباید زیر بار چنین توافقی برویم و مسیر استقلال و تکیه بر منافع داخلی را با مقاومت در برابر دشمن همواره کنیم، اما در هر صورت برجام تصمیم نظام بود و زمانی که به آن عمل کردیم دیگر نباید چوب خروج از آن را هم بخوریم و مورد اتهام جامعه جهانی قرار بگیریم و هزینه پرداخت کنیم. باید اجازه دهیم مابقی کشورهای دنیا با خروج از برجام بدنام شوند، همانگونه که آمریکا با خروج از این معاهده بین‌المللی، خیانت خود را نشان داد. اگر ایران از برجام خارج شود فضا را به نفع رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی مهیا می‌کند. بهتر است با خروج از برجام بهانه به دست دشمنان ندهیم.

به همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی یادآوری می‌کنم که شرایط اقتصادی کشور بسیار سخت است و سفره مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود. در حال حاضر بسیاری از مردم جامعه تحت فشار اقتصادی قرار دارند و بهتر است برای حل این واقعیت‌ها، راهکاری پیدا کرد. علیرغم اینکه معتقدم نباید کشور منتظر پشتیبانی غرب بماند، اما نباید در مسیر ارتباط با کشورهای هم پیمان مانع تراشی کرد؛ زیرا اگر بخواهیم در مسیر برجام سنگ اندازی کنیم، کشورهای چین و روسیه نیز با ما همکاری نمی‌کنند.

زمانی که قطعنامه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب می‌شد، روسیه و چین هم عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل بودند و می‌توانستند آنها را وتو کنند، اما از آن تبعیت کردند؛ بنابراین بهتر است در مسیر همکاری با کشورهای دنیا مانع تراشی نکنیم.

کد خبر 460837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.