اصلاح قانون مالیات بر ارزش افروده، نشان از تمرکزطلبی است

عضو شورای شهر یزد در پی تصویب لایحه سلب اختیارات شوراها در وضع عوارض شهری گفت: شوراها باید اختیارات لازم را در شهرها داشته باشند تا بدون معطلی‌های معمول ادارات دولتی به نیازهای شهر پاسخ دهند.

ونوس عامری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سلب اختیار وضع عوارض از شوراهای شهر در قالب قانون مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: همه دولت‌ها خواهان آن بودند که اختیار وضع عوارض را از شوراهای شهر بگیرند این در حالی است که روح قانون اساسی در تصویب وجود شوراها، تمرکز زدایی بوده است.

وی افزود: اصلی در قانون اساسی وجود دارد که تمام مقامات محلی و دولتی باید نسبت به شوراها پاسخگو باشند و این نشان از اهمیت شوراها دارد.

رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر یزد مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی پیرامون سلب تعیین عوارض توسط شوراها را خلاف روح قانون اساسی و توسعه دانست و تاکید کرد: این مصوبه خلاف جهت جریان جامعه و اختیارات شوراها بوده است.

عامری تصریح کرد: اینکه عوارض یکسانی وضع شود که هم در تهران هم یزد و هم در سیستان و بلوچستان و تمام شهرهای کشور قابل اجرا باشد صحیح نیست و هر شهری متناسب با ظرفیت خودش باید عوارض شهری را تعیین کند.

وی عنوان کرد: تمام شوراهای کشور با لایحه ارسالی دولت مخالفت کردند اما توجهی نشد و مجلس آن را تصویب کرد.

عضو شورای اسلامی شهر یزد دلیل این امر را تمرکزطلبی همه دولت‌ها دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی باید این تمرکز طلبی را به عنوان یک نهاد مردمی مهار کند، زیرا مجلس یک نهاد مردمی است و این نهاد باید از نهاد مردمی دیگر حمایت کند.

عامری خاطرنشان کرد: طبق قانون، جرایم رانندگی باید به همان شهری که اخذ شده است برگردانده شود ولی دولت‌ها به هیچ وجه آن را عملی نکردند و با مصوبه اخیر مجلس درآمد شوراها و شهرداری‌ها دیگر در اختیار شهرها نیست.

عضو شورای شهر یزد با بیان اینکه شوراهای شهر، پارلمانی در دسترس شهر هستند، گفت: در زمان شیوع کرونا ثابت کردیم که یک ارگان در دسترس هستیم که نیازهای شهر را بدون ارجاع به مرکز و وزارتخانه‌ها و معطلی‌های معمول می‌توانیم رفع می‌کنیم.

کد خبر 460151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.