۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
پرشی به طول محدودیت‌ها!

رکوددار پرش طول بانوان ایران گفت: به اندازه سایر ورزشکاران شرایط مطلوبی ندارم و در پیست خاکی تمرین می کنم. مسئولین وعده‌هایی داده‌اند که امیدوارم عملی شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ریحانه مبینی تنها با داشتن ۲۰ سال سن، پس از ۴۵ سال رکورد پرش طول بانوان ایران را در لیگ برتر دو و میدانی سال جاری جا به جا کرد. شکستن رکورد ایران برای این ورزشکار آران و بیدگلی هدفی بوده است که از همان ابتدا در فکر آن بوده و مبینی توانست با شکستن آن بهترین لحظه ورزشی خود را در خاطره‌ها ثبت کند. در ادامه گفت و گوی خبرنگار ایمنا را با رکود دار پرش طول بانوان ایران می‌خوانید:

از چه سالی ورزش می‌کردید و از چند سالگی به طور جدی به ماده پرش طول ورود کردید؟

از بچگی و تا جایی که یادم می‌آید ورزش می‌کردم و اهل دویدن و پریدن بودم، اما به صورت حرفه‌ای ورزش نمی‌کردم. در ۱۱ سالگی در مسابقات دو و میدانی مدارس شهرستان در ماده پرش طول و ۱۰۰ متر شرکت کردم که مقام نخست را در هر دو ماده کسب کردم. پس از آن برای مسابقات مدارس استان و ۶ ماه بعد برای مسابقات کشوری انتخاب شدم که آنجا هم مقام اول را به دست آوردم. پس از مقام‌هایی که تقریباً بدون تمرین به دست آوردم به آقای بادپی در شهرستان معرفی شدم و از ۱۲ سالگی تا کنون تحت نظر ایشان تمرین می‌کنم.

چرا ماده پرش طول را انتخاب کردید؟

ماده پرش طول را انتخاب نکردم و شاید از من در خصوص دو و میدانی پرسیده می‌شد، نمی‌دانستم چه چیزی هست، اما دویدن و رقابت در دوی سرعت را دوست داشتم. تا حدودی به دلیل استعداد و عملکرد خوبی که داشتم به سمت پرش طول کشیده شدم.

از چه زمانی وارد تیم ملی شدید؟

در سنین نونهالی وارد تیم ملی شدم، اما به دلیل برگزار نشدن مسابقات در این سن اعزام خارج از کشور نداشتیم. در نونهالی توانستم در سطح بزرگسالان مقام کسب کنم و سکان پرش طول بانوان را در دست بگیرم. در سن نوجوانان نیز با تیم ملی به تایلند اعزام شدیم و پس از آن یک سال بخاطر کنکور از ورزش حرفه‌ای دور بودم، اما یک سال پس از کنکور نیز به همراه تیم ملی به قزاقستان اعزام شدم.

تا کنون چند مدال کسب کرده‌اید؟

فکر می‌کنم حدود ۵۰ الی ۶۰ مدال کشوری و ۳ مقام آسیایی نیز دارم.

سال ۹۶ در یک مصاحبه گفته بودید قصد جابجایی رکورد پرش طول ایران را دارید و امسال این رکورد به اسم شما ثبت شد. چه حسی داشتید زمانی که رکورد زدید؟

از زمانی که به صورت حرفه‌ای ورزش را شروع کردم شکستن رکورد ایران هدف من بود. این رکورد ۴۵ سال دست نخورده بود و در اکثر مسابقات دوست داشتم این رکورد به اسم من ثبت شود و در مسابقات اخیر نزدیک ۶ متر می‌پریدم اما زمانی که بیشتر از ۶ متر پریدم علاوه بر شکستن رکورد ایران حس خوبی برایم داشت.

از دلچسب‌ترین لحظه ورزشی خود برایمان بگویید

شکستن رکورد ایران پس از ۴۵ سال بهترین لحظه ورزشی من بوده است.

فکر می‌کنید رکورد شما چند سال دست نخورَد و اینکه قطعاً خود شما به فکر بهبود رکورد هستید؟

دوست دارم رکوردم شکسته شود. اگر به دست خودم باشد که یک اتفاق عالی است و اگر به دست دیگران نیز باشد، بسیار خوب است، به دلیل اینکه باعث ایجاد انگیزه در من می‌شود و سخت‌تر تمرین خواهم کرد و به طور کلی سطح پرش طول ایران بهبود پیدا می‌کند.

شرایط تمرینی شما در شهرستان آران و بیدگل چگونه است؟

به اندازه سایر ورزشکاران حرفه‌ای شرایط تمرینی مطلوبی ندارم و در پیست دو و میدانی خاکی تمرین می‌کنم. سعی دارم در محدودیت‌ها تمرین کنم و مسئولین وعده‌هایی داده‌اند که پیست شهرستان پوشش تارتان شود و امیدوارم عملی شود و با مطلوب شدن وضعیت پیست بسیاری از مشکلات من حل خواهد شد.

آیا مسئولین شهرستان و استان حمایت‌های لازم را از شما داشته اند؟

مسئولین تا جایی که در توانشان بوده است حمایت کرده‌اند و من از آن‌ها تشکر می‌کنم.

شرایط تحصیلی شما چگونه است؟

در حال حاضر دانشجوی رشته دندانپزشکی هستم.

هدف ورزشی ریحانه مبینی چیست؟

سقفی برای اهداف ورزشی خود قرار نداده‌ام و هرچه بالاتر، بهتر. هرچقدر بتوانم مقام‌های بهتری کسب کنم بیشتر خوشحال می‌شوم. در حال حاضر می‌خواهم در سطح آسیا بدرخشم و پس از آن کسب ورودی مسابقات جهانی و المپیک هدف بعدی است.

وضعیت دو و میدانی ایران و به طور ویژه ماده پرش طول را چطور ارزیابی می‌کنید؟

۲۰ مهرماه انتخابات فدراسیون دو و میدانی برگزار شد که آقای صیامی به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شدند. ایشان برنامه‌های خوبی داشتند و امیدوارم با ریاست ایشان و همکاری دیگران دو و میدانی بهتر شود. وضعیت دو و میدانی خوب است اما مشکلات فنی دارد که نیاز به توجه بیشتری دارد. در رشته پرش طول دوست داشتم سطح رقابت‌ها بهتر از این باشد و پرش طول سطح بهتری داشت. ایران در ماده‌هایی مانند پرتاب دیسک در آسیا حرف برای گفتن دارد اما در پرش طول متأسفانه سطح ضعیفی دارد و نیاز به بررسی، حمایت و هم فکری بیشتری است تا مشکلات بررسی شود تا بتوانیم در مسیر پیشرفت قرار بگیریم و در سطح آسیا حرف برای گفتن داشته باشد.

گفت و گو از: عرفان غروی _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 460086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.