حضور مجریان ذیصلاح سبب کاهش تخلفات ساختمانی می‌شود

مسئول نظارت بر ساخت و سازهای شهری شهرداری ساوه گفت: حضور مستمر مجریان ذی‌صلاح در اجرای پروژه‌ها، تخلفات ساختمانی را کاهش داده و از احداث ساختمان‌های بی‌کیفیت جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، سعید حکیمی با بیان اینکه سازنده ذیصلاح با مدیریت هزینه‌ها، عمر مفید ساختمان و کیفیت آن را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: بکارگیری مجری ذیصلاح الزامی قانونی است و مجریان ذیصلاح در ارتقای کیفی و کاهش کمی هزینه‌های ساختمان نقش مؤثری دارند.

وی ادامه داد: اگرچه طبق مقررات، استفاده از مجریان ذیصلاح در تمام ساخت و سازها از جمله در شهر ساوه الزامی است، اما گاهی شاهد عدم حضور ثابت مجری یا حضور مجریان ذیصلاح صوری در ساخت و سازهای شهر هستیم که نتیجه آن ساخت ساختمان‌های بی کیفیت برای مردم است.

مسئول نظارت بر ساخت و سازهای شهری شهرداری ساوه اضافه کرد: براساس فصل چهارم آئین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از ماده ۹ الی ۲۰، تمام عملیات اجرایی ساختمان باید توسط اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی اجرای ساختمان به عنوان مجری انجام شود و مالکان برای انجام امور ساختمانی مکلف هستند از اینگونه مجریان استفاده کنند.

حکیمی یادآور شد: به استناد فصل سوم مجموعه شیوه‌نامه‌های آئین‌نامه اجرایی و آئین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ (مبحث دوم مقررات ملی ساختمان)، بسیاری از الزامات اجرایی و تضمین کیفیت ساختمان توسط مجریان ذی‌صلاح به انجام می‌رسد و به این ترتیب و با تدبیر قانون‌گذار، بخشی از مسئولیت سنگین تضمین کیفیت ساخت و ساز که تا پیش از آن صرفاً بر دوش مهندسان ناظر گذاشته شده بود، برعهده مجریان ذیصلاح گذاشته شد.

وی تصریح کرد: با این الزام، برای هر پروژه ساخت‌وسازی، یک مهندس ناظر و یک مجری ذیصلاح از سوی سازمان نظام مهندسی انتخاب و تعیین می‌شود و مهندس ناظر نیز مکلف است تنها در صورتی به صاحب پروژه مجوز شروع به کار بدهد که مجری ذیصلاح در محل پروژه حضور فیزیکی داشته باشد.

به گفته مسئول نظارت بر ساخت و سازهای شهری شهرداری ساوه حضور مؤثر مجری ذیصلاح در کل فرآیند ساخت و ساز امری الزامی است و در واقع، مجری ذیصلاح است که باید ضوابط فنی و ایمنی که از سوی مهندس ناظر برای پروژه تعیین می‌شود را پیاده سازی کند.

حکیمی گفت: متأسفانه صاحبان پروژه‌ها گاهی برای کاستن از هزینه‌ها، به استفاده از مجریان ذیصلاح اما صوری روی می‌آورند، مجریان ذیصلاحی که حضور مستمر و مؤثری در محل پروژه ندارند.

وی گفت: در صورتی که مجریان واقعی از ابتدای اجرای پروژه تا انتهای کار حضور داشته و بر اساس نظر قانون فعالیت کنند نقش زیادی در افزایش کیفیت ساختمان خواهند داشت و اگر قرار باشد که مجریان ذیصلاح با وضعیت فعلی انجام وظیفه کنند قطع به یقین حضور آنها در پروسه ساخت و ساز بی نتیجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه شهرداری، نظام مهندسی و سرمایه گذار سه ضلع مهم در ساخت یک مسکن با کیفیت برای مردم هستند، یادآور شد: توجه نکردن به مشکلات حوزه مسکن و اعتماد به سرمایه گذار موجب رونق حاشیه نشینی در شهر خواهد شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 460672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.