توضیح هاشمی درباره منتشر نشدن لیست املاک شهرداری تهران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اشتباهاتی در لیست املاک شهرداری وجود دارد و جامع نیست بنابراین انتشار رسمی می‌تواند مشکل قضایی ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست خبری محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران و مجید فراهانی، ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران "با عنوان گزارش به مردم و رونمایی از دستاوردهای شورا در حوزه محاسبات و پایش عملکرد " برگزار شد.

هاشمی در این نشست اظهار کرد: در شورای شهر، دیوان محاسبات نداریم و حتی مجلس هم موارد را با تأخیر انجام می‌دهد و پایش مسائل محاسباتی در کشور زمانی انجام می‌شود که کار از کار گذشته است.

وی ادامه داد: در شهرداری نیز به همین صورت است و اکنون بحث‌های مالی و حسابرسی‌های مربوط به سال ۹۳ در حال رسیدگی است و اگر این اقدام شکل بگیرد و شورا بر امور مالی در شهرداری مسلط شود اثربخشی بسیاری در نظم دادن به کارهای شهرداری دارد.

هاشمی با تاکید بر اینکه قانون‌مند شدن محاسبات اثرگذاری زیاد دارد، افزود: از آنجایی که به طور قانونی اجازه تشکیل دیوان محاسبات را ندادند که باید این مساله دنبال شود اما نکته اصلی لزوم ورود به موقع اطلاعات است که بهینه، قابل فهم و عوام پسند باشد و هم متخصصین و هم شهروندان بتوانتد از آن استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در مورد پایش عملکرد نیز همین مطرح است، ما نزدیک به ۶۰۰ مصوبه در شورا داشتیم که تعداد زیادی از آنها از سوی شهرداری بوده است و شهرداری معمولاً در تقاضاهای مربوط به خود عملکرد مناسب‌تری دارد و طرح‌هایی که اعضا می‌دهند عمدتاً در شهرداری دچار وقفه در اجرا می‌شود و این امر می‌تواند نسبت به لوایح و طرح‌ها مؤثر باشد.

وی اضافه کرد: طرح‌ها و لوایح از ابتدا تا انتهای تصویب و اجرا در سامانه قابل دسترس همه باشد چرا که این امر منجر به بهبود عملکرد شورای شهر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص املاک واگذار شده شهرداری گفت: املاک در شهرداری مساله مهمی است و هر ملکی که ترجیحی واگذار شده غیرقانونی است. بیش از یک‌هزار ملک در اختیار ارگان‌ها و تشکیلات دولتی است و کمتر از یک‌هزار مورد آن در اختیار سایر افراد است که ۴۰۰ ملک آن پس گرفته شده است.

وی ادامه داد: این املاک در طی سال‌های بعد از انقلاب واگذار شده است و ما در این سه سال بعد از مساله املاک نجومی شفافیت ویژه‌ای را منظور کردیم و این اتفاق رخ داده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا لیست املاک به صورت رسمی در سامانه شفاف منتشر نشد، گفت: اشتباهاتی در این لیست وجود دارد و جامع نیست و انتشار رسمی می‌تواند مشکل قضائی ایجاد کند و تصمیم گرفتیم کامل شده روی سامانه شفاف بارگذاری شود.

افزایش ۲۰ درصدی بودجه ۱۴۰۰ تهران

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره لایحه بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ گفت: بودجه دولتی حدود ۴۷ درصد افزایش داشته و در بحث بودجه شرکت‌ها کمتر افزایش داشته و مجموع افزایش بودجه در حدود ۲۰ درصد است. در شهرداری تهران با توجه به وضعیت تورم باید بودجه را با حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش ببندیم البته هنوز بودجه در اختیار ما قرار نگرفته و سیاست‌هایی از سوی شورا ابلاغ شده و باید منتظر باشیم تا در پایان مهلت قانونی آن را ارائه دهند تا بررسی شود.

هاشمی با بیان اینکه در بودجه توسعه محله محوری قوت بیشتری نسبت به گذشته دارد گفت: سعی می‌کنیم به صورت نقطه‌ای و دقیق به بررسی بودجه محلات بپردازیم.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بودجه شهرداری در حوزه حمل و نقل چگونه است گفت: بخش حمل و نقل سه بخش است و یک بخش بحث خودرو محوری است و شهرداری در این زمینه مشکل ندارد که باید برخی از گره‌های ترافیکی را رفع کند. بحث حمل و نقل عمومی مساله دیگر است که در این مورد نیز سعی ما بر این است که خودمان را وابسته به دولت نکنیم، هرچند تقاضای پرداخت یارانه از سوی دولت را داریم.

سهم تهران از بودجه کشور ناچیز است

رئیس شورای شهر ادامه داد: در بخش زیرساخت‌ها براساس قوانین کشوری دولت هیچ راهی جز مشارکت ندارد چراکه از آن منتفع می‌شود و هرچه در حمل و نقل عمومی هزینه کند به نفع دولت است.

وی با اشاره به تخصیص بودجه حداقلی در لایحه ۱۴۰۰ دولت گفت: بودجه‌ای که ما درخواست کردیم به مرز ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید اما تنها یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان برای تهران گذاشته شده که مبلغ ناچیزی است و از مجمع نمایندگان تهران درخواست کردیم که مسائل مربوط به تهران را مدنظر قرار دهند.

هاشمی ادامه داد: ما از قانون هدفمندی یارانه‌ها و قوانین موجود طلبکار هستیم و باید بودجه‌های آن به شهرها و کلانشهرها پرداخت شود.

کد خبر 460238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.