تکمیل آئین نامه صیانت و حمایت از گزارشگران فساد در شهرداری تهران

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران از رئیس شورا درخواست کرد آئین نامه صیانت و حمایت از گزارشگران فساد را که با کار کارشناسی کمیته بودجه و نظارت مالی و کمیته شفافیت و کمیسیون حقوقی تکمیل شده است را در اولویت رسیدگی و تصویب در صحن شورا قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست خبری محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران و مجید فراهانی، ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران "با عنوان گزارش به مردم و رونمایی از دستاوردهای شورا در حوزه محاسبات و پایش عملکرد " برگزار شد.

مجید فراهانی، در این نشست خبری اظهار کرد: در آستانه روز جهانی مبارزه با فساد از گزارش‌های روشنگر، پرسشگری و مطالباتی که با پیگیری اصحاب رسانه زمینه ساز اصلاح و بهبود فرآیندها و کاهش فساد شده تشکر می‌کنم.

او افزود: یکسال پیش در چنین روزهایی با تدبیر رئیس شورا و به منظور پیگیری و اعمال حق نظارت مالی شورا و پایش عملکرد شهرداری تهران در اجرای مصوبات شورا، با تغییر در ساختار دبیرخانه شورا "معاونت محاسبات و پایش عملکرد " فعالیت خود را آغاز و مسئولیت نظارت و راهبری این معاونت از سوی رئیس محترم شورا به اینجانب واگذار شد، امروز در این نشست بخشی از دستاوردها و اقدامات این معاونت رونمایی خواهد شد.

فراهانی تاکید کرد: از مهم‌ترین وعده‌های شورای پنجم ارتقا انضباط مالی و اعمال حق نظارت مالی شورا بدون هیچ ملاحظه‌ای بوده است، بر همین اساس شورا در مسیر استفاده از این حق قانونی که بر اساس بند هشت و بند ۳۰ ماده ۸۰ قانون شوراها مورد تاکید قرار گرفته است، دو مصوبه جدی داشت که این مصوبات از حیث فرآیند محوری، حاکم کردن قانون و شفافیت با تکیه بر تجربیات شورا در ادوار گذشته برای نخستین بار در این دوره به تصویب رسید.

ناظر رئیس شورا در پایش و عملکرد شورای شهر تهران ادامه داد: این دو مصوبه مهم و اثر گذار در حوزه نظارت مالی عبارتند از نظام نامه نحوه ارزیابی، تأیید و نظارت بر عملکرد ذیحساب وقائم مقامان ذیحساب شهرداری تهران و دیگر نظام نامه نحوه انتخاب حسابرس و راهبری عملیات حسابرسی در شهرداری تهران که با تصویب این دو نظام نامه نحوه اعمال نظارت مالی شورا در حین خرج از طریق قائم مقامان ذیحساب و پس از خرج توسط حسابرسان سامان پیدا کرد.

او اضافه کرد: در این مسیر و تا پیش از پایان دوره پنجم شورا طرح تشکیل" دیوان محاسبات شهری تهران" نیز تقدیم شورا خواهد شد تا ما به وعده و عهدمان با مردم تهران عمل کرده باشیم.

ناظر رئیس شورا درامور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران گفت: همین جا لازم می دانم از رئیس شورا تقاضا کنم تا آئین نامه صیانت و حمایت از گزارشگران فساد را که با کار کارشناسی کمیته بودجه و نظارت مالی و کمیته شفافیت و کمیسیون حقوقی تکمیل شده است را در اولویت رسیدگی و تصویب در صحن شورا قرار دهد تا شاهد صیانت، حمایت و تقدیر از گزارشگران فساد در شهرداری تهران باشیم.

رونمایی از دستاوردهای حوزه محاسبات شورا

فراهانی با بیان اینکه امروز از سه دستاورد شورا در حوزه محاسبات و پایش عملکرد رونمایی می‌شود، گفت: یکی از اقدامات انجام شده در این حوزه راه اندازی اپلیکیشن ذیحساب شهر است که برای اولین بار دست نامه الکترونیکی مالی و معاملاتی ویژه ذیحسابان منتخب شورای اسلامی شهر تهران توسط معاونت محاسبات و پایش عملکرد شورا طراحی و اجرا شده است.

او افزود: این اپلیکیشن علاوه بر آنکه تمام مقررات و قوانین مالی و معاملاتی و مصوبات شورا را در دسترس کاربران قرار می‌دهد، از امکان گزارشگری مالی آنلاین قائم مقامان ذیحساب به شورا و امکان ثبت شکایت شهروندان از عملکرد قائم مقامان ذیحساب و ثبت گزارش تخلفات مالی و معاملاتی در شهرداری برخوردار است.

فراهانی اضافه کرد: دسترسی به محتوای آموزشی حوزه مالی و معاملاتی، اطلاعات برنامه و بودجه شهرداری و گزارشات تفریغ بودجه و حسابرسی صورتهای مالی از دیگر امکانات این اپلیکیشن به شمار می‌آید، کلیه کاربران برای دانلود و استفاده از این اپلیکیشن می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی شورا مراجعه کنند.

ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دیگر اقدامات تاکید کرد: انتشار کتاب چالش‌ها و مشکلات محلات شهر تهران از دیگر موارد است.

او ادامه داد: این کتاب را می‌توان نخستین کتاب جمع نویسی شده بر پایه مساله یابی دانست که با مشارکت یکایک شورایاران عزیز محلات شهر تهران تهیه و نگارش شده است. شورایاران عزیز با مشارکت در تدوین سند تحویل و تحول محلات و شناسایی ابر چالش و مشکلات محلات خود داده‌های این کتاب را فراهم کردند و همکارانم در معاونت محاسبات و پایش عملکرد با پالایش این داده‌ها و تبدیل آن به اینفوگرافیک و نقشه‌های منطقه‌ای و محلی مجموعه مشکلات و چالش‌های ۳۷۵ محله در ۲۲ منطقه شهر تهران را در قالب یک کتاب گردآوری کردند.

ابلاغ چالش‌های محلی به شهرداران مناطق

فراهانی گفت: همچنین به منظور مساله محور کردن فعالیت‌های مدیریت شهری چالش‌های محلات هر منطقه و ناحیه را در قالب یک نقشه آماده کرده‌اند که پس از این موضوع به شهرداران مناطق ابلاغ خواهد شد تا مسیر عملکرد مدیریت شهری منطقه را در کاهش و حل مشکلات محلات به‌کار بندند.

ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همچنین در پایش عملکرد مناطق که توسط شورا انجام می‌گیرد، وضعیت عملکرد شهرداری مناطق در کاهش و حل این مشکلات مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. دیگر اقدام سامانه الکترونیکی کمیسیون ماده ۳۸ آئین نامه مالی شهرداری‌ها (سامانه دعاوی پیمانکاران با شهرداری تهران) است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: این سامانه به عنوان یکی از سامانه‌های حوزه نمایندگان شورا در کمیسیون‌ها و مجامع به منظور تمام الکترونیکی کردن فرآیند ثبت دعاوی، مستند سازی و قابل رهگیری کردن شکایات و دعاوی پیمانکاران و طرف‌های قرار داد با شهرداری تهران طراحی و اجرا شده است.

وی در توضیح این کمیسیون اظهار کرد: کمیسیون ماده ۳۸ بر اساس آئین نامه مالی شهرداری‌ها با حضور نماینده قوه قضائیه، نماینده فرمانداری و نماینده شورای شهر به منظور رسیدگی به دعاوی شهرداری و طرف قرارداد با شهرداری تشکیل می‌شود که اینجانب به عنوان نماینده شورا در این کمیسیون عضویت دارم و با هدف شفافیت راه اندازی این سامانه را از اولین جلسه حضورم در این کمیسیون مورد پیگیری قرار دادم و اکنون این سامانه پس از فعالیت دوره آزمایشی آماده کاربری و بهره برداری است.

ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: آنچه انجام شده است در مسیر ادای حق به شهر بوده و امیدوارم زمینه رضایت همشهریان بیش از پیش فراهم شده باشد.

مراجعه به گرمخانه‌ها افزایش یافته است

فراهانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر میزان واقعی بودن بودجه ۱۴۰۰ و پیش بینی شرایط ناشی از شیوع کرونا در تهیه لایحه، گفت: هفت موضوع در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده و از الزامات است. از ابتدای اسفند ۹۸، کل سال ۹۹ و بخشی از سال ۱۴۰۰ درگیر کرونا هستیم. کرونا ضربه زیادی به بسیاری مشاغل و همچنین شهرداری وارد کرد.

وی افزود: هر چند شهرداری مسئولیت قانونی در این زمینه ندارد ولی نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد و مسئولیت اجتماعی در این زمینه دارای اهمیت است. طول این ایام افرادی که به گرمخانه‌ها و مراکز بهاران مراجعه می‌کنند بیشتر شده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اولویت‌های سال آینده خاطرنشان کرد: به جای اینکه پروژه جدید داشته باشیم تمرکز بر پروژه‌های نیمه تمام داریم؛ طی شش ماه اول سال ۹۹ حدود ۳۸ درصد تحقق بودجه نداشتیم. در حال حاضر بر پروژه‌های کوچک مقیاس محلی تمرکز می‌کنیم که این مشکلات نیز احصا شده است.

فراهانی با اشاره به دیگر اولویت‌ها گفت: بحث سال سوم برنامه توسعه نیز موردتوجه خواهد بود و تکالیف و عقب ماندگی دو سال گذشته را باید در بودجه ۱۴۰۰ بپردازد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: برای سال آینده درآمدهای جدید هم مطرح است. مصوبه هفته گذشته مجلس هم دست ما را می‌بندد و باید به فکر درآمدهای جدید مانند استارت آپ ها، پارک حاشیه‌ای و وصول بدهی‌ها دولت برای تهاتر باشیم.

هزینه‌ها باقی و درآمدها کاهش یافته است

وی در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی برای هزینه‌هایی که به خاطر کرونا لغو شده افتاده است، گفت: شیوع کرونا باعث شد بسیاری از درآمدهای شهرداری از بین برود ولی هزینه‌ها پا برجاست. مثلاً درآمد برج میلاد از همایش بوده و برنامه خاصی اجرا نشده و همچنین فعالیت‌های سازمان ورزش هم دارای وقفه است. افرادی که استخدام هستند حقوق می‌گیرند ولی درآمدی وجود ندارد.

وی در خصوص وضعیت تحقق بودجه ۹۹ گفت: درآمدهای شش ماه دوم بیش از شش ماه اول محقق می‌شود. شهرداری تهران باید اصلاحیه بودجه بیاورد و پیشنهاد ما این است تا برای سه ماه آخر سال برنامه جدیدی ارائه شود. با توجه به شرایط جدید باید برنامه داشته و لازم است برنامه‌ها هم پویا باشد.

فراهانی با اشاره به جلسه آینده شورای شهر اضافه کرد: آنچه در جلسه آینده مطرح است بحث الزامات بودجه شورا برای ۱۴۰۰ است. شهرداری تا انتهای دی‌ماه باید لایحه پیشنهادی را ارائه دهد.

پولی برای مقابله با کرونا به شهرداری داده نشد

وی با اشاره به بودجه کرونا برای سال ۱۴۰۰ گفت: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه مستقیم در ستاد شهرداری برای مقابله با کرونا پرداخت شده است. علی رغم پیش بینی دولت که از محل صندوق ذخیره ارزی برای کرونا در نظر گرفته است اما پولی از این محل به شهرداری پرداخت نشده و جای گله مندی است اما در هزینه‌های غیر مستقیم حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد به شهرداری تهران خسارت وارد شده است و پیش بینی می‌شود ۹ هزار میلیارد خسارت غیرمستقیم ناشی از کرونا به شهرداری تحمیل شود.

عضو شورای شهر تهران ضمن انتقاد از مصوبه مجلس گفت: اختیارات شوراها و شهرداری توسط مجلس و دولت محدود شده است و علی رغم اختلافات با یکدیگر در حوزه کم کردن اختیارات شوراها و مدیریت شهری پیش رفته اند.

به گزارش ایمنا، در حاشیه این نشست سامانه ذیحساب شهر راه اندازی شد.

برای اولین بار دست نامه الکترونیکی مالی و معاملاتی ویژه ذیحسابان منتخب شورای اسلامی شهر تهران توسط معاونت محاسبات و پایش عملکرد شورا طراحی و اجرا شده است.

این اپلیکیشن علاوه بر آنکه تمام مقررات و قوانین مالی و معاملاتی و مصوبات شورا را در دسترس کاربران قرار می‌دهد، از امکان گزارشگری مالی آنلاین قائم مقامان ذیحساب به شورا و امکان ثبت شکایت شهروندان از عملکرد قائم مقامان ذیحساب و ثبت گزارش تخلفات مالی و معاملاتی در شهرداری برخوردار است.

دسترسی به محتوای آموزشی حوزه مالی و معاملاتی، اطلاعات برنامه و بودجه شهرداری و گزارشات تفریغ بودجه و حسابرسی صورت‌های مالی از دیگر امکانات این اپلیکیشن به شمار می‌آید، تمام کاربران برای دانلود و استفاده از این اپلیکیشن می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی شورا مراجعه کنند.

کد خبر 460253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.