جزئیات بسته مالیاتی حمایت از مشاغل آسیب دیده در اصفهان

بسته جدید مالیاتی در حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا، با توجه به اعمال محدودیتها و تعطیل الزامی برخی کسب و کارها در شهرهای دارای وضعیت نارنجی و قرمز کرونا تصویب شد که شامل تمدید مهلت پرداخت و تسلیم اظهارنامه همه مودیان، بخشودگی جرائم و همچنین استمهال بدهی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به شیوع گسترده کرونا در کشور و اعمال محدودیت‌های شدید و الزام تعطیلی برخی کسب و کارها در شهرهای دارای وضعیت نارنجی و قرمز، اصناف و مشاغل بسیاری متضرر و دچار آسیب شده‌اند که دولت در حمایت از این مشاغل آسیب دیده تاکنون دو بسته مالیاتی برای فعالان اقتصادی و اشخاص حقیقی و حقوقی تصویب کرده است، که جزئیات آن را در گفت و گویی که خبرنگار ایمنا با بهروز مهدلو مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان داشته است، می‌خوانید:

با توجه به شیوع کرونا از یک سال پیش تاکنون بسیاری از مشاغل و اصناف به دلیل محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها متضرر شده‌اند که سازمان امور مالیاتی برای حمایت از مشاغل آسیب دیده کرونا اولین بسته حمایتی را چند ماه قبل ارائه کرد اما با توجه تداوم همه‌گیری کووید ۱۹ و تعطیلی الزامی مشاغل، این سازمان بسته مالیاتی - حمایتی جدیدی در نظر گرفته است، جزئیات این بسته حمایتی چیست؟

سازمان امور مالیاتی اولین بسته حمایتی - مالیاتی را سال گذشته با شیوع کرونا ارائه کرد که مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار گرفت؛ با توجه به اینکه مشاغل و اصناف از دو هفته پیش به دلیل کرونا تعطیل شدند سازمان مالیاتی بسته حمایتی جدیدی را به ویژه برای مشاغل و اشخاص حقیقی ارائه کرده است که البته واحدهای تولیدی و اشخاص حقوقی را که اکنون فعالیت دارند نیز شامل می‌شود.

مهم‌ترین بندی که در این بسته حمایتی رعایت شده، این است که با توجه به تعطیلی ادارات در شهرهای قرمز کرونا اگر مودی مالیاتی برگه تشخیصی به او ابلاغ شود ولی به موقع اعتراض خود را اعلام نکند برگه مالیات قطعی می‌شود و دیگر نمی‌تواند کاری کند؛ از این رو مودیانی که مهلت اعتراضشان به اوراق مالیاتی از یک آذر تا یک بهمن ۱۳۹۹ باشد این مهلت یک ماه و نیم تمدید شده و فرصتی است که حق و حقوق این افراد از بین نرود.

تسلیم اظهارنامه تا چه زمانی مهلت دارد؟

مالیات ارزش افزوده هر سه ماه یک دوره است و افراد باید اظهارنامه را پانزدهم ماه بعد ارائه کنند؛ اما با توجه به تعطیلی‌های کرونایی زمان اظهارنامه سه ماهه فصل پاییز (مهر، آبان و آذر) که باید تا ۱۵ دی ارائه شود یک ماه به تأخیر می‌افتد و همه مودیان شامل مشاغل و شرکت‌ها می‌توانند اظهارنامه را ۱۵ بهمن ارائه کنند؛ همچنین اظهارنامه مالیاتی سه ماهه فصل زمستان نیز که باید تا تا ۱۵ فروردین ارائه می‌شد یک ماه به تأخیر خواهد افتاد و مودیان باید ۱۵ اردیبهشت اظهارنامه را تسلیم و مالیات را پرداخت کنند.

آیا مهلت بخشودگی جرایم مالیاتی تغییر کرده است؟

تا پیش از سال ۱۳۸۷ براساس قانون تجمیع عوارض جرایم کسانی که اصل مالیات را پرداخت می‌کردند تا مدتی بخشوده می‌شد؛ طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی مقرر بود هر شخصی که تا ماه آذر امسال اصل مالیات تجمیع عوارض را پرداخت کند جرایم وی کلاً بخشوده می‌شود اما این مهم تا پایان سال ۱۳۹۹ تمدید شده است. از این رو اگر فعالانی که بدهی تجمیع عوارض قبل از ۱۳۸۷ دارند تا پایان سال اصل و عوارض را پرداخت کنند جرایم آنها بخشوده می‌شود این موضوع دیگر قابل تمدید نیست. یعنی اگر فروردین ۱۴۰۰ مراجعه کنند یک درصد مالیات نیز بخشوده نخواهد شد.

همچنین اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان برای حمایت از فعالان اقتصادی به مودیانی که در این ایام سررسید چک داشته باشند با مراجعه و ارائه نامه به آنها مهلت خواهد داد از جمله صنایع دستی و گردشگری و هتل داران که برای سر رسید پرداخت بدهی مالیاتی آنها تا پایان سال مهلت داده خواهد شد.

در بخش چهارم بسته حمایتی همه عملیات اجرایی سازمان مالیاتی برای وصول مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی که شامل ابلاغ و پیگیری‌های قضائی، ممنوع‌الخروجی، مسدود شدن حساب و توقیف اموال است با توجه به شرایط کنونی تا دهم بهمن ماه سال جاری فقط برای اشخاص حقیقی متوقف خواهد شد.

چه تعداد از فعالان اقتصادی از اولین بسته مالیاتی - حمایتی استقبال کردند؟

هم اکنون آماری از استقبال فعالان اقتصادی از بسته حمایتی - مالیاتی قبلی در دست نیست اما ارائه دومین بسته حمایتی به دلیل تعطیلی‌های کرونایی به فعالان فرصتی است که می‌توانند از آن استفاده کنند.

درآمدهای مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده در چه زمینه‌ای هزینه می‌شود؟

با توجه به شرایطی که تحریم‌ها در کشور ایجاد کرده و عملاً فروش نفت را به حداقل رسانده است تنها درآمدی که می‌تواند هزینه‌های دولت را تأمین کند مالیات است؛ به هر حال دولت باید حقوق کارمندان را پرداخت کند و مقدار مالیاتی که در ماه به طور متوسط اخذ می‌شود بسیار کمتر از پرداختی حقوق کارمندان دولت است.

هم اکنون نرخ ارزش افزوده ۹ درصد است و سال‌های گذشته نرخ‌ها کمتر بوده است؛ اگر مالیات بر ارزش افزوده را ۹ درصد بگیریم پنج درصد آن به خزانه دولت می‌رود تا دولت بتواند حقوق کارمندان را پرداخت کند؛ پس اگر ارزش افزوده اخذ می‌شود بخشی برای درآمدهای دولت بابت هزینه‌ها است.

سه درصد این ارزش افزوده نیز به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستاهایی که فاقد دهیاری هستند، اختصاص می‌یابد؛ مبالغ بسیار خوبی در سه سال گذشته به دهیاری‌ها و روستاییان تزریق شده است. بین ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمدهای دهیاری و روستاها از محل عوارض ارزش افزوده است.‌

سال گذشته چقدر از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان اصفهان پرداخت شده است؟

درآمدهای شهرداری‌ها از محل عوارض ارزش افزوده از ۳۰ درصد تا بالاتر است؛ به هر حال مردم وقتی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند خدمات به شهرداری‌ها بازمی‌گردد تا به مردم خدمات‌رسانی کنند؛ از ابتدا تا پایان سال گذشته مبلغ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض ارزش افزوده به همه شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر استان اصفهان پرداخت شده است.

سهم وزارت بهداشت از مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟

یک درصد از ارزش افزوده نیز به وزارت بهداشت پرداخت می‌شود سال گذشته حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از محل این یک درصد عوارض ارزش افزوده در سراسر کشور به وزارت بهداشت تخصیص داده شده است که بتواند خدمات بهداشتی ارائه کند. هر چقدر این سهم بیشتر وصول شود این یک درصد عوارض ارزش افزوده به ویژه در شرایط کرونا می‌تواند امکاناتی را برای وزارت بهداشت فراهم کرده تا به مردم خدمات ویژه ارائه کند.

افرادی که از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده فرار می‌کنند بدانند که به سه بخش مهم مانند خزانه دولت و حقوق مردم، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و وزارت بهداشت که به مردم خدمات می‌دهند، ضربه می‌زنند و در حقیقت با پرداخت نکردن مالیات ارزش افزوده به هموطن و همسایه خودشان خیانت می‌کنند.

برنامه ابلاغی سازمان مالیاتی در استان اصفهان در چه محورهایی اجرا شده است؟

در حقیقت برنامه ابلاغی سازمان در کشور ابتکار اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان بود که با توجه به اینکه نیروهای انسانی اداره کم شده بودند ساختار جدیدی را با ارائه برنامه عملیاتی و سازماندهی ایجاد و تحول عظیم بنیادی و زیربنایی برای نظام مالیاتی استان انجام دادیم که در قالب چهار برنامه ارائه در دستور کار همه استان‌ها قرار گرفت.

نخستین طرح پذیرش ۹۰ درصد اظهارنامه‌های مودیان مالیاتی با رویکرد اعتماد سازی به مردم است که جدی پیگیر آن هستیم و در یکی دو هفته آینده اعلام خواهیم کرد که چند درصد اظهارنامه‌ها پذیرفته شده است. با اجرای این برنامه ۲۰۰ نیروی اداره مالیاتی از بررسی فرارهای مالیاتی آزاد و در بخش‌های دیگر به کار گرفته می‌شوند. با این اقدام همچنین فضای زیادی از مجموعه که به ادارات بایگانی و پرونده‌های راکد محدود شده بود ساماندهی شد و در چهار حوزه مالیاتی در مدت سه هفته بالغ بر ۳۰ هزار پرونده اسکن شده است و تا پایان سال فضای ادارات بهبود می‌یابد.

میزان رسیدگی به معوقات ارزش افزوده در اصفهان چقدر است؟

سومین برنامه تعیین تکلیف معوقات رسیدگی نشده ارزش افزوده بود که در استان اصفهان فراوان است و با برنامه عملیاتی در یک ماه اخیر در حال بروز رسانی است و برای مودیان، اداره امور مالیاتی و شهرداری‌ها اقدام خوبی است.

پیش تر رسیدگی به پرونده‌های ارزش افزوده در استان اصفهان کمتر از ۱۰ درصد متوسط کشور بود اما با این تغییر پیش بینی می‌شود که بیش از ۱۰ درصد متوسط کشور شود؛ همچنین در زمینه فرارهای مالیاتی، دو واحد مالیاتی برای تراکنش‌ها، یک واحد جلوگیری از فرار و یک واحد جدید دیگر نیز ایجاد شده است که این اقدامات، برنامه بزرگ تحول زیربنایی و بنیادی در نظام مالیاتی استان اصفهان است.

کد خبر 460152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.