نیمی از مبتلایان به کرونا دیابت دارند/ ابتلای بیش از ۱۶ هزار کاشانی به دیابت

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در برخی از کشورها نیمی از مبتلایان به کووید ۱۹ به بیماری دیابت نیز مبتلا بوده‌اند و در حال حاضر حدود ۱۶ هزار و ۳۲۵ نفر بیمار مبتلا به دیابت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کاشان شناسایی شده‌اند و تحت مراقبت قرار دارند.

مرتضی پنجه‌شاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه دیابت زمانی رخ می‌دهد که بدن نمی‌تواند انسولین تولید کرده یا به طور مؤثر از آن استفاده کند، اظهار کرد: دیابت یک بیماری جدی و طولانی است که باید کنترل شود، به طور کلی دیابت در سه گروه نوع یک، نوع دو و دیابت بارداری طبقه بندی می‌شود.

وی ادامه داد: دیابت نوع یک بیماری دوران کودکی و نوجوانی است که نمی‌توان از آن پیشگیری کرد، اما مبتلایان به این نوع دیابت در صورت تأمین دائمی انسولین، خودمراقبتی و اندازه‌ گیری قند خون می‌توانند در سلامت زندگی کنند، دیابت نوع دو در صورت اقدام به موقع قابل پیشگیری و درمان است و حدود ۹۰ درصد از مبتلایان به دیابت در جهان به دیابت نوع دو مبتلا هستند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۴۸۳ میلیون بزرگسال (۱ نفر در هر ۱۱ نفر) در جهان مبتلا به دیابت بودند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ تعداد افراد مبتلا به دیابت به ۵۷۸ میلیون نفر افزایش یابد و ممکن است تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران از مرز ۷۰۰ میلیون نفر بگذرد، در پاندمی کرونا نیز در برخی کشورها تقریباً نیمی از مبتلایان به کرونا دیابت دارند.

۶.۱ درصد مبتلایان به دیابت در کاشان بالای ۳۰ سال هستند

وی با اشاره به آگاهی نداشتن یک چهارم از مبتلایان دیابت از بیماری خود در ایران، افزود: نیمی از مبتلایان به دیابت در جهان نیز از بیماری خود اطلاع ندارند و سه نفر از هر چهار دیابتی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند و از هر شش تولد یک مورد درگیر قند خون بالا (هیپرگلیسمی) در بارداری هستند.

پنجه‌شاهی افزود: دو سوم افراد مبتلا به دیابت در مناطق شهری زندگی می‌کنند و سه چهارم آن‌ها در سن کار هستند و حدود ۴.۲ میلیون نفر سالیانه در جهان در اثر دیابت فوت می‌کنند، همچنین هزینه‌های جهانی دیابت ۷۶۰ میلیارد دلار در سال و دیابت باعث ده درصد از کل هزینه‌های صرف شده در سلامت است.

وی در خصوص شناسایی بیماران مبتلا به دیابت در منطقه کاشان، اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۱۶ هزار و ۳۲۵ نفر بیمار مبتلا به دیابت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کاشان شناسایی شده‌اند و تحت مراقبت قرار دارند که از این تعداد حدود ۶.۱ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال هستند، همچنین در پاندمی کرونا افراد مبتلا به دیابت باید مراقبت و پیشگیری بیشتری نسبت به سایر افراد داشته باشند تا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا نشوند.

کد خبر 460373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.