۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
چرا پهنه بندی منسوخ شده است؟

یک دکترای شهرسازی گفت: پهنه بندی از موضوعاتی در شهرسازی است که عمر علمی و تئوریک آن به قرن بیستم مربوط می‌شود و در اندیشه مدرن در شهرسازی تنها از منظر نظری رواج دارد.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در دوران مدرن با تقسیم بندی عملکردی شهر به چهار پهنه کلی شامل حمل و نقل، سکونت، اشتغال و اوقات فراغت، موضوع پهنه بندی متناسب با هر کدام از حوزه‌ها به عنوان شرط اساسی برای ایجاد یا توسعه شهری مطرح شد.

وی اضافه کرد: در دوران مدرن و به دنبال استانداردسازی اندیشه‌های علمی، دیدگاه مجردی به موضوع شهر، فارغ از جریان‌ها و ارتباطات غالب شد که نتیجه آن تهیه نقشه‌های پهنه بندی کاربری بدون توجه به اختلاط عملکرد بود.

این دکترای شهرسازی افزود: این نوع نگاه ضرایب اقتصادی شهر در حوزه‌هایی از جمله حمل و نقل را افزایش داد و موجب از بین رفتن زمین و محیط زیست شد.

اخگر عنوان کرد: انتقادات جدی وارد شده به موضوع پهنه بندی باعث شد از اواخر قرن بیستم، تحت تأثیر تفکر و تئوری توسعه پایدار، موضوع پهنه بندی نیز با چالش جدی مواجه شود.

وی افزود: در طرح‌های جامع شهرهای ایران و در شرح خدمات این طرح‌ها، اندیشه پهنه‌بندی کاربری هنوز هم به چشم می‌خورد که البته مشکلاتی را نیز برای شهرها در پی داشته است.

کد خبر 460411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.