طغیانی: کلیات بودجه پذیرفته نیست

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه باید بر اساس واقعیت‌ها تنظیم شود که در سال ۱۴۰۰ با کسری مواجهه نشویم. به نظر نمی‌رسد کلیات بودجه به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: انتظار می‌رفت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به گونه‌ای مانند سال ۹۹ تنظیم شود تا شاهد تکرار ایرادات و مشکلات زیادی نباشیم، اما نه تنها بودجه ۱۴۰۰ درس آموخته از بودجه سال گذشته نیست، بلکه در برخی زمینه‌ها کاملاً معکوس عمل کرده است.

وی افزود: در بودجه سال ۹۹، فروش روزانه نفت یک میلیون بشکه و به قیمت ۵۰ دلار پیش بینی شده بود که واکنش‌های زیادی را همراه داشت، اما با بی اعتنایی دولت نسبت به آنها، بودجه در کمیسیون تلفیق بسته و ابلاغ شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در بودجه ۱۴۰۰ میزان فروش نفت خام و میعانات دو برابر شده است و ۲.۳ میلیون بشکه در روز به قیمت ۴۰ دلار در بازارهای جهانی پیش بینی شده است.

طغیانی تاکید کرد: مبحث فروش دارایی‌ها نیز در بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته دو برابر شده است؛ زیرا در سال گذشته درآمد حاصل از فروش دارایی‌ها حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود، اما امسال این مبلغ به ۱۱۲ میلیارد تومان افزایش یافته است که بسیار خوش‌بینانه است و تحقق آن بعید به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رفت در بودجه ۱۴۰۰ ساختارها اصلاح شده و پایه‌های مالیاتی جدیدی ایجاد شود و در نتیجه درآمد مالیاتی متفاوتی جایگزین شود، اما درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰ تنها در حد نرخ تورم تعیین شده است. در آمد مالیاتی در بودجه ۹۹ حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود، اما در بودجه ۱۴۰۰ به حدود ۲۴۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ در حالی که نباید به تولید کنندگان و کسب و کارهای کشور فشار وارد کرد و در مقابل از درآمد سالم و پایدار مالیاتی هم نباید غفلت کرد و به طرف فروش نفت رفت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: انتظار می‌رفت دولت با یک مدیریت دقیق در افزایش بودجه عمومی صرفه‌جویی کند، اما در بودجه ۱۴۰۰ هزینه‌های دولت ۴۵ درصد افزایش یافته که جای تأمل است.

طغیانی ادامه داد: حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش اوراق بهادار در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است که به نوعی گروگان گرفتن آینده محسوب می‌شود. این حجم از فروش اوراق به بهانه‌های مختلف در بودجه قابل توجیه نیست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه مشکلات یاد شده، از نظر ما کلیات بودجه پذیرفته نیست؛ زیرا این ارقام باید تصحیح شده و با افزایش پایه‌های مالیاتی و ساماندهی معافیت‌ها به سمت تحقق درآمدهای مالیاتی حرکت کنیم؛ همچنین بودجه باید بر اساس واقعیت‌ها تنظیم شود که در سال ۱۴۰۰ با کسری مواجهه نشویم. به نظر می‌رسد کلیات بودجه به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نرسد.

کد خبر 460425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.