۸۶۵۰ روستا و ۴۵۰ شهر ایران در معرض سیلاب‌ هستند

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بیش از ۸۶۵۰ روستا و ۴۵۰ شهر در معرض سیلاب‌ها قرار دارند. گرد و غبار و سیلاب‌ها علاوه بر فرسایش خاک حاصلخیز، بسیاری از زیرساخت‌ها، سکونتگاه‌ها و اراضی کشاورزی را هم در معرض خطر قرار می‌دهند و مجموعه این عوامل باعث عدم امنیت زیستی، غذایی و ملی می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، مسعود منصور در مراسم روز جهانی خاک که با حضور کاظم خاوازی - وزیر جهاد کشاورزی - و به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: آب، خاک و پوشش گیاهی سه عنصر مهم در جهان هستند که علاوه بر ارزش بالا بر هم تاثیر متقابل می‌گذارند.

رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: ۱۴ میلیون هکتار جنگل، ۸۰ میلیون هکتار مرتع، بیش از ۳۰ میلیون هکتار اراضی در معرض بیابانی شدن و ۲ میلیون هکتار عرصه‌های درختچه‌زار و بیشه‌زار در کشور داریم که مجموع این اکوسیستم‌ها که حدود ۸۰ درصد از اراضی کشور را شامل می‌َشود و در حوزه وظایف سازمان جنگل‌ها قرار دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: به دلیل تاثیر عمیق این منابع بر آب و خاک و هوا حفظ این منابع بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: حدود ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور تحت تاثیر فرسایش آبی و بیش از ۳۰ میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی است. بسیاری از دشت‌ها با بیلان منفی فرونشست زمین، کاهش سفره‌های آب زیرزمینی مواجه شده‌اند و مشکلات دیگری همچون آسیب به جنگل‌های زاگرس، وجود دام در مراتع و بهره‌برداری‌های طولانی مدت از جنگل‌های هیرکانی، منابع طبیعی را در معرض خطر قرار داده است.

منصور ادامه داد: مسئولیت ما در سازمان جنگل‌ها علاوه بر حفظ و توسعه این منابع، کاهش این مشکلات است و وظایف ما به‌طور مستقیم بر ۸۰ درصد مساحت کشور به عنوان منابع طبیعی و به‌صورت غیرمستقیم بر ۲۰ درصد باقی مانده از عرصه‌های کشور تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: بیش از ۸۶۵۰ روستا و ۴۵۰ شهر در معرض سیلاب‌ها قرار دارند. گرد و غبار و سیلاب‌ها علاوه بر فرسایش خاک حاصلخیز، بسیاری از زیرساخت‌ها، سکونتگاه‌ها و اراضی کشاورزی را هم در معرض خطر قرار می‌دهند و مجموعه این عوامل باعث عدم امنیت زیستی، غذایی و ملی می‌شود بنابراین رسالت بزرگ ما حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از این منابع با هدف حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است تا یک محیط امن را برای تولید و فعالیت فراهم کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: از ۱۲۵ میلیون هکتار در معرض فرسایش، در حدود ۳۰ میلیون هکتار طرح آبخیزداری انجام داده‌ایم و از ۳۰ میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی حدود ۲ میلیون هکتار تثبیت شده است.

وی افزود: با عملیات آبخیزداری می‌توانیم بیش از ۹ تن در هکتار فرسایش و بیش از ۴ متر مکعب در سال رسوبات را کنترل کنیم و پوشش گیاهی و علوفه‌ای را ۱۲۰ کیلوگرم در هر هکتار افزایش دهیم.

منصور در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: در حوزه زاگرس، مرطوب‌سازی سطح جنگل، تعیین تکلیف دام و مبارزه جدی با آفات و بیماری‌ها را داریم که رئیس جمهوری با درخواست وزیر جهاد کشاورزی برای ایجاد کمیته راهبری ملی صیانت از زاگرس موافقت کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره طرح‌های آبخیزداری گفت: عملیات آبخیزداری با اعتبارات صندوق توسعه ملی، رشد خوبی کرده اس و در بودجه ۱۴۰۰ و در برنامه هفتم بنا داریم آبخیزداری گسترش یابد و حداکثر عرصه‌ها را تحت پوشش قرار دهیم.

وی با اشاره به گرد و غبار و بیابانی شدن بخش‌هایی از کشور اظهار کرد: گرد و غبار تهدید جدی محسوب می‌شود و امیدواریم استمرار فعالیت‌های بیابان‌زدایی بتواند در مقابله با بیابان‌زایی موثر باشد.

منصور خاطرنشان کرد: با اخذ موافقت یونسکو، ایران به عنوان مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کار خود را شروع خواهد کرد تا بتوانیم دانش آبخیزداری را با کشورهای دیگر مبادله کنیم.

مراتع و آبخیزداری کشور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به این که احیا و اصلاح مراتع یکی دیگر از رویکردهای سازمان جنگل‌ها است، تصریح کرد: امیدواریم با تعدیل ظرفیت دامی و تکیه بر مرتعداری تلفیقی و انجام اقداماتی مانند کاشت گیاهان دارویی باعث رونق مراتع شویم.

کد خبر 460095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.