راهکارهای مقابله با سیلاب در شهرها چیست؟

یک کارشناس عمران گفت: مقابله با سیلاب در شهرها چند بعدی است و چنانچه یکی از این ابعاد مدنظر قرار نگیرد در شرایط اضطرار با چالش‌هایی مواجه می‌شود.

علیرضا دلال زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طراحی شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و تعیین حد بستر قدیم رودخانه یا حریم رودخانه از جمله راهکارهای مقابله بهتر با سیل در شهرها است.

وی با بیان اینکه تعیین حد و حریم رودخانه سال‌ها پیش قانونی شده است، اما در این زمینه کم‌کاری‌هایی شده است، خاطرنشان کرد: در طراحی تأسیسات شهری برای جمع‌آوری آب‌های سطحی باید پارامترهای متعددی از جمله دید هواشناسی، فیزیوگرافی به معنی شناخت شیب زمین و وضعیت رودخانه بررسی شود.

این کارشناس عمران ادامه داد: سپس میزان روان‌آب را محاسبه شده و بر اساس آن سازه‌هایی متناسب برای جمع آوری، انتقال و دفع آب طراحی و ساخته می‌شود.

دلال زاده عنوان کرد: برخی شهرها به دلیل وجود رودخانه، زهکشی طبیعی و مناسبی دارد و روان‌آب‌های حاصل از بارش باران باید به سمت این زهکشی هدایت می‌شود اما در صورتی که انتقال روان‌آب به درستی انجام نشود احتمال وقوع سیلاب وجود دارد.

وی تصریح کرد: برخی مواقع شرایط لازم برای جمع‌آوری مناسب آب‌های سطحی شهر وجود دارد اما تخلیه آشغال و زباله‌ها شهری در مجاری انتقال آب مانع از انتقال روان‌آب‌ها شده و مشکلاتی را به وجود می‌آورد بنابراین تأسیسات و مجاری که به درستی کار نکند نمی‌تواند مانع از وقوع سیلاب در زمان بارش شدید باران شود.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه مقابله با سیلاب در شهرها چند بعدی است، تاکید کرد: چنانچه یکی از این ابعاد مدنظر قرار نگیرد، مقابله با سیلاب در شرایط اضطرار با چالش‌هایی مواجه می‌شود، البته سازگاری با طبیعت و جلوگیری از توسعه شهرها در حریم رودخانه یا مسیل قطعاً بیشتر از طراحی تاسیساتی برای انتقال و دفع روان‌آب باید مدنظر قرار بگیرد.

کد خبر 460468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.