وضعیت حمل و نقل عمومی در پساکرونا

وسایل حمل و نقل عمومی برای فرهنگ و شیوه زندگی شهری بسیار ضروری و مهم است؛ این صنعت به بهبود اقتصاد شهر نیز کمک شایانی می‌کند و به همین علت پس از پایان یافتن همه گیری کرونا، وسایل حمل و نقل عمومی باید نوآورتر شوند و کیفیت بنیادی خود را حفظ کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ بسیاری از عادات روزانه افراد را به طور اساسی تغییر داده است، بنابراین ممکن است سال‌ها طول بکشد تا افراد همانند قبل از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، قطار و اتوبوس‌های شلوغ استفاده کنند. پیش‌بینی شده است که مردم تا مدتی پس از پایان یافتن ویروس کرونا، فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند و در ساعات شلوغ از رفت و آمد پرهیز خواهند کرد. حال چه استراتژی‌هایی باید اجرا شود تا مردم همانند قبل از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و به زندگی پیشین خود بازگردند؟

بدترین سناریو در شرایط فعلی موجود در سراسر دنیا این است که مردم از شهرها به مناطق روستایی مهاجرت کنند. این اتفاق تأثیرات فاجعه‌باری بر مردم سراسر دنیا و محیط زیست خواهد گذاشت، زیرا حومه شهر گسترش پیدا می‌کند، آلودگی ناشی از خودروها و فعالیت‌های انسانی در ناطق روستایی افزایش می‌یابد و تعداد زمین‌های کشاورزی مورد استفاده نیز کم می‌شود. در صورتی که افراد زیادی از شهرها به روستاها مهاجرت کنند، جمعیت بازار کار در شهرها کوچک می‌شود و در نهایت خدمات وسایل حمل و نقل عمومی که در حال حاضر نیز با کمبود شدید بودجه مواجه است، بلافاصله سقوط خواهد کرد. بنابراین تغییر استراتژی‌های مورد استفاده در زمینه وسایل حمل و نقل عمومی می‌تواند مانع بروز مشکلات ذکر شده شود.

از زمانی که اولین فرد در ایالات متحده آمریکا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شد، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، قطار و مترو در این کشور به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد. به طوری که تعداد مسافران در منطقه خلیج سانفرانسیسکو ۸۷ درصد کاهش پیدا کرد. در حالی که این کاهش در واشنگتن دی سی و نیویورک به ترتیب ۷۹ و ۷۴ درصد بود. این آمار نشان می‌دهد که باید تلاش کرد تا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پس از اتمام بیماری کرونا افزایش پیدا کند.

از بین بردن ترس از سوار شدن بر وسایل حمل و نقل عمومی، موضوعی است که مقامات دولتی باید به آن توجه کنند. در نیویورک از رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی درخواست شده از ماسک استفاده کنند، در غیر این صورت جریمه خواهند شد. علاوه بر این، متروها هر ۲۴ ساعت یک بار تعطیل می‌شوند تا کاملاً ضدعفونی و تمیز شوند. نتایج مطالعات انجام شده در شهرهای دیگر نیز نشان می‌دهد که میزان شیوع ویروس کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی کم است.

به عنوان مثال، استفاده از خودروی شخصی در جزیره استاتن که در قسمت جنوبی نیویورک واقع شده است، افزایش پیدا کرده است، اما تعداد افراد مبتلا در این منطقه بیشتر از مناطقی مانند منهتن است که مردم از اتوبوس و مترو استفاده می‌کنند. علاوه بر این، مردم در شهر هنگ کنگ که یکی از متراکم‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود، از وسایل حمل و نقل عمومی بسیار استفاده می‌کنند. اما تعداد آمار مبتلایان به بیماری کرونا در این شهر کمتر از یک دهم آمار ثبت شده در منطقه روستایی کانزاس است.

مشکلی که در گذشته و پیش از شیوع ویروس کرونا وجود داشت، شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی در ساعات خاصی از روز بود زیرا کارمندان طی یک ساعت مشخص منزل را به مقصد محل کار ترک می‌کردند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کردند. با توجه به شرایط پیش آمده، قطعاً پس از پایان یافتن همه‌گیری کرونا، تعداد افرادی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند به سطح قبل باز نخواهد گشت. بنابراین سازمان‌های مدیریت وسایل حمل و نقل عمومی باید نهایت ابتکار را به کار بگیرند تا این وسایل کارایی بیشتری داشته باشند و قابل‌اعتمادتر از قبل شوند. در این صورت ممکن است افراد متقاعد شوند که همانند گذشته سوار اتوبوس، مترو یا قطار شوند.

وسایل حمل و نقل عمومی برای فرهنگ و شیوه زندگی شهری بسیار ضروری و مهم است. همچنین، این وسایل به بهبود اقتصاد شهر نیز کمک شایانی می‌کند. بنابراین در آینده، پس از پایان یافتن همه‌گیری کرونا، وسایل حمل و نقل عمومی باید نوآورتر شوند و کیفیت بنیادی خود را حفظ کنند.

کد خبر 460405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.