آینده دوناتی شهرهای پساکرونا!

قرنطینه‌های کرونایی در بریتانیا، بیش از هر جای دیگر، خیابان‌های اصلی و پر تردد شهری را تحت تأثیر قرار داده است. بسیاری از فروشگاه‌ها فعالیت خود را متوقف کرده و افراد زیادی بیکار و به سمت حومه‌های شهر روانه شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از فروشگاه‌های پوشاک معروف بریتانیا نظیر دوروتی پرکینز، تاپ شاپ و تاپ من در انگلستان، طی دوران کرونا فعالیت خود را متوقف کرده و به دولت واگذار شده است. علاوه بر این، قدیمی‌ترین فروشگاه‌های بزرگ این کشور مانند دبنهامز نیز به طور کامل بسته شده است که در پی این اتفاقات، حدود ۱۲ هزار نفر از مردم کار خود را از دست داده‌اند. پیش از این نیز، یعنی در همان اوایل ظهور ویروس کرونا، بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر که قبلاً در فروشگاه‌های کوچک پوشاک فعالیت داشتند بیکار شده بودند.

البته پیش از ظهور ویروس کرونا نیز بسیاری از فروشگاه‌های بریتانیایی ورشکست شده بودند و تعطیلی آن‌ها کاهش تردد در خیابان‌های اصلی انگلستان را در پی داشت. در واقع از سال ۲۰۰۷ به بعد تعداد ۵۵۶ کمپانی با ورشکستگی مواجه شده بودند و در نتیجه آن بیش از ۳۹ هزار و ۱۰۰ فروشگاه تعطیل شده و تعداد ۴۶۸ هزار و ۸۰۹ نفر نیز به ادامه فعالیت خود به صورت آنلاین پرداخته بودند.

این رویدادها، بدون شک طراحی شهری و به خصوص شهرنشینی را تحت تأثیر قرار خواهد داد چرا که مردم این روزها از زندگی در مراکز شهرهای بریتانیا به سمت حومه‌های آن گرایش پیدا کرده‌اند. در همین راستا بسیاری از برنامه‌ریزان شهری پیش‌بینی کرده‌اند که شهرهای بزرگ انگلستان در دوران پساکرونا به شکل دونات‌هایی خواهد بود که مراکز آن‌ها خالی است در حالی که حومه‌های اطراف و شهرهای کوچک را جمعیت‌های زیادی فرا خواهد گرفت.

طبق گزارشات ارائه شده از سوی مرکز ملی آمار بریتانیا، خرید و فروش‌های آنلاین در نوامبر ۲۰۰۶ بیش از ۸. ۲ درصد کل فروش کشور را به خود اختصاص داده و هر روز بر تعداد فروشندگان اینترنتی افزوده می‌شد. آمار حاکی است که فروش آنلاین در ماه اکتبر ۲۰۲۰ به حدود ۱. ۲۸ درصد کل فروش‌های کشور رسید که البته پیش از ظهور ویروس کرونا نیز فروش اینترنتی ۵. ۲۱ کل خرید و فروش کشور را از آن خود کرده بود. در واقع گرایش مردم بریتانیا به درآمدزایی آنلاین و حرکت به سمت حومه‌های شهر، سال‌ها پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹ آغاز شده بود اما پس از انتشار ویروس کرونا از شدت بیشتری برخوردار شد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور تعداد فروشندگان آنلاین در کشور به طور چشمگیری افزایش یابد و هر روز بیش از قبل مردم گرایش بیشتری به مهاجرت از مراکز شهری به حومه‌ها و روستاها پیدا کنند.

به عنوان مثال آمار حاکی است که در کلانشهر منچستر، هر روز بر تعداد افرادی که فروشگاه‌های بزرگ مرکز شهر را ترک می‌کنند و به فروش آنلاین روی می‌آورند، افزوده می‌شود. این در حالی است که مراکز تجاری و فروشگاه‌های کوچک در شهرک‌های بری و روچدیل هر روز با رونق بیشتری مواجه می‌شود و افراد بیشتری را به اشتغال در فروشگاه‌ها جذب می‌کند.

اکنون که دولت بریتانیا از کشف واکسن کرونا خبر داده است، بدون شک شهرهای بزرگی نظیر لندن تا حدودی پویایی خود را دوباره به دست خواهد آورد و گردشگران یک بار دیگر برای تماشای موزه‌ها، گالری‌ها و سالن‌های تئاتر به سمت این شهر روانه خواهند شد. با این حال چنین فرض می‌شود که مردم به دورکاری و فروش آنلاین در منازل خود یا دست کم در حومه‌های شهری ادامه دهند. علاوه بر این با ترویج دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، بدون شک شهرنشینان بیش از قبل به برآورده کردن نیازهای خود در محل سکونتشان روی خواهند آورد. در نتیجه مراکز شهری همچنان با کمترین سکونت و تردد مواجه خواهد بود و کلانشهرهای بریتانیایی به شکل دونات‌هایی با مراکز خالی و حومه‌های پرتراکم تبدیل خواهد شد.

کد خبر 460190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.