آموزش و نظارت عمومی، گام نخست تامین امنیت زنان قزوین

آموزش شهروندی، ارتقای سواد رسانه‌ای و بهبود کیفیت و افزایش دسترسی به فضاهای عمومی شغلی بخش بزرگی از نیاز به امنیت زنان در قزوین را پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه شهرها از جوانب مختلف، ایجاد بسترهای لازم برای حضور امن و فعال زنان در آن شهر را پیچیده‌تر می‌کند. این پیچیدگی با کم‌رنگ شدن بنیان‌های اجتماعی شهر که حاصل شکاف میان بافت اجتماعی سنتی و جوان است بیشتر می‌شود.

از یکسو فضاهای ناامن فیزیکی و مجازی و از سوی دیگر گسترش فقر و سایر آسیب‌های اجتماعی در کلانشهرها و مراکز استان‌ها به دلیل مهاجر پذیر بودن و تنوع قومیتی و فرهنگی، بیشتر احساس می‌شود.

راه مقابله با این ناامنی‌ها در شهرهایی که گام‌های نخست را برای اتخاذ رویکردهای اجتماعی و شهرسازی در حوزه ارتقای امنیت برداشته‌اند طولانی‌تر از شهرهای بزرگ‌تر است که از سال‌ها پیش سعی کرده‌اند امکان حضور امن تمام اقشار جامعه از جمله زنان را در شهر فراهم کنند.

قزوین یکی از این شهرهاست که می‌تواند با تکیه بر اصالت خود و نگاه به ظرفیت‌های بزرگ توسعه که پیش‌رو دارد، زمینه را برای حضور امن زنان در فعالیت‌های اجتماعی فراهم کرده و هرچه بی شار در مقابله با روزنه‌های بروز ناامنی گام بردارد.

فعالیت آزاد زنان، زمینه‌ساز بالندگی تمام شهروندان است

مریم بیدخام، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین و کارشناس حوزه زنان در این خصوص با بیان اینکه امنیت زنان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های توسعه یافتگی است، می‌گوید: زنان از نظر ساختار فیزیولوژی و روحی نسبت به مردان آسیب‌پذیرتر هستند بدین سبب فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای فعالیت آزاد آن‌ها در اجتماع و خانواده به رشد و بالندگی تمام شهروندان کمک می‌کند.

او ادامه می‌دهد: بدین ترتیب معماری شهری در امنیت بانوان تأثیر بسزایی دارد حتی به مجتمع‌های مسکونی نیز باید این رویکرد سرایت کند زیرا ضریب امنیت به‌ویژه برای زنان در مجتمع‌های مسکونی متفاوت با منازل مسکونی است.

به عقیده او فراهم کردن اماکن ویژه بانوان می‌تواند امنیت این قشر از شهروندان را ارتقا داده و از تقابل ناخواسته در جامعه جلوگیری کند.

بیدخام تصریح می‌کند: امنیت برای زنان باید به اندازه‌ای باشد که وقتی برای فعالیت اجتماعی و نیاز روزانه در شهر تردد می‌کنند، هیچ نگرانی برای آن‌ها، همسر و خانواده‌هایشان احساس نشود.

او ادامه می‌دهد: ایمن‌سازی شهر از نظر ساختاری در حیطه وظایف شهرداری و شورای شهر است و باید نوع معماری و شهرسازی به نحوی باشد که حضور زنان در مدیریت شهری، اماکن فرهنگی و تفریحی، ورزشی و آموزشی را با امنیت کامل تقویت کند.

این کارشناس حوزه زنان با بیان اینکه در بعد فیزیکی نیز نهادهایی مانند نیروی انتظامی و قوه قضائیه باید مقدمات ارتقای امنیت برای زنان را فراهم کنند، می‌افزاید: امر به معروف و نهی از منکر، تقویت ابزار فرهنگی و استفاده از رسانه‌ها در آگاه سازی و آموزش زنان در حوزه امنیت مؤثر خواهد بود.

سواد رسانه‌ای برای همه لازم است، برای زنان لازم‌تر

حسین بختیاری معاون مطالعات اجتماعی نیروی انتظامی قزوین نیز بر نقش افزایش آگاهی شهروندان در ارتقای امنیت آن‌ها به ویژه زنان و ضعف در اتخاذ رویکردهای اجتماعی برای مقابله با ناامنی تاکید می‌کند.

او می‌گوید: امنیت زنان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همانند فضای حقیقی جامعه نسبت به مردان در سطح پایین‌تری قرار دارد بنابراین آموزش و افزایش سواد رسانه‌ای برای تمام شهروندان لازم و برای زنان لازم‌تر است.

بختیاری می‌افزاید: آموزش در حوزه رسانه، اصلاح و اجرای قوانین برای امنیت بانوان، همراهی و همکاری همه سازمان‌ها و نهادها با نگاه مردم محور، شناخت آسیب‌ها و عوامل ناامنی، ایجاد مراکز خاص ویژه فعالیت زنان، اشتغال مناسب آن‌ها، فعال شدن مشاغل خانگی و رعایت نگاه سنتی ایرانی اسلامی از جمله راه‌حل‌های مناسب برای افزایش امنیت زنان است که باید نهادهای مرتبط این موارد را در دستورکار خود قرار دهند.

او اضافه می‌کند: درآمد پایدار و داشتن حداقل‌های موردنیاز برای زندگی یکی از پیش زمینه‌های تأمین امنیت است و فقدان آن و گسترش فقر زمینه ناامنی برای زنان در جامعه را فراهم می‌کند.

بختیاری به ساماندهی شهر به عنوان مقوله‌ای مهم در ارتقای امنیت زنان نگاه کرده و می‌گوید: زنان در تفرجگاه‌ها و مراکز پرتردد شهر به صورت کلامی و فیزیکی در معرض خطر هستند بنابراین فضای جامعه ملزومات خاص خود را درباره امنیت نیاز دارد تا بتواند محیط امنی را برای زنان به ارمغان آورد.

لزوم توجه به امنیت زنان در فضاهای عمومی و شغلی

او تصریح می‌کند: امنیت زنان شاغل در مراکز خصوصی و غیر دولتی یکی از دغدغه‌های اصلی حوزه شهروندی است که طبق آمار، بیشترین تهدید متوجه زنان شاغل در بنگاه‌های صنعتی، پاساژها و محیط‌های شخصی است.

این کارشناس حوزه امنیت و آسیب‌های اجتماعی می‌گوید: نقاط کور شهری که می‌تواند ناامنی را دامن بزند مانند تفرجگاه‌ها، ضعف در روشنایی پارک‌ها، نقاط مستعد تجمع ارازل و اوباش که خشونت‌های کلامی و فیزیکی را علیه همراه دارد، بسته بودن پل‌های عابر پیاده به خاطر تبلیغات و نداشتن دید کافی برای رصد، اعتیاد در مردان که ناامنی را برای خانواده و جامعه به همراه دارد، از مهم‌ترین بسترهایی است که امنیت زنان را در خانواده و جامعه تهدید می‌کند.

او راهکار افزایش امنیت برای زنان در شهر را اینگونه تشریح می‌کند: افزایش دوربین‌های کنترل ترافیک و شناسایی نقاط و مناطق جرم‌خیز می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را در شهر کاهش دهد.

ارتقای امنیت زنان با رصد بیشتر فضاهای شهری

بخش عمده‌ای از ناامنی فضاهای شهری به دلیل ضعف در عملکرد مدیریت شهری است؛ شناسایی نقاط ناامن برای زنان و تلاش برای افزایش امنیت در این مناطق شهری می‌تواند گام نخست و بزرگ برای حضور فعال زنان در شهر باشد.

مهدیه‌سادات قافله‌باشی، دبیر شورای شهر قزوین در این خصوص می‌گوید: تأمین امنیت بانوان دغدغه شورای شهر بوده و در صحن شورا تذکر لازم برای افزایش امنیت نقاط شهری به شهرداری داده شده است؛ شهرداری نیز سعی کرده با هدف افزایش دسترسی و نظارت اجتماعی در نقاط شهری، در مکان‌هایی که امکان مزاحمت برای شهروندان وجود داشته دوربین نصب کند.

او می‌افزاید: محصور بودن دو طرف پل‌های عابر پیاده با تابلوهای تبلیغاتی نیز باعث کاهش امنیت برای زنان در ساعات شب می‌شد که این موارد نیز تا حد ممکن اصلاح شد، مناسب‌سازی روشنایی پارک‌ها و پل‌ها نیز گسترده‌تر دنبال شده است تا توسط دوربین و نظارت عمومی شهروندان، تردد امن در این قسمت‌ها نیز رصد شود.

قافله‌باشی ادامه می‌دهد: همچنین مرکز سرپرست خانوار در چوبیندر و خیرآباد برای افزایش امنیت زنان تأسیس شده است که این دو مرکز در قزوین برای زنان سرپرست خانوار به همراه مشاوره و آموزش مشاغل خانگی ارائه خدمت می‌کند.

خانه امن، برای زنان آسیب‌دیده

او می‌گوید: ایجاد خانه‌های امن برای بانوان که در خانه خود در معرض آسیب جدی قرار دارند در نظر گرفته شده تا در شهر امنیت آنان حفظ شود؛ این زنان پس از مراجعه به خانه‌های امن توسط مراجع مسئول به مشکلات آنان رسیدگی می‌شود که گام بزرگی در جلوگیری از وقوع آسیب جدی به زنان خواهد بود.

او با اشاره به حق شهروندان برای داشتن امنیت مناسب می‌گوید: اعتقادی به تفکیک جنستی برای افزایش امنیت شهروندان ندارم و هرگونه ناامنی برای بخشی از شهروندان می‌تواند روی سایر اقشار جامعه تأثیرگذار باشد. شهر به همه شهروندانش نیاز دارد بنابراین باید مکانی امن برای آن‌ها باشد تا بتوانند فعالیت‌های فردی و اجتماعی خویش را در شهری پویا و فعال دنبال کنند.

قافله باشی می‌گوید: در حوزه شهری فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم برای تأمین امنیت بانوان نیاز است که بتوانند با آسودگی خیال به کار و فعالیت اجتماعی بپردازند.

عضو شورای شهر قزوین با اشاره به اماکن ساخته شده ویژه بانوان ادامه می‌دهد: اتاق ویژه کودک و مادر در فرهنگسراها، پارک‌ها، پایانه‌ها و اماکن تفریحی برای اینکه مادران بتوانند نیاز کودکان شیرخوار خود را بدون هراس رفع کنند از جمله طرح‌هایی بوده که در قزوین انجام شده است.

ایجاد فضاهای تفرجگاهی برای زنان

ایجاد فضاهای تفریحی و ورزشی ویژه زنان می‌تواند در افزایش امنیت برای حضور آن‌ها مؤثر باشد که قافله‌باشی در این خصوص می‌گوید: در باراجین و کمربندی شرق مسیر پیاده روی ویژه وجود دارد که مورد استفاده عموم است.

قافله‌باشی تصریح می‌کند: در ورزش قهرمانی بِه ویژه با نگاه حمایتی به تیم‌های ورزشی بانوان نگاه شده است زیرا این امر یکی از مؤلفه‌های لازم برای امنیت زنان بوده و نیاز است سلامت جسمی و روحی آنان تقویت شود. ورزش قهرمانی در کنار ورزش‌های همگانی نیاز به زیر ساخت‌های لازم دارد که شهرداری و شورا در حد توان خویش انجام وظیفه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 460370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.