اطلاعات در زمینه آلودگی هوا نیازمند بازنگری است

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شهرهای ما با تاب آوری فاصله زیادی دارد زیرا با وجود کاهش ۳۰، ۴۰ درصدی ترددها و تعطیلی برخی مشاغل در زمان همه گیری کرونا، همچنان شرایط آلودگی هوا را شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا لاهیجان زاده روز - پنجشنبه ۲۰ آذرماه - در آئین اختتامیه نخستین جشنواره آثار خبری در حوزه تالاب که مجازی برگزار شد با بیان اینکه ویروس کرونا در جهان روزانه خسارت‌هایی مختلفی وارد می‌کند، اظهار کرد: از دست دادن عزیزانی که تا ابد جایگزین نخواهند شد، خسارت‌های اقتصادی به کشورهای دنیا و از بین رفتن شغل‌هایی که مشکلات اقتصادی برای مردم به بار آورده است از جمله آسیب‌های کرونا است اما در کنار این موارد از زاویه دیگر تأثیر این ویروس بر انسان‌ها و محیط زیست قابل بررسی است.

لاهیجان‌زاده افزود: ویروس کرونا فرصت تفکر برای انسان و تنفس برای زمین را به وجود آورد هرچند با خسارات اقتصادی هنگفتی همراه است.

وی ادامه داد: این ویروس روی تفکر انسان‌ها تغییر زیادی ایجاد کرده و اتفاق‌هایی که شاید در سال‌های گذشته امکان حذف آن نبود اکنون به راحتی از بین رفته است یا روش استفاده آن فرق کرده، افق جدیدی برای انسان‌ها باز شده و روش‌های نوین جایگزین روش‌های گذشته شده و همین موضوع باعث شد تا زمین نیز نفس بکشد.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: اکنون روزانه ده‌ها هزار پرواز لغو می‌شود، در هشت ماه گذشته صدها هزار پرواز لغو شده و پیش‌تر که میلیارد تن سوخت فسیلی به اتمسفر زمین وارد می‌شد، در این مدت مصرف سوخت و ورود آلاینده‌ها به اتمسفر و تولید پسماندها کاهش چشمگیری داشته است.

فاصله بسیار شهرها با موضوع تاب آوری

وی تصریح کرد: با وجود این، بسیاری از اطلاعات در این زمینه نیاز به بازنگری دارند زیرا در حالی که کلاس‌های آموزشی به شیوه‌های نوین در زمان همه گیری کرونا برگزار می‌شود و درصدی از کسبه فعالیت نمی‌کنند اما شرایط کیفی هوا ناسالم است که این مسئله نشان می‌دهد که شهرهای ما فاصله زیادی با تاب‌آوری دارد و حتی با کاهش ۳۰، ۴۰ درصدی تردد شرایط آلودگی هوا را شاهد هستیم.

لاهیجان زاده در ادامه به برگزاری نخستین جشنواره آثار خبری در حوزه تالاب‌ها اشاره و اظهار کرد: فعالیت رسانه‌ای از سه مؤلفه اطلاعات، ارتباطات، محتوا و مخاطب می‌تواند نقش به سزایی در حوزه‌های مختلف داشته باشد و رسانه‌ها و خبرنگاران می‌توانند تصمیم‌های اشتباه مسئولان را در حوزه‌های تخصصی اصلاح کنند و نقش پر رنگی در توسعه خواهند داشت.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ اثر به دبیرخانه نخستین جشنواره ارسال شد، گفت: با وجود اینکه این جشنواره برای اولین بار برگزار می‌شد اما استقبال بسیار خوب بود و امید است در سال‌های پیش رو نیز بهتر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین جشنواره آثار خبری برای فعالان خبر و رسانه در حوزه آب و تالاب در سه بخش خبر و گزارش، عکس و اینفوگرافیک، فیلم و موشن گرافیک با هدف تقویت خبرنگاران تالابی، مدیران حوزه روابط عمومی و دیگر فعالان حوزه آب و تالاب در کشور با همکاری طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و دفتر روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که حدود ۳۹۲ اثر شامل ۲۰۵ خبر و گزارش، ۱۴۰ عکس و اینفوگرافی و ۴۷ فیلم و موشن گرافی از ۱۵ استان کشور به دبیرخانه ارسال شده بود و از هر بخش سه اثر برتر انتخاب شد.

کد خبر 460681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.