"هدف صفر" شهرهای جهان در سوانح رانندگی

اخیراً در سراسر جهان، "هدف صفر" به جنبشی بسیار رایج در طراحی پویایی شهری تبدیل شده است به این معنی که برنامه‌ریزان در تلاشند ایمنی خیابان‌ها را به حداکثر و تصادفات جاده‌ای را به حداقل برسانند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشور سوئد در دهه ۱۹۹۰ آغازگر جنبش "هدف صفر" در ایمن‌سازی خیابان‌های شهری بود و پس از آن سایر کشورهای اروپایی و بریتانیا در جهت افزایش ایمنی خیابان‌های شهری بیشترین اقدامات را کردند. این روزها بسیاری از کشورها و شهرهای سراسر جهان رویکرد سیستم ایمن در جاده‌ها را به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی در طراحی شهری مورد توجه قرار می‌دهند و در تلاشند ایمنی خیابان‌ها و جاده‌ها را به حدی افزایش دهند که در صورت اشتباه سهوی شهروندان، رویداد ناگواری رخ ندهد. در نتیجه اقدامات شده در این زمینه، تا کنون تصادفات خیابانی به طور چشمگیری کاهش یافته و جان بسیاری از شهرنشینان حفظ شده است.

اگرچه امروزه شهرها در سراسر قاره اروپا و بیش از ۴۰ شهر در ایالات متحده آمریکا، "هدف صفر" تصادفات جاده‌ای را در رأس طراحی‌های شهری خود قرار داده‌اند، اما اعمال این هدف در شهرهای آمریکای لاتین و کارائیب بیش از پیش مشهود است. در این شهرها، هر ساله بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و بسیاری نیز با آسیب‌های جدی مواجه می‌شوند. در واقع تصادفات جاده‌ای عامل اصلی مرگ و میر کودکان بین ۵ تا ۱۴ سال و عامل دوم در مرگ افراد بین ۱۵ تا ۴۴ سال در آمریکای لاتین و شهرهای کارائیب به شمار می‌رود. بنابراین برنامه‌ریزان شهری در این مناطق باید "هدف صفر" تصادفات جاده‌ای را به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار دهند و در رسیدن به آن از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

شهرهای آمریکای لاتین در تلاش برای رسیدن به هدف صفر تصادفات جاده‌ای

برنامه‌ریزان در بسیاری از نقاط آمریکای لاتین با پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه ایمن‌سازی خیابان‌ها و افزایش استانداردهای جدید مواجه شده‌اند. به خصوص در شهرهای بوگاتای کلمبیا و فورتالزا و سائوپائولو در برزیل، اقداماتی که برای افزایش ایمنی خیابان‌ها صورت گرفته، پیامدهای مثبت زیادی داشته و جان بسیاری از شهروندان را نجات داده است. به عنوان مثال در بوگاتا، پایتخت کلمبیا، سرعت حرکت خودروها در پنج خیابان اصلی شهر که پیش از این بیش از ۲۵ درصد تصادفات جاده‌ای را از آن خود کرده بود کاهش یافته است و همین امر در مقایسه با چهار سال گذشته، جان بیش از ۶۰ نفر را در تنها ۶ ماه نجات داده است.

در برزیل نیز، مقامات در شهرهای سائوپائولو و فورتالزا، نحوه طراحی خیابان‌ها را ارتقا داده و سرعت حرکت خودروها را در اغلب خیابان‌های شهر، به خصوص در نزدیکی مدارس به طور چشمگیری کاهش داده‌اند. شواهد حاکی است که پس از این اقدامات، امنیت کاربران خیابان‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است به طوری که تنها طی یک سال، نرخ مرگ‌های ناشی از تصادفات خیابانی در کلانشهر سائوپائولو به میزان ۶۸ درصد، نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. در فورتالزا نیز اقدامات شده در راستای افزایش ایمنی خیابان‌ها تا سال ۲۰۱۸ کاهش ۴۴ درصدی مرگ و میر را در پی داشته و پیش‌بینی شده است تا پایان ۲۰۲۰ این سیر نزولی مرگ‌های خیابانی به ۵۰ درصد برسد.

چرا اقدامات بیشتری لازم است؟

اگرچه شهرهای آمریکای لاتین و کارائیب در بهبود ایمنی خیابان‌ها و کاهش مرگ‌های ناشی از تصادفات در چند سال اخیر، بسیار موفق عمل کرده‌اند با این حال برای رسیدن به هدف صفر تصادفات جاده‌ای، اقدامات بیشتری لازم است. هر روز بر تعداد شهرهایی که به جنبش "هدف صفر" سوانح خیابانی می‌پیوندند افزوده می‌شود اما اغلب آن‌ها از اصول لازم برای رسیدن به این هدف پیروی نمی‌کنند. در نتیجه تغییر رویکردهای قدیمی برای رسیدن به هدف جدید، چالش‌های بسیاری نیز در پی دارد که اگر بر اساس استانداردها انجام شود، دستیابی به خیابان‌های ایمن را امکان‌پذیر می‌کند.

کد خبر 460395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.