آیا واکنش آلرژیک به واکسن فایزر از محبوبیت آن می‌کاهد؟

در پی واکنش آلرژیک دو شهروند انگلیسی نسبت به واکسن فایزر، مقامات این کشور هشدار دادند هر شخصی که سابقه واکنش آلرژیک نسبت به یک واکسن، دارو یا غذا را دارد، از دریافت واکسن فایزر خودداری کند.

به گزارش ایمنا، روز گذشته دو نفر از کارکنان بخش سلامت انگلیس پس از دریافت واکسن فایزر دچار یک واکنش آلرژیک آنافیلاکتوئید شدند. هر دو این افراد دارای سابقه آلرژی شدید بودند و در حال حاضر وضعیت آن‌ها رو به بهبود است.

در پی واکنش آلرژیک دو شهروند انگلیسی نسبت به واکسن فایزر، مقامات این کشور هشدار دادند هر شخصی که سابقه واکنش آلرژیک نسبت به یک واکسن، دارو یا غذا را دارد، از دریافت واکسن فایزر خودداری کند.

این رویه فرصت کافی را برای بررسی موضوع توسط متخصصان و تشخیص دلایل بروز آلرژی نسبت به واکسن فراهم می‌کند.

البته به اعتقاد برخی از متخصصان، این هشدار بسیار سخت‌گیرانه است و صرفاً باید شامل افرادی باشد که سابقه واکنش آلرژی نسبت به یک واکسن را دارند. شرکت فایزر روز گذشته (چهارشنبه) افرادی را که سابقه واکنش آلرژیک شدید (مانند واکنش آنافیلاکتوئید) نسبت به یک واکسن یا ترکیبات مورد استفاده در واکسن این شرکت را دارند، از آخرین فاز آزمایشات بالینی حذف کرده است.

واکنش‌های آنافیلاکتوئید، واکنش‌های آلرژیک با شدت نسبتاً پایین هستند که موجب تورم گلو، ناراحتی تنفسی و بلع می‌شوند؛ این در حالی است که شرکت مدرنا تاکنون هیچ اطلاعاتی درباره حضور یا حذف داوطلبان دارای سابقه آلرژی شدید نسبت به واکسن، دارو یا غذا از آزمایشات بالینی واکسن خود را منتشر نکرده است؛ اما بر اساس بررسی‌های قبلی در خصوص واکسن مدرنا بیشترین عوارض جانبی پس از تزریق دومین واحد از واکسن گزارش شده و شامل گیجی (در ۹.۷ درصد از داوطلبان)، درد عضلات (در ۸.۹ رصد از داوطلبان)، درد مفاصل (در ۵.۲ درصد از داوطلبان)، سردرد (در ۴.۱ درصد از داوطلبان) و سرخی محل تزریق (در دو درصد از داوطلبان) بوده است. کمتر از دو درصد از داوطلبان نیز دچار تب شدید شده‌اند.

جان سوارزبرگ یکی از متخصصان بیماری‌های عفونی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، معتقد است که عوارض جانبی واکسن‌ها معمولاً ظرف شش هفته پس از واکسیناسیون بروز می‌کنند.

بنابر این اگر در طول شش هفته پس از دریافت واکسن تغییرات قابل توجهی در وضعیت سلامت دریافت‌کننده آن رخ ندهد، تقریباً می‌توان مطمئن بود که قرار نیست واکسن عوارضی برای شخص داشته باشد. با توجه به این که فایزر و بایونتک درخواست تأیید اضطراری واکسن خود را به سازمان غذا و داروی آمریکا تقدیم کرده است، بررسی موضوع واکنش آلرژیک نسبت به واکسن در دستور کار جلسه روز پنجشنبه (امروز) کمیته نظارت بر غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است.

با توجه به این که بیش از ۵۰ میلیون شهروند آمریکایی به نوعی آلرژی مبتلا هستند، استفاده از واکسنی که موجب واکنش شدید آلرژیک می‌شود، در کشور آمریکا یک چالش جدی محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود واکنش‌های آلرژیک در انگلیس در روند صدور مجوز استفاده از واکسن در آمریکا مورد توجه قرار گیرد و افرادی که دارای واکنش‌های آلرژیک شدید هستند، در این کشور نیز از دریافت واکسن منع شوند. با توجه به اینکه هزاران نفر آماده دریافت واکسن جدید کرونا هستند و هزاران نفر دیگر با مشارکت در انجام آزمایشات بالینی واکسن‌های در دست تولید، در تلاشند تا به همنوعان خود کمک کنند، باید دید آیا اخبار جدید در مورد عوارض آلرژیک واکسن، تمایل افراد را در مورد واکسینه‌شدن کاهش می‌دهد؟

منبع: ایرنا

کد خبر 460715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.